Trwa sezon wymiany opon na zimowe. Pirelli podpowiada, które modele wybrać i jak przygotować się do jazdy w trudniejszych warunkach.
Temperatury w ostatnich latach zazwyczaj nie były tak niskie jak kiedyś, producent wskazuje jednak, że nadal obowiązuje zasada 7℃: gdy temperatura spadnie poniżej tej granicy, konieczne jest założenie opon zimowych, aby zapewnić optymalną wydajność na suchej i mokrej nawierzchni. Pojawia się jednak pytanie, jakie ogumienie wybrać - zimowe czy całoroczne? Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników.
Jakie opony wybrać?
Odpowiednim wyborem na mroźną aurę zawsze są opony zimowe, które powstają ze specjalnej mieszanki zapewniającej optymalną przyczepność i zwiększoną trakcję zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, zmniejszając ryzyko aquaplaningu - wyjaśnia Pirelli.
Zarówno w oponach zimowych, jak i całorocznych, ważne jest sprawdzenie oznaczeń na boku opony. Symbol M+S oznacza, że opona została specjalnie zaprojektowana do trudnych warunków, ale jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa wskazuje logo 3PMSF (przedstawiające górę z trzema szczytami i płatek śniegu). Oznacza to, że opona przeszła wszystkie testy związane z najbardziej wymagającymi warunkami zimowymi.
Wybór między oponami zimowymi a całorocznymi zależy od wielu czynników. Włoska marka zaznacza, że przede wszystkim istotne jest to, w jaki sposób użytkowany jest samochód. Intensywna eksploatacja z wysokim przebiegiem przekraczającym 25 tys. km rocznie, mocniejsze i większe samochody lub częste podróże w tereny górskie wymagają pełnych opon zimowych. Natomiast przeważająca jazda w mieście i mniejsze pojazdy - od aut miejskich po kompaktowe SUV-y - według Pirelli pozwalają na bezpieczne i komfortowe używanie opon całorocznych.
Porady dotyczące jazdy zimą
Oprócz właściwych opon ważny jest również odpowiedni styl jazdy. Gdy zimą jest sucho, można generalnie stosować tę samą technikę, którą wybieramy latem, ale należy pamiętać o mniejszej przyczepności i utrzymywać większy margines bezpieczeństwa - wskazuje producent. Mokre lub śnieżne warunki to inna sprawa - należy tu przyjąć styl jazdy defensywnej. Oznacza to unikanie gwałtownego przyspieszania, które może powodować poślizg na śniegu, a hamowanie powinno być ograniczone, z preferowanym hamowaniem silnikiem. Zachowanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu jest kluczowe, aby uniknąć kolizji. Jeśli chodzi o parkowanie, w razie możliwości najlepiej robić to na ukos, szczególnie gdy pługi odgarniają śnieg na pobocze.
Firma dodaje, że kierowcy samochodów elektrycznych muszą zwrócić szczególną uwagę na żywotność akumulatora i dodaje, że ma ona tendencję do zmniejszania się zimą, więc lepiej polegać na oponach o niskim oporze toczenia. Jest to podstawowa cecha gwarantująca dłuższy zasięg.
Przepisy europejskie
Osoby podróżujące po Europie muszą znać indywidualne regulacje obowiązujące w poszczególnych krajach. Na przykład Niemcy i Francja zmieniają w tym roku swoje przepisy dotyczące opon zimowych. We Francji w okresie od 1 listopada do 31 marca w regionach górskich i na drogach oznaczonych odpowiednimi znakami obowiązkowe są opony zimowe z oznaczeniami M+S i 3PMSF. W Niemczech natomiast użycie opon zimowych z oznaczeniami M+S i 3PMSF jest obowiązkowe na drogach z warunkami zimowymi.
Oferta Pirelli na zimę
Pirelli opracowało kompleksową gamę opon zimowych i całorocznych, aby sprostać wszystkim wymaganiom i warunkom jazdy. Dwa nowe produkty marki na tę zimę to P Zero Winter 2 i Cinturato All Season SF3, które uzyskały zwycięskie wyniki w testach porównawczych przeprowadzonych przez podmioty specjalistyczne.
Osobom, które poszukują maksymalnej wydajności i bezpieczeństwa w warunkach zimowych producent poleca model P Zero Winter 2 - otrzymał on ocenę A na europejskiej etykiecie za przyczepność na mokrej nawierzchni oraz oferuje skuteczne hamowanie na śniegu.
Najnowsza opona całoroczna Pirelli to Cinturato All Season SF3, w przypadku której o poziomie kontroli zapewnianej w każdych warunkach świadczy „Znak Jakości Performance” wydany przez organ certyfikujący TÜV SÜD. Model ten również odnosił zwycięstwa w testach porównawczych przeprowadzonych przez czołowe międzynarodowe magazyny motoryzacyjne. Nowa opona posiada oznaczenie 3PMSF.
Źródło i fot.: Pirelli