Współczesne opony to zaawansowane technologicznie produkty, które łączą w sobie bezpieczeństwo, wydajność i komfort. To, co dziś wydaje się oczywiste, jest efektem ponad 150 lat intensywnego rozwoju. Najnowsza publikacja producenta, zatytułowana „Tire Technology”, na 32 stronach przedstawia kluczowe etapy w rozwoju opon.
- Dokładnie 100 lat temu, w 1924 roku, Continental jako pierwsza niemiecka firma wprowadziła opony, które wymagały znacznie niższego ciśnienia powietrza. Dzięki temu stały się bardziej elastyczne i mniej sztywne. Zyskały zdolność do amortyzacji nierówności, co znacząco poprawiło komfort i bezpieczeństwo jazdy - wyjaśnia Edwin Goudswaard, szef działu badań i rozwoju w Continental Tires. - Technologie oponiarskie Continental odgrywają coraz bardziej znaczącą rolę w rozwoju mobilności. Wysoka jakość i bezpieczeństwo naszych opon to zasługa ekspertów, którzy rozwijają innowacyjne rozwiązania. Tak jest od ponad 150 lat.
Kamienie milowe w komforcie jazdy
Gdy w 1871 roku założono spółkę Continental-Caoutchouc- und Gutta-Percha Compagnie, ruch drogowy dopiero zaczynał się rozwijać. Pierwsze opony produkowane przez Continental były przeznaczone dla powozów konnych i rowerów. Początek nowoczesnej technologii opon do pojazdów wyznaczyło opracowanie opony pneumatycznej - innowacja, którą Continental szybko zaadaptował. Znacznie poprawiła ona komfort jazdy w porównaniu do stosowanych wcześniej opon pełnych.
W kolejnych latach firma wprowadziła następne przełomowe rozwiązania, takie jak zdejmowane obręcze czy wskaźniki zużycia bieżnika, które uprościły konserwację i poprawiły niezawodność opon.
- Największy przełom w zakresie komfortu Continental osiągnął w 1943 roku, rejestrując patent na opony bezdętkowe. Ta innowacja wciąż ma kluczowy wpływ na produkcję opon - podkreśla E. Goudswaard. Opony bezdętkowe ważą mniej, co przekłada się na niższe opory toczenia i wyższą efektywność energetyczną. Niskie ciśnienie poprawia również komfort jazdy, a dodatkowo są one łatwiejsze w utrzymaniu i mniej podatne na awarie.
Bezpieczeństwo nawet na zimowych drogach
Od początku istnienia firmy inżynierowie Continental stawiali na nieustanne podnoszenie poziomu bezpieczeństwa. Już w 1904 roku opracowano pierwsze opony samochodowe z bieżnikiem, które poprawiły przyczepność na drodze. Wprowadzenie w 1934 roku jednej z pierwszych na świecie opon zimowych znacząco zwiększyło bezpieczeństwo w trudnych warunkach. Z kolei zastosowanie krzemionki w mieszankach gumowych od 1994 roku poprawiło skuteczność hamowania.
Wydajność dla zrównoważonej mobilności
Od czasu kryzysu energetycznego w latach 70. priorytetem dla firmy stało się zmniejszenie oporów toczenia, co pozwalało na obniżenie zużycia paliwa. Continental opracował opony zoptymalizowane pod kątem wydajności, które oszczędzają paliwo i oferują dłuższe przebiegi. Wprowadzenie serii ContiEcoContact oraz zaawansowanych mieszanek materiałowych wpłynęło na większą efektywność transportu i zmniejszenie emisji CO₂. Continental oferuje dziś również opony specjalnie dostosowane do wymagań pojazdów elektrycznych.
Biała księga poświęcona rozwojowi opon podkreśla innowacyjność Continental oraz zaangażowanie firmy w tworzenie zrównoważonej, bezpiecznej i komfortowej mobilności. Cały dokument w języku angielskim można pobrać z oficjalnej strony Continental.
Źródło i graf.: Continental
Oprac.: (zg)