Tytułowa informacja nie jest korzystna, na 20-calowych obręczach elektryczny Ioniq 6 zużywa więcej energii. Wersja 4WD potrzebuje 16,9 kWh/100 km, gdyby miała mniejsze, 18-calowe koła, niedostępne w Polsce z tym napędem, „spalanie” spadłoby do 15,1.
Wyłącznie 20 cali
Co bardzo ważne w elektrykach, deklarowany przez Hyundaia zasięg na „20” wynosi 519 km, na „18” sporo więcej, 583 km. W aucie na tradycyjne paliwo można na taką różnicę machnąć ręką, w przypadku bateryjnego nabiera ona innego znaczenia. Oczywiście, laboratoryjne dane fabryczne rozmijają się z codzienną praktyką. Czteronapędowy Ioniq 6 pochłania zimą na trasie 22-26 kWh/100 km. Na mniejszych, 18-calowych felgach „spalałby” zapewne mniej. Bateria ma 77,4 kWh brutto.
Dwa rozmiary
Rozmiary przewidziane do Ioniqa 6 widnieją na nalepce z ciśnieniem na lewym słupku B, wystarczy otworzyć drzwi kierowcy: 225/55 R18 98W, 245/40 R20 99Y. Testowy wóz miał zimówki o ciut niższym indeksie prędkości, 245/40 R20 99W XL, Continentale Winter Contact TS 860S.
Jak to w tej marce, miejsca produkcji nie znalazłem na zewnętrznych ściankach. Wyczytałem natomiast,
że maksymalne ciśnienie wynosi 350 kPa, maksymalne obciążenie 775 kg, że pod ściankami są dwie warstwy rayonu, zaś pod bieżnikiem warstwa rayonu, dwie stalowe i dwie poliamidowe.
Ciśnienie wspólne
W obu rozmiarach utrzymujemy 2,5 bara we wszystkich kołach, przy dużym obciążeniu 2,6 z przodu, 2,9 z tylu. Ciśnienie i stan opon Hyundai radzi sprawdzać co każde 3000 km, lecz w innym fragmencie autorzy instrukcji obsługi uważają, iż ciśnienie należy kontrolować raz na miesiąc, łącznie z kołem zapasowym. Na polskim rynku zapas nie występuje, wyłącznie zestaw naprawczy.
Ciśnienie kontrolujemy na zimno, a zimne gumy Hyundai ma wtedy, gdy stał przez ostatnie trzy godziny lub przejechał w tym czasie mniej niż 1,6 km. W ciepłych ciśnienie może wzrosnąć o 28-41 kPa, czyli zaokrąglając o 0,3-0,4 bara. Autorzy instrukcji radzą przy tym korzystać z miernika ciśnienia wysokiej jakości. I wspominają - jak najbardziej słusznie - o przykręceniu kapturka zaworu. Brak kapturka może spowodować wniknięcie zanieczyszczeń lub wilgoci do zaworu, co może prowadzić do uchodzenia powietrza.
Z TPMS nie ma roboty, układ np. po wymianie koła ustawia się sam, po kilku minutach jazdy. W razie usterki TPMS lampka ostrzegająca o spadku ciśnienia, na górze zestawu wskaźników, miga minutę, potem włącza się na stałe lub miga co 3 s. Ciśnienie w poszczególnych kołach można wywołać na środku zestawu wskaźników, za pomocą przycisku na lewym ramieniu kierownicy, z symbolem dwóch kartek.
Gdy podróż trwa zbyt krótko, pojawi się komunikat „Kontynuuj jazdę, aby wyśw. wart.”. Można ustawić podawanie ciśnienia w barach, kPa, psi na centralnym, dotykowym ekranie: „domek”, Ustawienia, Ogólne, Jednostka (lewa strona ekranu), Jednostka ciśnienia powietrza opony.
Koła warto przekładać co 12 tys. km, aby uzyskać równomierne zużycie bieżnika, lub częściej, jeżeli opony ścierają się nierównomiernie. Schemat uwzględnia przekładanie po skosie, czyli: prawy przód, lewy tył, lewy przód, prawy tył i znowu prawy przód.
Co z łańcuchami?
Srebrno-czarne, z lekkich stopów, 8,5 x 20, z pięcioma mocno rozcapierzonymi ramionami - innych obręczy w Ioniqu 6 Uniq nie uświadczysz. Moment dokręcenia pięciu śrub wynosi 110-130 Nm. Łańcuchy śniegowe producent auta, na s. 6-37 instrukcji, radzi zakładać jedynie na tył i nie przekraczać na nich 30 km/h, to niski limit. Z kolei na s. 6-48 czytamy: „Nie należy zakładać łańcuchów śniegowych na koła z obręczami ze stopów lekkich, ponieważ mogą one uszkodzić obręcze.” Dalej są sugestie, aby używać z alu łańcuchów z odpowiednimi zabezpieczeniami, albo typu Auto Sock z tkaniny.
Zestaw naprawczy Tire Mobility Kit (TMK), chińskiej produkcji, czeka w bagażniku, w etui mocowanym na dwa, podłużne rzepy.
Trzeba pochwalić Hyundaia, że nie oszczędzał na pojemności środka uszczelniającego (620 ml). Sprężarka może pracować do 12 minut, choć instrukcja obsługi ogranicza ten czas do 10 minut. Podczas mroźnej zimy nie należy używać zestawu w temperaturze poniżej -30 st. C. A dwa, piankowe elementy w etui służą wyłącznie zabezpieczeniu przedmiotów w środku przed uderzaniem o siebie (były tam również dwa wkręcane haki holownicze).
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Dane techniczne samochodu |
|
Rodzaj nadwozia |
sedan, czterodrzwiowy, pięciomiejscowy |
DMC/ładowność |
2520/500 kg |
Dług./szer./wys. |
4,885/1,880/1,495 m |
Rozstaw osi |
2,950 m |
Pojemność bagażników |
401 l (plus 45 l z przodu, 14,5 l w 4WD) |
Zalecane ogumienie |
245/40 R20 99Y, w testowym egz. zimowe 245/40 R20 99W XL zestaw naprawczy |
Silniki |
przedni elektryczny, 100 KM i 255 Nm, tylny elektryczny, 225 KM i 350 Nm, łącznie 325 KM i 605 Nm |
Prędkość maksymalna |
185 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
5,1 s |
Zużycie energii (średnie) |
16,9 kWh/100 km |
Cena |
264.900 zł |