Okazja do kontroli klocków

Przekładka to dobra okazja do tego, aby skontrolować stan klocków hamulcowych - przypomina Steinhof. Jeśli samochód jest regularnie serwisowany zgodnie z zaleceniami producenta, nie ma się czym martwić. Jednak w starszych autach naprawianych doraźnie warto wykorzystać sezonową wymianę opon jako pretekst do sprawdzenia podwozia i klocków hamulcowych.

Firma zaznacza, że choć niektóre auta wyposażone są w czujniki zużycia lub klocki można zobaczyć  przez felgi, to nie zawsze wystarcza. Czujniki są montowane tylko na jednym z dwóch klocków, a przez felgi widoczny jest tylko klocek zewnętrzny. Wewnętrzny może się zużywać w szybszym tempie, dlatego nic nie zastąpi ich bezpośredniej kontroli na stanowisku.

Co może wykryć wulkanizator?

Podczas wymiany opon wulkanizator może dostrzec rzeczy, które są niewidoczne na zewnątrz. Najbardziej oczywistym problemem jest zwyczajne zużycie okładzin ciernych, jednak zima zostawia czasem inne ślady. Wśród najważniejszych Steinhof wymienia:

  • zabrudzone i przez to zablokowane zaciski - ich nieprawidłowe działanie sprawia, że klocki zużywają się nierównomiernie,
  • uszkodzenia podzespołów metalowo-gumowych, których niesprawność może prowadzić np. do nieodbijania klocków od tarczy lub obniżenia sprawności hamowania,
  • korozja lub inne mechaniczne uszkodzenia elementów mających wpływ na hamowanie,
  • uszkodzenia połączeń elektrycznych - od czujników albo od układu ABS.

Warto skorzystać z okazji

Nawet jeśli warsztat wulkanizacyjny nie dysponuje podnośnikiem kolumnowym, już samo zdjęcie koła w zupełności wystarcza do tego, aby - przynajmniej orientacyjnie - sprawdzić stan klocków hamulcowych, przewodów i zacisków. Steinhof podkreśla, że warto skorzystać z okazji i poprosić o taką dodatkową usługę mechanika, bo już powierzchowna analiza może wykazać pewne nieprawidłowości.

Firma przypomina:

  • minimalna grubość klocków to 2 mm, ale już przy 3-4 mm warto rozważyć wymianę, zwłaszcza jeśli auto jest serwisowane rzadziej lub planujemy długą podróż,
  • jeśli grubość okładzin jest nierówna, liczy się ta cieńsza,
  • duże różnice w grubości okładzin to sygnał, że układ hamulcowy wymaga dokładniejszej inspekcji.

Zużyte klocki zniszczą tarcze

Zużyte klocki hamulcowe wpływają na bezpieczeństwo jazdy i wydłużają drogę hamowania. Producent informuje, że odkładanie ich wymiany może prowadzić do szybszego zużycia tarcz hamulcowych, co podnosi koszty naprawy - tarcze są znacznie droższe od klocków.

Źródło i fot.: Steinhof

powrót

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń