W 2016 roku Philips zaprezentował pierwsze retrofity, czyli zamienniki żarówek halogenowych wykonane w technologii LED. Od tego czasu minęło dziewięć lat, podczas których rozwiązanie było udoskonalane. Producent zebrał najważniejsze etapy ewolucji retrofitów.
Na początku warto przypomnieć, skąd wzięło się pojęcie retrofit. Jest to określenie części zamiennej, która może zastąpić oryginalne wyposażenie samochodu, ale do jej konstrukcji wykorzystano technologie nowocześniejsze niż użyte w oryginale. W przypadku retrofitów oświetleniowych mowa o zastąpieniu technologii halogenowej technologią LED. Philips w swoim zestawieniu skupia się na retrofitach zastępujących klasyczne żarówki halogenowe. Ledowe zamienniki małych żarówek typu W5W, T4W czy C5W były oferowane już znacznie wcześniej.
2016: pierwsza generacja retrofitów Philips
Pierwsze retrofity LED Philips X-tremeUltinon LED, zastępujące żarówki H4 i H7, oferowały nieosiągalne dotąd parametry światła i określaną jako „arktycznie białą” temperaturę barwową 6500 K, która wizualnie unowocześniała pojazd. Kluczowym osiągnięciem marki było opracowanie korpusu produktu tak, aby pasował do reflektora oraz "zarządzanie" ciepłem. Oświetlenie LED wytwarza wysoką temperaturę, którą trzeba kontrolować. Inteligentne systemy odprowadzania ciepła AirFlux (H4) i AirCool (H7) wykorzystują miniaturowe, wbudowane wentylatory. Dzięki temu lampy mogły działać przez 12 lat. Technologia Philips SafeBeam zapewniała prawidłowy rozsył światła, a silniejszy strumień białego światła zwiększał oświetlonych obiektów i poprawiał widoczność.
2018: druga generacja retrofitów Philips
Dwa lata po premierze Philips wprowadził drugą generację retrofitów. X-tremeUltinon LED gen2 zbudowano na zarezerwowanych wcześniej dla wyposażenia OE układach Lumileds Luxeon Altilon SMD LED. Oprócz H4 i H7 w ofercie pojawiły się typy H1, H8, H11, H16 i HIR2, przeznaczone do reflektorów głównych i świateł przeciwmgłowych. Temperatura barwowa tych retrofitów wynosi 5800 K - nadal białe, chłodne światło. Nowe produkty okazały się do 250 proc. jaśniejsze w porównaniu do wymaganego przepisami minimum w zakresie żarówek halogenowych. Oślepianie eliminuje technologia SafeBeam, a chłodzenie zapewniają systemy AirFlux i AirCool. Żywotność retrofitów określono na 12 lat, a jako uzupełnienie oferty wprowadzono adaptery Philips Canbus - miniaturowe układy elektroniczne, które po wpięciu do instalacji „gaszą” ewentualne kontrolki błędów oświetlenia.
2020: trzecia generacja retrofitów Philips
Na początku 2020 roku Philips wprowadził serię retrofitów Ultinon Pro9000 LED, przeznaczoną do pojazdów z instalacjami 12V i 24V. Nowa linia wyróżniała się innowacyjnymi diodami LED, których nie montowano bezpośrednio na płytce drukowanej, a poprzez dwa piny łączące diodę i płytkę drukowaną, co poprawiło odprowadzanie ciepła. Zastosowano także nowy system chłodzenia. Źródłem światła był zaawansowany chip Lumileds TopContact LED, a żywotność Ultinon Pro9000 LED określono na około 5000 godzin.
2023: nowe podejście do technologii
Retrofity Philips Ultinon Access pod względem gabarytów nie różniły się w zasadzie od tradycyjnych żarówek, przez co nie wymagały zewnętrznych rezystorów i mieściły się w reflektorach. Wyposażono je w zintegrowany trzonek zgodny z normą IEC 60061. Ich kompaktowe rozmiary pozwalają na montaż w samochodach z ciasno zabudowanymi reflektorami. Emitują białe światło o temperaturze 6000 K, a w zależności od typu generują do 80 proc. większą jasność wiązki, która zapewnia taki sam strumień świetlny i zużywa mniej energii niż porównywalne żarówki halogenowe. Ultinon Access przez cały okres użytkowania wytwarzają jednorodne, homogeniczne światło. Przegrzewaniu zapobiega system AirCool.
2024: Philips Ultinon Pro9200
We wrześniu 2024 r., podczas targów Automechanika we Frankfurcie Philips zaprezentował kolejną nowość. Philips Ultinon Pro9200-dają nawet do 400 proc. więcej światła. Retrofity te są jednocześnie jednymi z najmniejszych w swoim segmencie. Najnowsza generacja oferuje jeszcze lepszą widoczność drogi przed pojazdem. Precyzyjne rozmieszczenie chipów LED kieruje światło tam, gdzie jest ono potrzebne, bez oślepiania nadjeżdżających pojazdów (technologia SafeBeam). Dzięki unikalnemu systemowi rozpraszania ciepła nowe produkty odszraniają reflektory. Temperatura barwowa Philips Ultinon Pro9200 wynosi do 5800 K. Seria ma jeszcze mniejszy rozmiar.
Co z tą homologacją?
Przełamywanie barier technologicznych okazało się prostsze niż uzyskanie pełnej homologacji europejskiej. Początkowo eksperci zajmujący się tą kwestią wskazywali, że wystarczy niewielka różnica w położeniu diod LED w stosunku do położenia żarnika tradycyjnej żarówki, aby diametralnie zmienić parametry świetlne reflektora i oślepiać innych kierowców. Chociaż dość szybko okazało się, że takie ryzyko nie występuje, kraje unijne podeszły do sprawy w indywidualny sposób. Legalnie można ich używać w Austrii, Chorwacji, Czechach, Francji i Niemczech. Za legalne uznaje się retrofity wyłącznie dwóch producentów, z których jednym jest Philips. W Polsce sprawa wciąż tkwi w martwym punkcie, a proponowane rozwiązania nakładające na każdego zainteresowanego indywidualny obowiązek homologacyjny wydają się tyleż nierealne.
Źródło i fot.: Philips