PZPO: wybór opon na lato

Wybór ogumienia na sezon wiosenno-letni to ważna decyzja - podkreśla Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego. Opona oponie nierówna, a jakość oraz skład mieszanki bieżnika mają duże znaczenie dla przyczepności - różnice w drodze hamowania na suchej nawierzchni między produktami premium, budżetowymi, a tymi niskich osiągów mogą wynosić nawet 4 metry! Organizacja wskazuje, że lepiej zainwestować w tańsze opony budżetowe renomowanego producenta niż ryzykować zakup opon nieznanego pochodzenia.

- Wybór niskiej jakości opon może wiązać się z dużo niższym poziomem przyczepności oraz dłuższą drogą hamowania, co w konsekwencji wpływa na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Z kolei opony budżetowe renomowanych producentów nie mają odczuwalnej różnicy w cenie w porównaniu do opony niskich osiągów spoza Europy, ale oferują znacznie lepsza przyczepność - mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Testy PZPO przeprowadzone latem w 2024 roku wraz Politechniką Rzeszowską oraz ekspertem motoryzacyjnym Grzegorzem Dudą, potwierdziły, że opony letnie premium zapewniają najkrótszą drogę hamowania na suchej nawierzchni i są bezkonkurencyjne w porównaniu z oponami niskich osiągów spoza Europy. Średnia droga hamowania z trzech przejazdów opon niskich osiągów była dłuższa o 4 metry i wyniosła aż 21,4 m, podczas gdy opona letnia premium potrzebowała 17,9 metra do zahamowania, opona klasy budżetowej 20,6 metra, a całoroczna 21,9 metra. Także opona zimowa nie nadaje się do jazdy latem - podkreśla PZPO. Nawet ta renomowanych producentów z segmentu premium potrzebowała aż 22,9 metra do zahamowania.

Podobne dane uzyskano w testach na mokrej nawierzchni, przy prędkości 80 km/h. Podczas gdy opona letnia budżetowa renomowanego producenta potrzebowała 21,35 m, to opona niskich osiągów spoza Europy potrzebowała prawie 3 m więcej. Ten test z kolei odbywał się w ODTJ Akademia Kierowcy w Dolsku pod Poznaniem. Z testami można zapoznać się na kanale Youtube Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Zimówki latem - ryzyko i wyższe koszty

PZPO przypomina, że jazda na oponach zimowych latem jest niebezpieczna i nieekonomiczna - zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 20-30 proc., a droga hamowania „zimówek” przy 100 km/h może być o 16 m dłuższa niż na oponach letnich. Ponadto, ubezpieczyciele mogą odmówić wypłaty odszkodowania w sytuacji wypadku na nieodpowiednich oponach, bo to na kierowcy leży obowiązek dostosowania pojazdu do warunków na drodze, także pogodowych. Opony letnie zapewniają lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania w wysokich temperaturach. Opony całoroczne mogą być dobrym kompromisem, jeśli jeździsz głównie po mieście i na krótkich dystansach. Przy wyższych temperaturach opony całoroczne szybciej się zużywają, bo mają bardziej miękką mieszankę bieżnika niż opony letnie - choć nie tak miękką, jak opony typowo zimowe.

- Opona musi być dopasowana do pory roku i warunków na drodze. Tu nie ma miejsca na fantazję czy tzw. dojeżdżanie opon zimowych latem. I pamiętajmy - nie można ryzykować na oponach niskich osiągów spoza Europy - one tylko wyglądają jak opony. Bo opony to podstawa bezpieczeństwa. Opony to nasza przyczepność i bezpieczeństwo na drodze - dodaje Grzegorz Duda.

Bezpieczeństwo i parametry techniczne

PZPO wyjaśnia, że opony renomowanych producentów są lepsze od tych niskiej jakości, często pochodzących spoza Europy, z kilku istotnych powodów:

  1. Zaawansowana technologia i badania: renomowani producenci opon inwestują ogromne sumy w badania i rozwój, co pozwala im tworzyć produkty o coraz lepszych parametrach we wszystkich mierzalnych osiągach. Dzięki technologii, testom i innowacjom ich opony zapewniają lepszą przyczepność, krótszą drogę hamowania, mniejsze zużycie paliwa i dłuższą żywotność w szerszym zakresie eksploatacji i parametrów. Niskiej jakości opony zazwyczaj nie przechodzą tak rygorystycznych testów, co przekłada się na gorszą wydajność i bezpieczeństwo. Widać to np. przy niejednorodnej głębokości bieżnika mierzonej wzdłużnie.
  2. Bezpieczeństwo i parametry techniczne: opony renomowanych marek charakteryzują się wyższą jakością pod względem przyczepności na suchej i mokrej nawierzchni, odporności na poślizg, skuteczności hamowania oraz komfortu jazdy. Opony niskiej jakości, szczególnie te od nieznanych producentów spoza Europy, mają gorsze parametry, co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo jazdy - tym bardziej im są gorsze warunki na drodze.
  3. Materiały i kontrola jakości: uznane marki opon stosują materiały najwyższej jakości, takie jak specjalistyczne mieszanki gumowe, które zapewniają lepszą trwałość i odporność na warunki atmosferyczne. Opony z niższej półki często korzystają z tańszych materiałów, także warstw wewnętrznych, jak osnowa i opasanie - co wpływa na ich odporność na uszkodzenia np. od promieni UV oraz jakość prowadzenia na drodze.
  4. Testy i niezależne opinie: opony renomowanych producentów regularnie przechodzą niezależne testy motoryzacyjne, które weryfikują ich osiągi w różnych warunkach. Rezultaty tych testów są publiczne i pozwalają konsumentom na dokonanie świadomego wyboru.
  5. Gwarancja i wsparcie: renomowani producenci oferują wydłużone gwarancje na swoje produkty, co daje klientom pewność, że w razie problemów z oponami otrzymają pomoc i możliwość wymiany. Opony nieznanych producentów, zwłaszcza tych spoza Europy, mogą nie oferować takich gwarancji lub serwisu posprzedażowego.
  6. Normy i regulacje: renomowane marki przestrzegają ściśle regulacji i norm europejskich, zarówno pod względem bezpieczeństwa chemicznego, jak i technicznego - co zapewnia wysoką jakość i bezpieczeństwo. Opony spoza Europy nie podlegają takim rygorystycznym przepisom środowiskowym, więc ich skład nie musi być tak bezpieczny, jak opon wyprodukowanych w UE.

Źródło i graf.: PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń