Firma Yokohama Rubber Co., Ltd. rozpoczęła praktyczne testy technologii wykorzystującej sztuczną inteligencję (AI) do określania ciśnienia w oponach ciężarówek i autobusów na podstawie dźwięku powstającego podczas stukania w nie. Wprowadzenie AI w miejsce doświadczenia kierowców ma umożliwić firmom logistycznym m.in. obniżenie kosztów oraz zwiększenie efektywności paliwowej.
Codzienne sprawdzanie ciśnienia w oponach za pomocą manometrów może prowadzić do uszkodzenia zaworów i wycieku powietrza. Producent zaznacza, że monitoring w czasie rzeczywistym bywa czasochłonny i kosztowny, dlatego wciąż popularną metodą kontroli ciśnienia pozostaje stukanie w oponę młotkiem, choć nie daje ona możliwości dokładnego określenia, czy jest ono właściwe.
W odpowiedzi na ten problem Yokohama wraz z firmą Metrika opracowuje algorytm oparty na AI, który może rozpoznać dźwięki wydawane przez uderzanie w oponę, oddzielić je od odgłosów otoczenia, określić, kiedy i jak długo występował dźwięk (interwał dźwięku) oraz na jego podstawie oszacować ciśnienie powietrza w oponie. Prototyp rozwiązania jest obecnie testowany w firmie związanej z branżą transportową.
Według firmy korzystając z tej technologii kierowcy będą mogli nagrać dźwięk stukania w oponę i wizualnie ocenić poziom ciśnienia oraz ewentualną konieczność jego zwiększenia za pomocą aplikacji mobilnej. Rozwiązanie umożliwi precyzyjne kontrole ciśnienia w oponach bez użycia specjalistycznego sprzętu czy posiadania specjalnych umiejętności.
Yokohama zamierza wykorzystać praktyczne testy do dalszego udoskonalania dokładności algorytmu AI oraz zwiększenia funkcjonalności aplikacji. Producent planuje również integrację technologii z autorskim systemem zarządzania oponami nowej generacji, który wykorzystuje Internet rzeczy (IoT) do proponowania odpowiednich produktów i planów operacyjnych dla firm transportowych.
Źródło i fot.: Yokohama Rubber
Oprac.: (zg)