Branża motoryzacyjna dynamicznie zmienia się dzięki nowym technologiom. Wydarzenia takie jak konkurs Drive to Innovate w Warszawie czy CLEPA Innovation Awards w Brukseli pokazują, jak zrównoważony rozwój i cyfryzacja kształtują przyszłość tego sektora.
Aż 80 proc. części samochodowych wytwarzanych jest przez niezależnych producentów, a współczesne pojazdy zawierają setki mikroprocesorów, których moc przewyższa komputery NASA. By dalej liczyć się w grze, firmy z Europy muszą stawiać na innowacje - wskazuje Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM). Rocznie sektor rejestruje niemal 40 tys. patentów.
20 listopada 2024 roku w Warszawie odbyła się premierowa edycja konkursu Drive to Innovate, zorganizowanego przez SDCM. Polska branża motoryzacyjna, będąca trzecim największym sektorem przemysłowym w kraju, zatrudnia prawie 400 tysięcy osób i ma ogromny wpływ na gospodarkę. Konkurs Drive to Innovate zgromadził liderów branży, którzy zaprezentowali przełomowe rozwiązania. Wśród nich najwyżej oceniono firmy Italcom, Tedgum oraz Motorro. - Konkurs Drive to Innovate doskonale pokazał, jak polska motoryzacja wkracza w przyszłość, przodując w zakresie innowacji, które zmieniają oblicze branży. Firmy, które zaprezentowały swoje pomysły, wyznaczają nowe standardy i kształtują przyszłość tej branży w kraju i na świecie - powiedział prezes SDCM, Tomasz Bęben.
Z kolei 4 grudnia 2024 roku w Brukseli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA) uczciło 65-lecie swojej działalności podczas gali CLEPA Innovation Awards. Wyróżniono 12 „Top Innovators” za ich wkład w rozwój technologii ekologicznych i cyfrowych. Podczas wydarzenia podkreślano, jak ważne są regulacje wspierające otwartość technologiczną, ograniczanie zależności od dostawców spoza Europy oraz przyspieszenie działań na rzecz klimatu.
- Nagrody CLEPA Innovation Awards rzucają światło na najnowsze innowacje producentów części motoryzacyjnych i podkreślają ich wyjątkowe osiągnięcia w naszej branży. Skupiając się na mobilności cyfrowej i ekologicznej, odpowiadamy na pilne potrzeby UE w zakresie transformacji praktyk biznesowych w kierunku szybszych, bardziej zaawansowanych i zróżnicowanych rozwiązań - powiedział sekretarz generalny CLEPA, Benjamin Krieger.
Polski sektor motoryzacyjny zainwestował w 2022 roku rekordowe 1,4 miliarda złotych w badania i rozwój, co czyni go liderem w kraju pod względem innowacji. Inicjatywy takie jak Drive to Innovate czy międzynarodowe nagrody CLEPA pokazują, że przyszłość branży zależy od zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji - podkreśla SDCM i wskazuje, że Europa, mimo wyższych kosztów energii i produkcji niż Azja czy USA, wciąż ma szansę utrzymać przewagę technologiczną dzięki talentom i zapleczu inżynierskiemu. Elektromobilność, autonomiczne systemy jazdy i zaawansowane materiały to kluczowe obszary, które mogą zapewnić Europie pozycję lidera, jeśli skutecznie wykorzysta swój potencjał.
Źródło i graf.: SDCM