W województwie pomorskim otwarto nowy odcinek drogi wojewódzkiej Lubnia-Zalesie (DW 235), przy budowie którego wykorzystano asfalt modyfikowany mikronizowanymi pyłami gumowymi, pozyskiwanymi z recyklingu opon. Rozwiązanie dostarczone przez należącą do Grupy Michelin firmę Lehigh Technologies zmniejsza koszty budowy dróg, ale także redukuje emisje CO₂ i ogranicza zużycie zasobów kopalnych.
W Polsce technologia ta została po raz pierwszy wykorzystana podczas budowy odcinka eksperymentalnego drogi wojewódzkiej DW 609 Mikołajki - Nowa Ukta, na obwodnicy Jeziora Śniardwy. Dedykowane receptury opracował Instytut Budowy Dróg i Mostów, który zapewnił również kompleksowy nadzór merytoryczny i pełny zakres badań.
Zakład wytwarzający mikronizowane pyły gumowe (MRP) wykorzystane do produkcji asfaltu na odcinku Lubnia-Zalesie działa przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin. Obok niego powstała demonstracyjna droga dojazdowa, wybudowana z wykorzystaniem tej technologii, która sprawdziła się przy dużym obciążeniu ruchem ciężarowym. Technologia Lehigh wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju Grupy Michelin, której celem jest osiągnięcie 40 proc. udziału materiałów biodegradowalnych w produkcji opon do 2030 roku i 100 proc. do roku 2050.
Z korzyściami dla środowiska
Dotychczas technologię opracowaną przez firmę Lehigh wykorzystano do modyfikacji około miliona ton asfaltu w Stanach Zjednoczonych. W ten sposób zagospodarowano zużyte lub uszkodzone ogumienie, które w przeciwnym razie zostałoby spalone lub trafiłoby na wysypisko śmieci. Jak zaznacza firma, modyfikacja asfaltu z użyciem MRP pozwala osiągnąć właściwości porównywalne z tradycyjnymi technologiami, obniżając jednocześnie koszty budowy i użytkowania dróg. Recykling zużytych opon i ich przetwarzanie na mikronizowane proszki gumowe (MRP) pozwala osiągnąć znaczące korzyści. W porównaniu z sadzą pierwotną, elastomerami syntetycznymi, poliuretanem i polipropylenem emisja CO₂ zostaje zmniejszona o co najmniej 30 proc., a globalny ślad środowiskowy ulega redukcji o co najmniej 50 proc. Ograniczenie zużycia zasobów kopalnych wynosi natomiast co najmniej 70 proc.
Czym jest technologia Lehigh
Lehigh Technologies specjalizuje się w produkcji mikronizowanych proszków gumowych, które są zaawansowanymi, zrównoważonymi środowiskowo materiałami. Produkcja odbywa się z wykorzystaniem opatentowanej technologii Cryogenic Turbo Mill, która pozwala na uzyskanie pyłów o wyjątkowo drobnej strukturze i wysokiej jakości. Pyły te mogą zastąpić surowce na bazie oleju i gumy w różnych zastosowaniach przemysłowych.
Jak informuje firma, w przeciwieństwie do tradycyjnych granulatów gumowych, MRP zapewniają wyższą wydajność, niższe koszty produkcji i mniejsze ilości odpadów. Lehigh Technologies produkuje również zrównoważone mieszanki gumowe stosowane w asfalcie oraz przetwórstwie tworzyw sztucznych. Firma oferuje rozwiązania w „otwartej pętli” (gdzie produkt jest zastosowany w innej fabryce), jak i „w pętli zamkniętej” (gdzie wraca do tego samego producenta), a jej roczna zdolność produkcyjna wynosi ponad 60 tys. ton. W zakładzie w Olsztynie rocznie będzie produkowane 10 tys. ton pyłów gumowych.
Źródło i fot.: Grupa Michelin