Continental opracowuje i produkuje opony zimowe od 90 lat. Pierwszy produkt przeznaczony specjalnie na zimę, nazwany „Gelände”, został wprowadzony w 1934 roku.
Pierwsza opona zimowa firmy Continental należała do pionierów w tej kategorii na świecie. Posiadała ona nowy rodzaj bieżnika, specjalnie zaprojektowany do jazdy po śniegu, lodzie i błocie pośniegowym. W 1953 roku firma przetestowała, jak dobrze sprawdzają się jej opony zimowe. Wyposażone w model Continental M+S pojazdy bezpiecznie pokonały zaśnieżoną Przełęcz Gottharda, górską trasę w Alpach, która łączy Szwajcarię z Włochami. Obecnie Continental intensywnie testuje swoje opony i prowadzi nieustanne badania nad nowymi profilami, materiałami i technologiami.
Dzięki dziesięcioleciom doświadczeń w tej dziedzinie, wzory bieżników i mieszanki gumowe współczesnych opon zimowych Continental są dopasowane do warunków panujących o tej porze roku. Zapewniają większą przyczepność i krótszą drogę hamowania na śniegu, lodzie i w deszczu. Jest to widoczne nawet przy niskich prędkościach jazdy. Przy prędkości 40 km/h samochód z oponami zimowymi zatrzymuje się o ok. sześć długości pojazdu wcześniej niż samochód z letnim ogumieniem.
- Od 90 lat nasze opony są synonimem bezpieczeństwa w zimowych warunkach pogodowych. Bardziej miękkie mieszanki gumowe poprawiają stabilność, a lamele zapewniają przyczepność na śniegu i lodzie. Szersze rowki skutecznie wypierają wodę - wyjaśnia Martin Welzhofer, Head of Global Tire Testing w Continental Opony. - Sprawdzamy nasze opony zimowe podczas testów na śniegu i lodzie w Niemczech oraz Szwecji.
Idealne połączenie bieżnika i mieszanki
Wzór bieżnika i mieszanka gumy stosowane w oponach zimowych są specjalnie zaprojektowane do jazdy w warunkach obniżonej temperatury. Bieżnik opony zimowej zapewnia lepszą trakcję, przyczepność i skuteczność hamowania, zwłaszcza na śniegu, lodzie i w deszczu. W połączeniu z konstrukcją opony, specjalnie opracowany wzór bieżnika znacznie poprawia prowadzenie. Opony zimowe są również wykonane z mieszanki gumowej, która jest bardziej miękka i elastyczna niż w przypadku opon letnich. Zapewnia to lepszą przyczepność w niskich temperaturach. Zoptymalizowane nacięcia i lamele bieżnika przylegają do śniegu. Dzięki temu opony zimowe bezpiecznie poruszają się po śniegu i lodzie, zapobiegając poślizgom. Szersze i głębsze rowki pochłaniają dużo wody i skutecznie ją wypierają. Zapewnia to lepszy kontakt z nawierzchnią drogi.
Brytyjski magazyn „Tyre Review” porównał opony letnie i zimowe podczas hamowania na lodzie i śniegu. Na śniegu opona Continental WinterContact TS 870 P zatrzymała pojazd po 18,25 m podczas gwałtownego hamowania z prędkości 40 km/h, podczas gdy referencyjna opona letnia zatrzymała się po 44,18 m. Przy średniej długości pojazdu wynoszącej ok. 4,40 m stanowi to różnicę prawie sześciu długości samochodu. Dane są podobne podczas hamowania na lodzie, gdzie testowana opona WinterContact zatrzymała pojazd po 11,13 m podczas hamowania awaryjnego z prędkości 25 km/h, a opona letnia po 32,19 m. W tym przypadku droga hamowania opon letnich jest prawie trzykrotnie dłuższa, czyli o ok. 4,5 długości samochodu.
Testowane w Szwecji i na torze Contidrom
Bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem firmy, dlatego każda nowa opona Continental jest poddawana szczegółowym testom. Zanim nowy model opony zimowej będzie gotowy do wprowadzenia na rynek, testowany jest na dystansie odpowiadającym 500 tys. km w ponad 20 dyscyplinach. Podczas testów opony są sprawdzane według ścisłych kryteriów, takich jak przyczepność, kontrola kierunku i charakterystyka hamowania na suchej, mokrej oraz zaśnieżonej nawierzchni. Zapewnia to najkrótszą możliwą drogę hamowania, dokładną precyzję kierowania i wysoką stabilność w zakrętach. Ponadto ważną rolę odgrywają zużycie opon, zużycie paliwa, generowany hałas oraz ogólny komfort jazdy.
Część testów przeprowadzana jest w pobliżu koła podbiegunowego w ośrodku testowym Continental w Arvidsjaur w Szwecji. Panują tam idealne warunki do sprawdzania opon zimowych pod kątem ruszania, stabilności w zakrętach, prowadzenia i hamowania na lodzie oraz śniegu. Każdej zimy Continental przeprowadza ponad 60 tys. indywidualnych pomiarów. Sprawdzana jest również stabilność kierunkowa, a nowe modele opon pokonują ok. 18 tys. zakrętów na śniegu i lodzie.
Ośrodek testowy Contidrom w pobliżu Hanoweru również posiada kryty tor lodowy, z którego można korzystać przez cały rok, niezależnie od warunków pogodowych. Eksperci testują tu zachowanie nowych mieszanek gumowych opon w niskich temperaturach. W tym celu kierowca wjeżdża pojazdem na oblodzoną powierzchnię i hamuje. Zmierzone dane są następnie oceniane zgodnie z wymaganiami. Temperaturę lodu można ustawić na różne poziomy zimna. Ponadto eksperci korzystają z w pełni zautomatyzowanego urządzenia do testowania hamowania opon, aby sprawdzić, jak opony zachowują się podczas hamowania na mokrych i suchych drogach.
Właściwości opon Continental znajdują potwierdzenie w regularnie otrzymywanych najwyższych ocenach w niezależnych testach opon. Przykładowo, w najnowszym teście opon zimowych niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne ADAC uznało oponę WinterContact TS 870 za zwycięzcę, chwaląc jej precyzyjne i bezpieczne właściwości jezdne na suchych, mokrych i zaśnieżonych drogach.
Źródło i fot.: Continental