Podczas tegorocznych targów CES Goodyear i holenderska organizacja badawcza TNO prezentują wyniki testów, które mogą pomóc w łagodzeniu skutków wypadków w niekorzystnych warunkach pogodowych.
Integracja technologii inteligencji opon z autonomicznym systemem hamowania awaryjnego (AEB) może pomóc w łagodzeniu skutków wypadków, umożliwiając wcześniejsze rozpoczęcie hamowania, szczególnie w trudnych warunkach drogowych. Dzięki danym o kontakcie opony z nawierzchnią system AEB zyskuje dokładniejszy obraz rzeczywistych warunków drogowych, co pozwala na podejmowanie bardziej precyzyjnych i skutecznych decyzji. Wyniki wspólnych badań, przeprowadzonych przez Goodyear oraz organizację TNO, zostały zaprezentowane podczas targów Consumer Electronics Show 2025 w Las Vegas.
Po udanych testach integracji technologii Goodyear SightLine z systemami zapobiegającymi blokowaniu kół (ABS), zaprezentowanych podczas ubiegłorocznych targów, obecny projekt jeszcze wyraźniej ukazuje kluczową rolę danych dostępnych dzięki oponom dla rozwoju zaawansowanych systemów bezpieczeństwa pojazdów - podkreśla producent.
System AEB, zaprojektowany do zapobiegania kolizjom lub minimalizowania ich skutków poprzez automatyczne uruchamianie hamulców w sytuacji zagrożenia, stał się kluczowym elementem współczesnej motoryzacji. Istniejące systemy są zwykle dostosowane do nawierzchni o wysokim współczynniku tarcia, takich jak suchy asfalt, natomiast integracja z Goodyear SightLine, czyli zaawansowanym pakietem rozwiązań w zakresie inteligencji opon, może pomóc systemowi AEB skutecznie funkcjonować w szerszym spektrum warunków drogowych, w tym na nawierzchniach o niskim współczynniku tarcia, takich jak mokre lub oblodzone drogi. Dzięki precyzyjnym danym o powierzchni styku opony z nawierzchnią drogi system AEB może uzyskać lepszy obraz rzeczywistych warunków jazdy, umożliwiając podejmowanie bardziej trafnych i precyzyjnych decyzji.
- Bezpieczeństwo jest kluczowym motorem napędzającym innowacje Goodyeara - powiedział Chris Helsel, starszy wiceprezes i dyrektor ds. technologii w Goodyear. - Dostarczając systemom AEB krytyczne informacje o oponach i warunkach drogowych, wspieramy producentów OEM i ich klientów w podnoszeniu standardów bezpieczeństwa. Znacznie wyprzedzamy przy tym planowane przez Amerykański Urząd ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wdrożenie przepisów w zakresie obowiązkowego wyposażenia pojazdów osobowych w systemy AEB od 2029 roku. Poza wymogami regulacyjnymi, systemy AEB będą odgrywać kluczową rolę w rozwoju zautomatyzowanej jazdy, oferując kompleksowe rozwiązania bezpieczeństwa w każdej sytuacji na drodze”.
Niedawne testy na mokrej nawierzchni wykazały, że ulepszony system AEB korzystający z technologii Goodyear SightLine może złagodzić skutki zderzeń przy prędkościach do 80 km/h poprzez wcześniejsze rozpoczęcie hamowania. Goodyear zaznacza, że integracja AEB z SightLine w zakresie dostarczania danych o oponach i stanie drogi znacząco zwiększa niezawodność działania systemu w różnych warunkach drogowych.
- TNO koncentruje się na poprawie bezpieczeństwa, wydajności i zrównoważonego rozwoju pojazdów - powiedział Martijn Stamm, dyrektor ds. marketingu w dziale mobilności i środowiska zurbanizowanego w TNO. - Nasza współpraca z Goodyear ma na celu precyzyjne przewidywanie drogi hamowania pojazdu w różnych warunkach, takich jak suchy i mokry asfalt, oraz aktywację systemu AEB we właściwym momencie, aby zmniejszyć liczbę wypadków i chronić życie. Ta wiedza stanowi kluczowy element umożliwiający bezpieczne wprowadzenie bardziej zaawansowanych poziomów automatyzacji pojazdów.
Według Goodyeara rozwiązanie umacnia pozycję firmy i jej partnerów jako liderów w dostarczaniu zaawansowanych technologii bezpieczeństwa, które nie tylko spełniają, ale i przewyższają wymogi prawne. Producent opon i rozwiązań dla flot podkreśla, że w obliczu przygotowań głównych producentów OEM i dostawców do obowiązkowego wdrożenia systemów AEB od 2029 roku, integracja technologii SightLine oferuje znaczącą przewagę konkurencyjną w dążeniu do tworzenia bezpieczniejszych i bardziej inteligentnych pojazdów.
Źródło i fot.: Goodyear