Oprogramowanie i sztuczna inteligencja (AI) już teraz kształtują naszą codzienność, w przyszłości będą jednak kluczowymi technologiami - wskazuje Bosch. Na targach CES 2025 w Las Vegas firma prezentuje produkty i rozwiązania oparte na AI.
- Inteligentne oprogramowanie i usługi cyfrowe są fundamentem naszej działalności - powiedziała Tanja Rückert, członkini zarządu Robert Bosch GmbH, na targach elektroniki CES 2025 w Las Vegas. Obszar skupiony wokół AI i software’u nieustannie nabiera tempa. Firma planuje osiągnąć sprzedaż oprogramowania i usług na poziomie ponad 6 mld euro do początku następnej dekady, z czego około 2/3 tej kwoty ma pochodzić z sektora Mobility
Sztuczna inteligencja odgrywa istotną rolę w tym rozwoju. - Nasi eksperci AI zarejestrowali ponad 1,5 tys. patentów w ciągu zaledwie 5 lat. Pod tym kątem Bosch jest niekwestionowanym liderem nie tylko w Niemczech, ale i w całej Europie - stwierdziła T. Rückert. Nad inteligentnymi rozwiązaniami pracuje obecnie prawie 5 tys. specjalistów ds. sztucznej inteligencji. Firma organizuje kursy dostosowane do indywidualnych potrzeb, aby konsekwentnie rozwijać kompetencje całego personelu. Do tej pory Akademia AI Bosch przeszkoliła ponad 65 tys. pracowników.
Bosch dla sektora mobilności
Firma niedawno opracowała funkcję umożliwiającą płynniejsze hamowanie samochodów, bez gwałtownych szarpnięć. Bosch tworzy również rozwiązania dla nowych scentralizowanych architektur, które w przyszłości umożliwią łatwe pobieranie nowych funkcji dla systemów multimedialnych i wspomagania kierowcy.
AI od lat odgrywa kluczową rolę w rozwiązaniach z zakresu zautomatyzowanej jazdy firmy Bosch. Przykładem jest kamera MPC3, produkowana od 2019 roku, która może rozpoznawać obiekty i osoby oraz rozróżniać drogę od krawędzi jezdni, utrzymując samochód na swoim pasie. Połączenie algorytmów przetwarzania obrazu ze sztuczną inteligencją pozwala jej rozumieć to, co rejestruje, poprawiając komfort i bezpieczeństwo jazdy. - To rozwiązanie sprawia, że jazda jest bardziej komfortowa i bezpieczniejsza - stwierdził na targach CES 2025 Paul Thomas, prezes Bosch w Ameryce Północnej. -Wykorzystujemy AI do zwiększenia wydajności naszych systemów wspomagania.
Bosch bada również, w jaki sposób można wykorzystać generatywną sztuczną inteligencję do dalszego ulepszania funkcji zautomatyzowanej jazdy. Według oczekiwań technologia ta umożliwi pojazdom ocenę sytuacji i odpowiednią reakcję, zapewniając użytkownikom dróg jeszcze większe bezpieczeństwo. W przyszłości generatywna sztuczna inteligencja może przyczynić się do szybszego doskonalenia funkcji jazdy zautomatyzowanej, co ograniczy liczbę kilometrów testowych potrzebnych do dopuszczenia takich rozwiązań do użytku. Według Boscha generatywna sztuczna inteligencja będzie w stanie szybko dostosować sposób jazdy przez uwzględnienie warunków panujących na drodze.
Dzięki łączeniu świata rzeczywistego z cyfrowym, technologia ulepsza również doświadczenia związane z korzystaniem z rowerów elektrycznych. Bosch przedstawił w Las Vegas nowy system ochrony przed kradzieżą - Battery Lock. Rozwiązanie to stanowi dodatkową ochronę akumulatora roweru elektrycznego, blokując go cyfrowo, a jako klucz wykorzystuje smartfon rowerzysty. AI pomaga również rozwiać obawy o zasięg dwukołowca. Dzięki funkcji Range Control użytkownicy rowerów elektrycznych, którzy zamierzają wyruszyć w podróż, mogą określić poziom naładowania baterii, z którym chcieliby dotrzeć do celu.
Inteligentne czujniki częścią codziennego życia
Czujniki mikroelektromechaniczne (MEMS) od Bosch, wyposażone w oprogramowanie i sztuczną inteligencję, można znaleźć we wszystkich obszarach codziennego życia: w smartfonach, rowerach elektrycznych, urządzeniach do monitorowania aktywności fizycznej czy samochodach. Potrafią automatycznie przełączać orientację wyświetlacza z pionowej na poziomą, liczyć kroki czy sterować poduszkami powietrznymi w pojazdach.
Nowoczesne czujniki MEMS są wyposażone w zintegrowany mikroprocesor i działają na niezależnym oprogramowaniu. Rejestrują one takie dane jak przyspieszenie, obroty czy temperatura i wykorzystują oprogramowanie firmy do przetwarzania ich bezpośrednio we wbudowanym mikroprocesorze. Bosch produkuje najmniejszy na świecie czujnik, który mierzy zaledwie 0,8 x 1,2 mm, co czyni go niewiele większym od ziarnka piasku.
AI wynosi inteligentne czujniki MEMS na wyższy poziom. Firma posiada w swojej ofercie czujniki ze zintegrowanym samouczącym się oprogramowaniem AI, przeznaczone na przykład do urządzeń monitorujących aktywność fizyczną. Według instytutu badań rynkowych Yole Group, Bosch jest liderem rynku w sektorze MEMS czwarty rok z rzędu, a roczny globalny popyt na MEMS w sektorach motoryzacyjnym i elektroniki użytkowej ma wzrosnąć z obecnych 33 mld do ponad 40 mld sztuk do 2029 roku.
Źródło i fot.: Bosch