Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym podpisanym przez prezydenta Donalda Trumpa, od 3 kwietnia 2025 roku Stany Zjednoczone wprowadzą 25-procentowe cło na wszystkie pojazdy produkowane poza granicami USA. Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych zwraca uwagę na to, że decyzja ta może wpłynąć na polskich producentów części motoryzacyjnych, powiązanych z globalnym łańcuchem dostaw.
Choć rozporządzenie obejmuje bezpośrednio pojazdy, skutki ceł mogą pośrednio dotknąć także sektor części motoryzacyjnych, zwłaszcza w przypadku komponentów produkowanych w Europie i montowanych w pojazdach poza USA, które następnie trafiają na rynek amerykański - wskazuje SDCM.
Nowe regulacje uderzą nie tylko w producentów samochodów, ale także w europejskich dostawców, w tym z Polski, których części i podzespoły często trafiają do pojazdów montowanych poza USA, a następnie eksportowanych na ten rynek. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA) ostrzega, że narastające konflikty handlowe mogą poważnie zaszkodzić konkurencyjności przemysłu motoryzacyjnego w Unii Europejskiej.
- Decyzja administracji amerykańskiej to niepokojący sygnał dla branży motoryzacyjnej, która w Europie - w tym w Polsce - jest mocno zintegrowana z globalnym rynkiem. Obawiamy się, że może to wpłynąć na zmniejszenie zamówień oraz zachwiać stabilnością eksportu - mówi Tomasz Bęben, Prezes SDCM.
- Relacje handlowe i inwestycyjne między UE a USA są głęboko współzależne. Handel z USA odpowiada za jedną czwartą całej nadwyżki handlowej UE, a europejskie firmy stanowią jedną trzecią wszystkich zagranicznych inwestycji bezpośrednich w Stanach Zjednoczonych. W czasie, gdy Chiny stanowią poważne wyzwanie konkurencyjne, cła mogą poważnie zakłócić transatlantyckie łańcuchy dostaw, podważając stabilność gospodarczą po obu stronach oceanu - dodaje Nils Poel, Head of Market Affairs w CLEPA.
CLEPA zwraca uwagę, że europejscy dostawcy zainwestowali w ostatniej dekadzie blisko 10 miliardów euro w zakłady produkcyjne w Meksyku - jednym z głównych źródeł pojazdów dla USA. Cła na produkty z tego kraju mogą również pośrednio przełożyć się na firmy z Europy, prowadząc do strat miejsc pracy i ograniczenia inwestycji.
- „Polska motoryzacja jest silna dzięki swojej konkurencyjności i jakości. Musimy jednak reagować na zmieniające się otoczenie geopolityczne i gospodarcze, a tego rodzaju decyzje pokazują, jak ważne jest przewidywanie ryzyk i dywersyfikacja rynków zbytu - dodaje T. Bęben.
Patrząc z niepokojem na kolejne rewelacje płynące zza oceanu branża apeluje o powściągliwość, licząc na międzynarodowy dialog.
Źródło: SDCM