Żaden system kontroli trakcji nie zadziała, jeśli opony nie zapewniają odpowiedniej przyczepności. Jeśli opony są złej jakości lub źle założone, nawet najlepszy samochód nie zapewni pełnego bezpieczeństwa. Dlatego warto wybierać nie tylko odpowiednie opony, ale i sprawdzony serwis oponiarski - wskazuje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) i zachęca do korzystania z warsztatów, które posiadają Certyfikat Oponiarski PZPO.
PZPO promuje certyfikowane serwisy. W ramach kampanii wspieranej przez Grzegorza Dudę ich lokalizacje w całej Polsce wskazywane są przez specjalne tablice. Mapę serwisów, które przeszły pozytywny audyt i otrzymały Certyfikat Oponiarski, można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl.
Co to jest Certyfikat Oponiarski?
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wprowadził system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów. Proces ten opiera się na niezależnym audycie oceniającym zarówno wyposażenie warsztatu, jak i kwalifikacje personelu technicznego.
- Certyfikat PZPO stanowi potwierdzenie, że serwis opon przestrzega standardów technicznych i jakościowych. Dzięki temu nie uszkadza opon ani felg w trakcie zakładania lub zdejmowania z felgi. Proces uzyskania certyfikatu obejmuje szczegółowy audyt, który weryfikuje wyposażenie serwisu, kwalifikacje personelu technicznego oraz jakość obsługi klientów. Wszystkie te elementy są dokumentowane, także za pomocą zdjęć - co zapewnia pełną przejrzystość. Dzięki certyfikatowi kierowcy mogą mieć pewność, że wymiana opon w takim serwisie zostanie przeprowadzona z najwyższą starannością, co zwiększa bezpieczeństwo na drodze - wyjaśnia Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.
Odpowiedzialność za swoje usługi
Organizacja zaznacza, że właściciel serwisu oponiarskiego, jako profesjonalista, ponosi pełną odpowiedzialność za oferowane usługi - w tym za jakość opon, sposób ich montażu oraz przechowywania. Wykracza ona poza standardową rękojmię i obejmuje również odpowiedzialność odszkodowawczą, a w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia również odpowiedzialność karną. PZPO podkreśla, że aby zminimalizować ryzyko, ważne jest zatrudnianie wykwalifikowanych mechaników, którzy nie tylko potrafią prawidłowo obsługiwać opony, ale także rozumieją konsekwencje błędów wynikających z działania na skróty.
- Profesjonalizm mechaników wynikający z regularnych szkoleń oraz pełne zrozumienie ryzyk związanych z niewłaściwą obsługą opon to kluczowy element w zarządzaniu odpowiedzialnością serwisu i zapewnianiu bezpieczeństwa klientów - dodaje Grzegorz Duda, kierowca rajdowy promujący serwisy z Certyfikatem Oponiarskim PZPO.
Dobry fachowiec najlepiej doradzi
PZPO zwraca uwagę na to, że serwisanci powinni być w stanie prawidłowo ocenić stan opon, dobrać odpowiedni rozmiar i typ opony do konkretnego pojazdu, a także przeprowadzić prawidłowy montaż i serwis opon. Dobrze przeszkolony pracownik potrafi wykryć potencjalne problemy z oponami i zapobiec wypadkom. Ponadto profesjonalny serwis doradzi klientowi, jakie wybrać opony - najlepiej sprawdzonych producentów, nawet budżetowe - podkreśla związek i dodaje, że lepiej unikać opon niskich osiągów, nieznanych producentów oraz - nade wszystko - opon używanych kupowanych z drugiej ręki.
- Tylko uznani producenci opon gwarantują wysokiej jakości parametry - bezpieczną drogę hamowania, odporność na poślizgi w deszczu, cichą pracę i przede wszystkim gwarancję od daty zakupu. Potwierdzają to m.in. niezależne badania oraz testy redakcji motoryzacyjnych - z których wynika, że tylko sprawdzone marki z wieloletnim doświadczeniem oferują gumy o najwyższych osiągach, szczególnie pod względem przyczepności na mokrej i suchej nawierzchni, odporności na poślizg oraz efektywności hamowania. I nigdy nie warto decydować się na opony używane, ponieważ nie można mieć pewności co do ich stanu technicznego - zwłaszcza wytrzymałości warstw wewnętrznych, które przecież zależą od codziennej eksploatacji i prawidłowego ciśnienia. Nie ma jak sprawdzić, w jaki sposób jeździł na nich poprzednik - podsumowuje P. Sarnecki.
Źródło i graf.: PZPO