Na ferie bez poślizgu

Coraz bardziej nieprzewidywalne zimy to konieczność jeszcze uważniejszych przygotowań do wyjazdu na ferie - podkreśla Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) i wskazuje, że w trasę należy ruszać z wypoczętą głową i  przygotowanym samochodem. Wyjazd z centrum kraju przy plusowej temperaturze może skończyć się zamiecią śnieżną w górach.

Aby podróż przebiegła z możliwie największą dbałością o bezpieczeństwo, konieczne jest odpowiednie wyposażenie samochodu. W kwestii opon PZPO wyjaśnia, że od kilku lat mamy dwa typy z homologacją zimową, a ich oznaczeniem jest płatek śniegu na tle góry. To opony zimowe i całoroczne. Organizacja podkreśla, że o ile ogumienie całoroczne jest bardziej dostosowane do zimowej pogody niż letnie, to jednak nie zostało ono zaprojektowane do użytku w kopnym śniegu i trudnych zimowych warunkach. Dlatego planując taki wyjazd konieczne jest założenie porządnych opon zimowych. Mają one nie tylko teoretyczne walory określone homologacją, ale przede wszystkim w praktyce zapewnią nam krótsza drogę hamowania i przyczepność kół potrzebną do wjazdu na wzniesienia. Bez tego ryzyko poślizgu lub niewyhamowania jest niemal pewne, a do tego można zapłacić konkretny mandat za spowodowanie kolizji i niedostosowanie auta do warunków.

- Marznący deszcz, śnieg, lód - to tylko niektóre z niebezpieczeństw, które mogą czyhać na kierowców w okresie zimowym. Aby zminimalizować zagrożenie konieczne jest dopasowanie ogumienia do warunków drogowych. Oznacza to konieczność stosowania w okresie zimowym ogumienia z homologacją zimową. Na wyjazdy rodzinne w tym czasie polecamy jednak porządne opony typowo zimowe, które są zaprojektowane do zapewniania bezpieczeństwa w trudniejszych niż typowo miejskie warunkach. Mam nadzieję, że nie zobaczymy tym razem filmików z podróży w góry na oponach letnich. Różnica w drodze hamowania jest ponad dwukrotnie dłuższa niż na oponach zimowych i przekracza 100 metrów przy prędkości 50 km/h - podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Budowa ma znaczenie

Bieżnik opon zimowych jest zbudowany są z bardziej miękkiej mieszanki gumowej, która zapewnia optymalną przyczepność w niskich temperaturach. Mieszanka ta zachowuje elastyczność i odpowiednią lepkość, co przekłada się na pewne prowadzenie na śniegu i lodzie. Potwierdzają to testy, przeprowadzone przez Grzegorza Dudę na torze Moto Parku w Krakowie - we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), Politechniką Rzeszowską oraz firmą Auto-Test. Z ich wynikami można zapoznać się tutaj.

- Testy jednoznacznie wskazują, że opony zimowe o wiele lepiej sprawdzają się w trudnych warunkach drogowych, gdzie na drodze zalega śnieg, błoto pośniegowe, nawet jeśli temperatury otoczenia nie są ujemne. Opony całoroczne - choć wypadły lepiej niż typowo letnie - to jednak w porównaniu do zimówek hamują znacząco gorzej. To efekt tego, że mają zapewniać przyczepność także w letnich warunkach, więc ich mieszanka gumowa bieżnika nie może być tak miękka jak opon zimowych. Dlatego pamiętajmy o właściwym przygotowaniu pojazdu. Na taki wyjazd porządne opony zimowe to game changer, będący naszym sprzymierzeńcem nawet na trudnych i wymagających trasach - dodaje P. Sarnecki.

O tym trzeba pamiętać!

Wyjeżdżając na urlop nie tylko opony stanowią ważny element przygotowania się do bezpiecznego wyjazdu. PZPO przypomina pięć kluczowych elementów, o których należy pamiętać przed wyruszeniem w zimową podróż.

1. Przygotowanie samochodu:

Przed jakąkolwiek podróżą konieczne jest sprawdzenie stanu opon. Minimalna wysokość bieżnika jest określona wskaźnikiem zużycia, w zależności od producenta może to być 4, 3 lub 1,6 mm. Opony nie mogą mieć spękań, przecięć czy wybrzuszeń. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie ciśnienia w oponach - na zimno - i ewentualne dopompowanie kół do wartości wskazanej w instrukcji obsługi, uwzględniając obciążenie samochodu. Warto także upewnić się, czy na trasie lub w miejscu docelowym nie ma obowiązku posiadania łańcuchów śniegowych. Należy również pamiętać o wlaniu zimowego płynu do spryskiwaczy, dostosowanego do niskich temperatur.

2. Pogoda i warunki drogowe

Przed wyruszeniem w trasę warto sprawdzić prognozę pogody i dostosować plan podróży do aktualnych warunków atmosferycznych. Należy być też przygotowanym na zmienne warunki drogowe, takie jak opady śniegu, oblodzenie czy zamieć śnieżna.

3. Pakowanie i wyposażenie

W kwestii pakowania warto zabrać ze sobą ekwipunek niezbędny na niespodziewane okoliczności, takie jak zasypana droga czy zablokowana autostrada, a także sprawdzić liczbę kamizelek odblaskowych oraz czy posiadamy zapasowe żarówki do reflektorów. Wśród przydatnych rzeczy znajdą się koc, latarka, apteczka, termos z ciepłym napojem oraz coś do jedzenia. Należy również zabrać szczotkę do odśnieżania oraz - jeśli jest to wymagane - łańcuchy na koła. 

4. Zaplanuj przerwy w podróży

Na trasie przejazdu zaplanuj regularne przerwy na odpoczynek - dla lepszej koncentracji kierowcy w trakcie jazdy wskazany jest nawet 10 minutowy postój.

5. Zabezpieczenie przed awariami

Zabierz ze sobą telefon komórkowy i ładowarkę samochodową. Upewnij się, że masz dowód rejestracyjny, ubezpieczenie oraz kontakt do assistance w razie konieczności holowania samochodu. Warto też sprawdzić zawczasu numery do lokalnych służb pomocy drogowej.

PZPO przypomina również o sprawdzeniu obowiązujących przepisów na drodze przejazdu. We wszystkich państwach wokół Polski występuje obowiązek jazdy na oponach z homologacją zimową - taki wymóg jest w 29. europejskich państwach, a przepisy precyzyjnie wskazują okres lub warunki ich używania.

Źródło i fot.: PZPO

powrót

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń