2025-02-03

Rok obrotowy 2024 w Bosch

Technologiczno-usługowy koncern Bosch ogłosił wstępne wyniki za rok obrotowy 2024.

Przychody ze sprzedaży wyniosły 90,5 mld euro, co oznacza spadek o 1 proc. w ujęciu nominalnym rok do roku. Po uwzględnieniu wahań kursowych, przychody utrzymały się na poziomie roku 2023. Marża EBIT z działalności operacyjnej wyniosła 3,5 proc. - Pomimo naszych najlepszych starań, również Bosch odczuł skutki spowolnienia gospodarczego. Jednak patrząc na sytuację rynku i innych podmiotów z branży, nasz wyniki można uznać za solidny - powiedział dr Stefan Hartung, prezes zarządu Robert Bosch GmbH, odnosząc się do opublikowanych danych biznesowych firmy. - Technologie dla mobilności i domów przyszłości pozostają dla nas kluczowymi obszarami wzrostu. Prezes podkreślił też wysiłki wzmacniające konkurencyjność i rozwój koncernu w roku 2024: strategiczne decyzje dot. portfolio biznesowego, obejmujące zarówno przejęcia, jak i sprzedaż. Jednocześnie firma musiała dokonać pewnych dostosowań w obszarze struktur.

Oprócz słabego wzrostu światowej gospodarki, negatywnie na wyniki Bosch wpłynęły wolniejszy niż oczekiwano rozwój elektromobilności, brak sprzedaży i niewykorzystane moce produkcyjne, a także konieczne dalsze wysokie inwestycje w przyszłe technologie i rezerwy na niezbędne strategiczne dostosowania. Pomimo wyzwań firma do 2030 r. chce znaleźć się wśród wiodących dostawców w swoich obszarach działalności na kluczowych rynkach, a także zamierza osiągnąć średnioroczny wzrost sprzedaży na poziomie od 6 do 8 proc., przy marży na poziomie co najmniej 7 proc.

Rozwój biznesu w Polsce w 2024 roku

Według wstępnych danych, Bosch zakończył rok 2024 z ponad 1,7 mld euro (7,5 mld złotych) skonsolidowanej sprzedaży w Polsce, odnotowując spadek obrotów o 1,5 proc. w euro (6,6 procent w złotych) w porównaniu z rokiem poprzednim. Całkowita sprzedaż netto Grupy Bosch w Polsce w 2024 roku wyniosła blisko 3,1 mld euro (13,2 mld złotych), co oznacza wzrost o 5,4 procent w euro (spadek o 0,1 procent w złotych). Według wstępnych danych, na dzień 31 grudnia 2024 r. w Bosch w Polsce zatrudnionych było ok. 9 700 osób.

Strategia wzrostu

Bosch kontynuował realizację Strategii 2030, osiągając kluczowe cele. Planowane przejęcie HVAC od Johnson Controls i Hitachi za ok. 8 mld USD ma wzmocnić pozycję koncernu na rynkach USA i Azji. Firma sprzedała część portfolio produktowego działu Building Technologies, aby skupić się w przyszłości na integracji systemów zabezpieczeń. Bosch dąży do osiągnięcia lepszej równowagi między różnymi sektorami swojej działalności, poprawy odporności i zapewnienia rentowności portfela biznesowego w przyszłości.

Technologie przyszłości

Aby osiągnąć założone cele, Bosch koncentruje się na innowacjach w kluczowych obszarach, takich jak elektromobilność, wodór i zrównoważone technologie. Testowana obecnie w USA pompa kriogeniczna pozwala ciężarówkom tankować wodór w ilości wystarczającej na 1000 km w 10 minut. Firma rozwija też portfolio AGD. Ponadto 5000 ekspertów firmy pracuje nad tym, aby sztuczna inteligencja była wykorzystywana na co dzień.

Rozwiązania cyfrowe

Oprogramowanie i usługi cyfrowe to ważny filar podstawowej działalności firmy Bosch. Sztuczna inteligencja poprawia jakość i efektywność procesów na produkcji i w pracy biurowej oraz staje się integralną częścią produktów i rozwiązań. Firma przewiduje, że do początku następnej dekady sprzedaż z tego obszaru przekroczy 6 mld euro, z czego dwie trzecie przypadnie na sektor mobilności.

Polityka gospodarcza

Bosch stawia na nowe ramy polityczne w Niemczech i UE, które będą stymulować wzrost. Zdaniem S. Hartunga potrzebne są działania mające na celu wzmocnienie konkurencyjności i atrakcyjności tych lokalizacji, jako miejsc prowadzenia działalności gospodarczej. - Silna UE to mniej regulacji i więcej inwestycji, a także mniejsza liczba barier i większa liberalizacja rynku - powiedział prezes zarządu.

Zmiany rynkowe wpływają na sprzedaż

Dane dotyczące sprzedaży firmy Bosch odzwierciedlają ogólne trendy. W 2024 r. wszystkie kluczowe rynki odnotowały słabe wyniki. Sektor Mobility ze sprzedażą wynoszącą 55,9 mld euro zbliżył się do poziomu obrotów roku poprzedniego, natomiast przychody sektora Industrial Technology spadły o 13 proc. do 6,5 mld euro. W sektorze Consumer Goods sprzedaż wzrosła o 2 proc. do 20,3 mld euro - to pierwszy wzrost od pandemii. W sektorze Energy and Building Technology przychody spadły o 3 proc. do 7,5 mld euro, głównie przez złe nastroje na europejskim rynku grzewczym.

Rozwój biznesu w 2024 roku: słaby wzrost sprzedaży w regionach

Sytuacja gospodarcza w różnym stopniu wpłynęła na rozwój sprzedaży w regionach. W Europie przychody spadły o 5 proc. do 44,5 mld euro. W Ameryce Północnej wzrosły o 5 proc. do 16 mld euro, a w Ameryce Południowej o 6 proc. do 1,8 mld euro (12 proc. po korekcie walutowej). W regionie Azji i Pacyfiku przychody ze sprzedaży wzrosły o 1 proc. do 28,1 mld euro (3 proc.po korekcie).

Mniejsze zapotrzebowanie na zasoby ludzkie

Na dzień 31 grudnia 2024 r. Grupa Bosch zatrudniała na całym świecie około 417900 pracowników - blisko 3 proc. mniej niż w 2023 roku (-11500). Znaczące zmiany poziomu zatrudnienia były widoczne w Europie i Azji.

Perspektywy na 2025 r.

Bosch spodziewa się trudnego otoczenia biznesowego i umiarkowanego wzrostu globalnej gospodarki, która według prognoz wzrośnie o 2,5 proc. w 2025 r. Firma dąży do poprawy wyników i osiągnięcia docelowej marży na poziomie 7 proc. do 2026 roku, koncentrując się na konkurencyjności i efektywności. Jak podkreśla, realizacja tego planu wymaga oszczędności, inwestycji i trudnych decyzji.

Źródło i fot.: Bosch

Oprac.: (zg)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń