2025-01-28

Brembo w motorsporcie

Od debiutu w Formule 1 z zespołem Ferrari, po historyczne zwycięstwa  w MotoGP i Le Mans - Brembo upamiętnia 50-lecie swoich osiągnięć technologicznych i sportowych w prestiżowych zawodach na świecie. Z okazji jubileuszu firma zaplanowała serię specjalnych wydarzeń i przedsięwzięć, które odbywać będą się w ciągu roku, a także przygotowała specjalne logo.

- Jesteśmy dumni, że możemy świętować tę rocznicę - powiedział Matteo Tiraboschi, Executive Chairman Grupy Brembo. - Dzięki naszemu 50-letniemu doświadczeniu, dziś wszystkie zespoły Formuły 1 i MotoGP wybierają rozwiązania Brembo. Dane zebrane przez inżynierów pokazują, że zwycięzcą często nie jest ten, kto jedzie najszybciej, ale ten, kto najlepiej hamuje.

Najważniejszym rokiem dla Brembo był 1975, kiedy firma dostarczyła pierwsze żeliwne tarcze hamulcowe w Formule 1 dla Scuderia Ferrari. W tym samym roku Niki Lauda, prowadząc historyczny model 312 T, ponownie zdobył tytuł mistrzowski dla Maranello po 11 latach przerwy. W 1976 roku firma włączyła się również w rywalizację pojazdów dwukołowych, dostarczając zaciski hamulcowe dla zespołu Suzuki-Gallina, który wygrał pierwszy wyścig już w 1978 roku w klasie 500 cm³, później przekształconej w zawody MotoGP. Lata 80. były okresem wielkich emocji i innowacji, w którym Brembo wprowadziło pierwszy 4-tłoczkowy zacisk radialny w Formule 1 i uzyskało pierwszy patent na pompę radialną w klasie 500 cm³. Firma zaangażowała się również w inne prestiżowe mistrzostwa, takie jak WSBK w 1988 roku, 24-godzinny wyścig Le Mans oraz w zawody IndyCar w 1989 roku. W latach 90. inżynierowie Brembo dalej wprowadzali nowe rozwiązania technologiczne. Zaprojektowali pierwszy zacisk wykonany z jednego bloku aluminium do motocykli dla zespołu Hondy w klasie 500 cm³ i opracowali obsługiwaną kciukiem tylną pompę hamulcową, stworzoną specjalnie dla Micka Doohana, a później wykorzystywaną przez innych świetnych kierowców. Od 1995 roku Brembo zdominowało wyścigi motocyklowe, wygrywając w klasie 500 cm³, a następnie w MotoGP. Natomiast pod koniec dekady firma wprowadziła na rynek pierwsze tarcze z włókna węglowego w Formule 1.

Nowe tysiąclecie, nowy sukces

W nowym tysiącleciu Brembo kontynuowało wprowadzanie innowacji i dalszy rozwój. Firma stała się kluczowym graczem w takich zawodach jak Mistrzostwa Świata w Motocrossie i Enduro, a w 2014 roku wprowadziła system Brake by Wire w Formule 1. Dodatkowo, od 2011 roku została wyłącznym dostawcą wyposażenia dla IndyCar, od 2016 roku dla wszystkich zespołów MotoGP, a od 2022 roku dla wszystkich dziesięciu zespołów Formuły 1 - dziewięć zacisków hamulcowych jest dostarczanych bezpośrednio przez Brembo, a jeden przez AP Racing, brytyjską firmę należącą do grupy. W latach 2018-2019 firma stała się wyłącznym producentem układów hamulcowych dla dwóch mistrzostw pojazdów elektrycznych - Formuły E i Moto E. W 2024 roku producent świętował rekord: ponad 700 tytułów mistrzowskich zdobytych w najważniejszych zawodach.

Brembo i wielcy mistrzowie

Przez lata rozwiązania Brembo były elementem sukcesów wielu kierowców i zespołów. Do wyjątkowych momentów należą daty 15 maja 2016 roku, kiedy Max Verstappen został najmłodszym zwycięzcą Grand Prix Formuły 1 z hamulcami Brembo oraz 21 kwietnia 2013 roku, kiedy Marc Márquez odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w MotoGP na motocyklu wyposażonym w hamulce Brembo. Z kolei wcześniej Valentino Rossi zdobył dziewięć tytułów mistrza świata z pomocą układu hamulcowego Brembo, a w październiku 2000 roku Michael Schumacher zdobył dla zespołu Ferrari tytuł mistrza świata Formuły 1 po 21 latach przerwy, korzystając z układu hamulcowego Brembo. Brembo towarzyszyło także Jonathanowi Rea w zdobywaniu sześciu tytułów mistrza świata w WorldSBK, Tony’emu Cairoliemu w zdobywaniu dziewięciu tytułów mistrza świata w Motocrossie, a także umożliwiło zdobycie dwóch zwycięstw w kategorii Hypercar w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2023 i 2024 roku.

Źródło i fot.: Brembo

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń