Bridgestone opracował metodę zbierania cząstek opon i nawierzchni (TRPW), aby lepiej zrozumieć ich wpływ na środowisko.
TRWP powstają w wyniku tarcia między oponą a drogą i składają się z mieszanki materiału bieżnika oraz fragmentów nawierzchni drogowej. Bridgestone Corporation prowadzi badania, które obejmują analizę rozmiaru, sposobu rozprzestrzeniania się oraz wpływu cząstek na środowisko, a także opracowuje sposoby ich zbierania. Celem tych działań jest nie tylko lepsze zrozumienie TRWP, ale również ograniczenie ich powstawania.
Aby przyspieszyć prace badawcze, korporacja skoncentrowała się na analizie procesu powstawania TRPW. W swoim ośrodku w Tokio Bridgestone zwizualizował rozprzestrzenianie się cząstek, łącząc kamerę o wysokiej prędkości z rozpraszaniem światła laserowego. Na tej podstawie firma stworzyła urządzenie, które obejmuje całą oponę i wychwytuje TRWP. Jak zaznacza Bridgestone, dzięki wykorzystaniu jazdy autonomicznej oraz pojazdu elektrycznego z technologią regeneracyjnego hamowania, metoda zbierania umożliwia skuteczne gromadzenie TRWP, eliminując wpływ spalin i pyłu hamulcowego.
Producent bada właściwości fizyczne i chemiczne TRWP oraz ich wpływ na środowisko w ramach inicjatywy Tire Industry Project, działającej przy Światowej Radzie Biznesu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju. Nowa metoda przyspieszy ocenę wpływu cząstek na środowisko i wesprze dalsze prace badawczo-rozwojowe.
Źródło i graf.: Bridgestone
Oprac.: (zg)