2025-02-19

Bezpieczeństwo pożarowe EV

Liczba pojazdów spalinowych w Polsce liczy ponad 21 mln sztuk, a elektrycznych niecałe 81 tys. Aby pokazać rzetelnie dane dotyczące pożarów samochodów i stwierdzić, jak często - spalinowe i elektryczne - ulegają zapaleniu, Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności, Państwowa Straż Pożarna i F5A New Mobility Research and Consulting przygotowały „Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV”.

Z zdanych Państwowej Straży Pożarnej za 2024 r. wynika, że wskaźnik pożarów samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosi 0,372 na 1000 zarejestrowanych pojazdów. W przypadku wariantów spalinowych jest on wyższy - 0,424. W ubiegłym roku w Polsce doszło do 30 pożarów BEV, co stanowi 0,31 proc. wszystkich zdarzeń. Dla porównania, w tym samym czasie odnotowano aż 9 487 pożarów pojazdów spalinowych, co stanowi 98,85 proc. wszystkich przypadków. Łączne w latach 2020-2024 doszło do 64 pożarów pojazdów całkowicie elektrycznych, w tym samym czasie odnotowano 46 197 takich incydentów z pojazdami spalinowymi.

- W 2024 r. Państwowa Straż Pożarna odnotowała 30 pożarów pojazdów elektrycznych. To zaledwie 0,31 proc. wszystkich przypadków pożarów samochodów osobowych i dostawczych. Oczywiście liczba „elektryków” na drogach jest obecnie znacznie mniejsza. Dlatego kluczowe dane dotyczą liczby pożarów na 1000 zarejestrowanych pojazdów. Ale nawet przy uwzględnieniu tego współczynnika, z danych PSP wynika, że samochody elektryczne palą się 1,14 rzadziej niż spalinowe. Oznacza to, że opinie o większej podatności „elektryków” na pożary są mitem - mówi Albert Kania z F5A New Mobility Research and Consulting.

- Z każdym rokiem przybywa dla Państwowej Straży Pożarnej zdarzeń związanych z pojazdami o napędzie elektrycznym oraz hybrydowym. Nie jest to jednak nic dziwnego, gdyż z każdym rokiem przybywa pojazdów o takim napędzie na polskich drogach. Pożary oraz inne zdarzenia z udziałem pojazdów o nowoczesnych napędach i konstrukcjach to kolejne wyzwana dla ratowników, ale jesteśmy na to przygotowani - dodaje st. bryg. Tomasz Jonio z Komendy Głównej PSP. - Sposób postępowania z BEV i HEV określają zaktualizowane w maju 2023 r. Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym”, które zostały wdrożone w jednostkach ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej oraz w jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych. Czas działania przy zdarzeniach z pojazdami o nowoczesnych napędach elektrycznych jest faktycznie dłuższy, bo zawiera kontrolę temperatury akumulatorów, ale już same działania stricte gaśnicze zasadniczo nie różnią się dla pojazdów o napędach spalinowych oraz tych o napędzie w pełni elektrycznym.

„Raport Bezpieczeństwa Pożarowego EV” to pierwsze w Europie narzędzie zawierające dane na temat pożarów samochodów elektrycznych i spalinowych. Publikacja będzie wydawana raz na kwartał przez PSNM przy współpracy z PSP oraz F5A. Jej celem jest dostarczenie rzetelnych, opartych na zweryfikowanych danych informacji na temat bezpieczeństwa pożarowego pojazdów elektrycznych.

- Przygotowany raport stanowi kontynuację działań PSNM na rzecz pogłębiania świadomości branżowej i społecznej, jak też edukacji m.in. wspólnot i spółdzielni w zakresie dezinformacji dotyczących elektromobilności. Nie sposób zapomnieć o „Wytycznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej w garażach w obiektach budowlanych, przeznaczonych do ładowania samochodów elektrycznych oraz hybrydowych plug-in”, które wydaliśmy wraz z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej oraz Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego - Państwowym Instytutem Badawczym (CNBOP-PIB). Unikatowy w skali Europy dokument, stanowi zbiór dobrych praktyk dotyczących projektowania oraz montowania instalacji elektrycznych, a także zapewnienia optymalnych warunków ochrony przeciwpożarowej w garażach, gdzie ładowane są EV. Wytyczne dodatkowo podnoszą poziom bezpieczeństwa procesu ładowania samochodów elektrycznych oraz wyjaśniają istotne kwestie, które nie są uregulowane przez obowiązujące przepisy prawne - wskazuje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSNM.

Źródło i fot.: PSNM

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń