2025-02-25

Sprzedaż opon w 2024 roku

Zgodnie z danymi Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego sprzedaż opon do dystrybutorów w 2024 roku wykazuje pozytywne tendencje - w wielu segmentach odnotowano wyraźne wzrosty, a w innych zahamowanie spadków.

Sprzedaż ogółem wzrosła o +8 proc., podobnie w największym segmencie opon do samochodów osobowych (+7 proc.), a do SUV-ów aż o +23 proc. Mocne wzrosty notowano również w segmencie przemysłowym - +15 proc. Zahamowanie negatywnych trendów widać w sektorach opon dostawczych (0 proc.), ciężarowych (0 proc.), rolniczych (+1 proc.) i motocyklowych (+2 proc.).

W samym czwartym kwartale 2024 trend wzrostowy stał się jeszcze bardziej wyraźny. Sprzedaż ogółem wzrosła o +23 proc., opon do samochodów osobowych o 21 proc., do SUV-ów o 43 proc., dostawczych o 12 proc., a motocyklowych aż o 54 proc. - co, jak podkreśla PZPO, jest związane z wyraźną sezonowością. Z kolei opony do maszyn rolniczych notowały mocny sezonowy spadek -60 proc., przemysłowych -7 proc., a ciężarowe wzrosły o +4 proc.

Na całym rynku europejskim również odnotowano wzrosty sprzedaży w segmencie konsumenckim, z wyjątkiem opon do samochodów ciężarowych i letnich, które miały ujemną dynamikę.

- Cały rok 2024 pokazał, że zatrzymały się negatywne tendencje w sprzedaży opon. Wprawdzie segmenty opon do samochodów dostawczych, ciężarowych i maszyn rolniczych zamknęły rok z takimi wynikami, jak rok wcześniej - jednak widzimy dobre sygnały na rynku opon do samochodów osobowych, co wiążemy ze wzrostem rejestracji nowych i używanych samochodów oraz opon przemysłowych, co jest pozytywnym sygnałem w inwestycjach - a to bardzo cieszy. Mamy nadzieję, że obecny rok pozwoli na powrót do trendów wzrostowych, także w segmentach opon ciężarowych i rolniczych. Bezpieczeństwo we flotach ciężarowych oraz oszczędność paliwa w dobie rosnącej presji kosztowej to są solidne argumenty dla wielu przedsiębiorców transportowych - wskazał Rafał Spirydon, prezes zarządu PZPO.

- Cieszy nas stały trend wyjątkowej dbałości o opony w segmencie SUV - widać, jak bardzo ten segment powiększa udział w całej flocie pojazdów w naszym kraju. Patrząc również na sezonowość ogumienia, widać, że w tym segmencie dużą wagę przykłada się do bezpieczeństwa na drodze. W oponach sezonowych widać stabilizację udziału rynkowego opon całorocznych i mocny wzrost sprzedaży w segmencie opon zimowych. To pokazuje, że kierowcy coraz lepiej rozumieją ideę opon sezonowych oraz poziom bezpieczeństwa, jakie dają opony dedykowane do pogody - zwłaszcza w kontekście słabszych warunków na drogach, niskiej temperatury, mokrych nawierzchni, etc. Nasze testy wyraźnie pokazują, jak istotny wpływ na skrócenie drogi hamowania mają porządne i dobrze dobrane do warunków na drodze opony - dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Europejski rynek opon

W warunkach niepewności gospodarczej i politycznej europejscy producenci pojazdów stawiają czoła wyzwaniom związanym z elektryfikacją. Produkcja lekkich pojazdów (samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych) spadła w 2024 r., po znacznym wzroście w 2023 r. Produkcja ciężkich pojazdów użytkowych spadła gwałtownie w 2024 roku, po dwóch latach wzrostu. W tym kontekście odnotowano spadki sprzedaży opon na oryginalne wyposażenie zarówno w segmencie konsumenckim, jak i ciężarowym oraz autobusowym.

W latach 2004-2019 udział pasażerokilometrów przejechanych samochodem nieznacznie spadł w Europie Zachodniej z 84 proc. do 82 proc., po czym gwałtownie skoczył podczas pandemii Covid. Od tego czasu spadł do tego samego udziału co w 2019 r., chociaż pozostaje powyżej poprzedniego trendu.

Import opon do samochodów osobowych i lekkich ciężarówek (PCLT) do Europy (UE-27 plus Wielka Brytania) wzrósł o 17 proc. w pierwszych jedenastu miesiącach 2024 r. i jest o 27 proc. wyższy niż w tym samym okresie w 2019 r. Wolumeny z Chin wzrosły o 17 proc. rok do roku i wzrosły o ponad 50 proc. od 2019 roku (38 milionów dodatkowych sztuk). Import z Korei osiągnął dobre wyniki w 2024 r., co oznacza wzrost o 32 proc. w porównaniu z 2023 r. W 2024 r. nastąpił dalszy wzrost wolumenów z Indii o 30 proc.: z niskiej bazy ich import wzrósł prawie trzykrotnie od 2019 r. W tym samym okresie Japonia i Tajlandia odnotowały spadek wielkości i udziału w imporcie opon PCLT.

Wzrost importu jest wynikiem zarówno czynników podażowych, jak i popytowych. Od 2019 r. koszty produkcji opon w Europie drastycznie wzrosły w porównaniu z kosztami w Azji, zwłaszcza w przypadku energii, ale także pracy i innych czynników produkcji. Jednocześnie silna presja na budżety gospodarstw domowych (zarówno ze względu na wysoką inflację, jak i wzrost stóp procentowych) skłoniła niektórych konsumentów do rezygnacji z tańszych opon importowanych.

- W czwartym kwartale 2024 r. widzimy pozytywne trendy w porównaniu do 2023 roku we wszystkich liniach produktowych, głównie ze względu na słabe wyniki w czwartym kwartale 2023. W 2023 roku notowaliśmy istotne spadki sprzedaży - na poziomie -8 proc. w segmencie konsumenckim i -17 proc. w segmencie samochodów ciężarowych. W 2024 roku sprzedaż poprawiła się w przypadku opon konsumenckich - głównie dzięki segmentowi opon całorocznych, ale nadal jest lekko ujemna w przypadku opon ciężarowych. W obu segmentach wciąż jesteśmy daleko od wolumenów sprzed pandemii - porównania wynoszą odpowiednio -3,5 proc. i -10,3 proc. wobec 2019 roku. Zwłaszcza w oponach ciężarowych odczuwamy wpływ importu spoza Unii Europejskiej - pomimo ceł antydumpingowych. Wolumeny sprzedaży w segmencie opon rolniczych były zaś wspierane przez deszczowe warunki pogodowe - powiedział Adam McCarthy, sekretarz generalny Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).

Źródło i graf.: PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń