40 lat modelu P Zero

Pirelli P Zero obchodzi w tym roku swoje 40-lecie. Na przestrzeni czterech generacji powstało ponad 3000 wersji tej opony.

Pirelli P Zero po raz pierwszy pojawiła się w 1985 roku, debiutując w Lancii Delta S4 Stradale. Pierwsza drogowa wersja opony była ewolucją modelu używanego w rajdówce Lancia Delta S4 Grupy B. Firma wskazuje, że opracowanie ogumienia zdolnego zapewnić wyjątkowe osiągi tego samochodu zapoczątkowało rewolucję w branży oponiarskiej, prowadząc do powstania kategorii UHP (Ultra High-Performance). Sama nazwa modelu symbolizowała nowy rozdział dla włoskiego producenta opon.

Początek nowej ery

W latach 80. wzrost popularności turbosprężarek i doładowania w samochodach sportowych doprowadził do bezprecedensowego wzrostu mocy i osiągów. Bez elektronicznych systemów wspomagania kierowcy, które dziś są standardem, to właśnie opony odgrywały kluczową rolę w zapewnieniu przyczepności, stabilności i bezpieczeństwa. W tamtym czasie flagową oponą sportową Pirelli była P7 - pierwsza w historii opona o niskim profilu, wprowadzona na rynek w 1976 roku. Wiedza zdobyta podczas pracy nad P7 w połączeniu z wizją inżyniera Pirelli, Mario Mezzanotte, utorowała drogę do stworzenia P Zero.

Innowacja w projektowaniu

Koncepcja była prosta, ale przełomowa: połączenie trzech kluczowych cech opon wyścigowych w jednym bieżniku. Wewnętrzny bark, z rowkami nawiązującymi do tych stosowanych w oponach deszczowych, zapewniał przyczepność na mokrych nawierzchniach. Zewnętrzny bark, inspirowany oponami typu slick, gwarantował trakcję na suchych drogach. Centralna część bieżnika zawierała elementy opon pośrednich, tworząc równowagę między obiema skrajnościami. To innowacyjne rozwiązanie przekroczyło tradycyjne granice projektowania opon.

W akcji na Rajdzie Sanremo

Doświadczenie Pirelli w sportach motorowych odegrało kluczową rolę w przeniesieniu tej zaawansowanej technologii na opony drogowe. W szczególności jeden niezwykły incydent pokazał szerokie możliwości opon drogowych P Zero. Podczas Rajdu Sanremo Lancia Delta S4 Mikiego Biasiona używała standardowych opon P Zero, które nie były jeszcze dostępne w sprzedaży, na dojazdówkach pomiędzy odcinkami specjalnymi. Spisywały się tak dobrze, że zdecydował się zostawić je na jednym z bardzo mokrych odcinków. M. Biasion wygrał ten etap, pokonując rywali korzystających ze specjalnie przygotowanych opon rajdowych.

Strategia Perfect Fit

Pirelli zaznacza, że oprócz zapoczątkowania segmentu UHP, opona P Zero wyznaczyła również początek strategii firmy, polegającej na dostosowywaniu ogumienia do specyficznych wymagań producentów samochodów segmentu premium i prestiżowego. Dziś gama P Zero obejmuje różne wersje, opracowane na miarę dla różnych pojazdów, zastosowań i pór roku. P Zero trafia na wyposażenie zarówno luksusowych sedanów, jak i supersamochodów oraz sportowych SUV-ów. Po przełomowej oponie, która początkowo powstała w niewielkiej liczbie egzemplarzy dla Lancia Delta S4 Stradale, pierwsza generacja P Zero została stworzona w 1987 roku dla Ferrari F40. Lista samochodów, które zostały wyposażone w P Zero, obejmuje ikony motoryzacji takie jak Ferrari 512 Testarossa i LaFerrari; Lamborghini Countach, Diablo, Murciélago i Aventador; McLaren MP4-12C i P1; Pagani Zonda, Huayra i Utopia; Aston Martin Vanquish, DB9, V12 Vantage, a także różne wersje Porsche 911, Cayenne i Macan.

Od Lancii Delta S4 do elektryków

W 2019 roku P Zero po raz pierwszy wprowadziła pakiet Elect, stworzony dla samochodów elektrycznych i hybryd plug-in. W 2023 roku marka przedstawiła P Zero E - pierwszą oponę UHP zawierającą co najmniej 55 proc. materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu, za którą uzyskało prestiżową ocenę „potrójne A” na europejskiej etykiecie opon. W nadchodzących miesiącach Pirelli zaprezentuje długo oczekiwaną, piątą ewolucję kultowej P Zero

Źródło i fot.: Pirelli

powrót

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń