Wraz z nadejściem wiosny coraz więcej właścicieli przyczep kempingowych planuje pierwsze w tym roku wyjazdy. Steinhof podpowiada, jak przygotować zestaw do sezonu.
Sprawdzenie haka holowniczego
Przygotowania należy rozpocząć od dokładnej inspekcji haka holowniczego. Szczególną uwagę warto zwrócić na ewentualne ślady korozji, które mogą pojawić się po zimie, zwłaszcza gdy hak był narażony na działanie soli drogowej i wilgoci. Zardzewiała kula lub obluzowane elementy montażowe mogą skutecznie osłabić cały układ. Należy także ocenić zużycie kuli - jeśli jej średnica jest mniejsza niż 49,6 mm, trzeba wymienić ją u specjalisty.
Nie można również pominąć także tabliczki znamionowej. Powinna być trwale przymocowana i w pełni czytelna, ponieważ zawiera kluczowe informacje dotyczące maksymalnego nacisku na kulę oraz dopuszczalnej masy holowanej przyczepy. Steinhof ostrzega, że brak tabliczki może stanowić problem w trakcie kontroli drogowej, a nawet uniemożliwić rejestrację haka w dokumentach pojazdu.
Czyszczenie i konserwacja haka
Po sprawdzeniu stanu haka warto go oczyścić z błota, piasku i resztek soli. Czysta kula zapewnia bezpieczne połączenie z przyczepą. Przed każdą podróżą zaleca się nałożenie cienkiej warstwy specjalistycznego smaru na kulę haka, z wyjątkiem sytuacji, gdy używany sprzęt tego nie wymaga, np. w przypadku przyczepy ze stabilizatorem jazdy czy platformy rowerowej.
Ważna jest również kontrola gniazda elektrycznego. Zanieczyszczone lub zaśniedziałe styki mogą prowadzić do braku oświetlenia przyczepy. Warto zastosować dedykowane preparaty do czyszczenia styków i zabezpieczyć gniazdo przed wilgocią. Jeżeli hak nie jest używany, zaleca się stosowanie ochronnego kapturka.
Kompleksowy przegląd przyczepy
Przygotowania przyczepy do sezonu należy zacząć od sprawdzenia stanu zewnętrznego - czy nie ma pęknięć karoserii, uszkodzeń podwozia czy nieszczelności wokół okien i drzwi. Kolejnym krokiem jest inspekcja opon, które nie powinny mieć pęknięć, deformacji ani nadmiernie zużytego bieżnika. Nie zapominajmy o sprawdzeniu ciśnienia.
Zaczep przyczepy powinien działać płynnie i być wolny od uszkodzeń mechanicznych. Należy również zadbać o prawidłowe działanie wszystkich świateł.
Wnętrze i instalacje
Po sezonie zimowym przyczepę należy dobrze przewietrzyć i dokładnie wyczyści. Sprawdzenie stanu tapicerki i materacy pozwoli uniknąć nieprzyjemnych zapachów i wilgoci. Steinhof zaznacza, że warto również sprawdzić działanie wszystkich urządzeń zasilanych prądem, gazem lub wodą - od kuchenki, przez lodówkę, po ogrzewanie.
Instalacja wodna powinna zostać przepłukana z użyciem środków dezynfekujących, a urządzenia gazowe sprawdzone pod kątem szczelności. Elektryka, gaz i woda to trzy kluczowe obszary, które mają bezpośredni wpływ na komfort użytkowania przyczepy.
Łączenie pojazdu z przyczepą
Proces łączenia haka z przyczepą wymaga precyzji i uwagi. Ważne jest, aby samochód znajdował się na równym terenie, co zapewni stabilność podczas manewrów. Po uniesieniu dźwigni zaczepu należy ostrożnie cofnąć pojazd, by kula znalazła się bezpośrednio pod zaczepem. Następnie opuszcza się zaczep na kulę, zamyka mechanizm i podłącza linkę zabezpieczającą. Po sprawdzeniu wskaźnika bezpieczeństwa należy zabezpieczyć koło podporowe, podłączyć wtyczkę i przetestować działanie świateł. Dopiero wtedy można zwolnić hamulec ręczny i usunąć kliny spod kół.
Co warto wiedzieć przed ruszeniem w trasę?
Przed rozpoczęciem podróży warto również zapoznać się z obowiązującymi przepisami. W Polsce kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B mogą holować przyczepę lekką do 750 kg DMC, a w przypadku zestawu pojazdów - łączne DMC nie może przekraczać 3500 kg. Jeśli przekraczamy ten limit, konieczne jest rozszerzenie uprawnień o kod 96 lub kategorię B+E.
Źródło i fot.: Steinhof