Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego zachęca do korzystania z certyfikowanych serwisów, które dbają o bezpieczeństwo i jakość przy wymianie opon.
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego prowadzi system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów. Proces ten opiera się na niezależnym audycie oceniającym wyposażenie techniczne łącznie z jego serwisowaniem i przeglądami, kwalifikacje personelu technicznego oraz jakość obsługi klientów. Mapę warsztatów, które przeszły pozytywny audyt i otrzymały Certyfikat Oponiarski, można znaleźć na stronie internetowej certyfikatoponiarski.pl.
- Widząc, jakie krytyczne dla naszego bezpieczeństwa błędy potrafią robić niefachowe serwisy przy wymianie opon nie mieliśmy wyjścia i musieliśmy uruchomić ten niezależny system oceny. Teraz serwisów z Certyfikatem Oponiarskim jest blisko 100 i wielu kierowców znajdzie te godne zaufania warsztaty niedaleko swojej lokalizacji. Od teraz przed każdym z nich można także znaleźć specjalne tablice z wizerunkiem naszego ambasadora Grzegorza Dudy - kierowcy rajdowego i dziennikarza motoryzacyjnego, który wie, że i na zawodach, i w jeździe drogowej opony oraz ich profesjonalna obsługa są kluczowe dla naszego bezpieczeństwa na drodze - wyjaśnia Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Podczas audytu wszystkie aspekty są dokładnie dokumentowane, również za pomocą zdjęć i video - co zapewnia pełną przejrzystość procesu. Dzięki Certyfikatowi PZPO kierowcy mogą być pewni, że wymiana opon w takim serwisie przebiegnie zgodnie z najwyższymi standardami, minimalizując ryzyko uszkodzenia ogumienia.
- Serwisanci powinni posiadać umiejętności nie tylko w zakresie oceny stanu opon, ale również w doborze odpowiedniego rozmiaru i typu opony do danego pojazdu oraz przeprowadzeniu prawidłowego montażu i serwisowania. Dobrze wykwalifikowany serwisant jest w stanie zidentyfikować potencjalne problemy z oponami i zapobiec wypadkom. Profesjonalny serwis doradzi klientowi, jakie opony wybrać - rekomendując sprawdzonych producentów, nawet jeśli chodzi o opcje budżetowe. Ważne jest, by unikać opon niskich osiągów pochodzących od nieznanych marek, które mają słabą przyczepność i bardzo negatywnie wpływają na nasze bezpieczeństwo na drodze. Potwierdziliśmy to niestety w testach torowych na suchej i mokrej nawierzchni - dodaje Grzegorz Duda, kierowca rajdowy promujący serwisy z Certyfikatem Oponiarskim PZPO.
Organizacja zrzeszająca producentów opon podkreśla, że średnio między 40 a 50 proc. wypadków samochodowych spowodowanych złym stanem technicznym pojazdów wiąże się ze jakością opon. Wynika to nie tylko ze sposobu eksploatacji i zużycia ogumienia, ale również z korzystania z niefachowych serwisów, które uszkadzają opony przez zbyt siłowy i pospieszny montaż. Dlatego świadczenie usług oponiarskich często wiąże się z większą odpowiedzialnością niż większości napraw mechanicznych. PZPO wskazuje, że w Polsce brakowało spójnego systemu audytów serwisów oponiarskich i szkoleń personelu, a poziom obsługi i kultury serwisowej w zakresie samych kół pozostawał mocno zróżnicowany.
- Korzystanie z serwisów mających Certyfikat Oponiarski daje kierowcom pewność, że ich opony zostaną fachowo założone, a to zmniejsza ryzyko ich uszkodzeń i jest podstawą bezpiecznej jazdy. To także potwierdzenie, że serwis dba o bezpieczeństwo swoich klientów, oferując usługi na poziomie zgodnym z przepisami i normami branżowymi. Certyfikat taki stanowi także ważne narzędzie marketingowe dla serwisów, które chcą wyróżniać się na rynku i budować zaufanie wśród swoich klientów - podsumowuje dyrektor generalny PZPO.
Źródło i fot.: PZPO