Test opon do wozów asenizacyjnych

Firmy Samson Agro i Vredestein Tyres wspólnie przeprowadziły test opon do wozów asenizacyjnych w duńskiej gminie Viborg, aby zbadać możliwości zwiększenia wydajności pracy z nawozami organicznymi.

W ramach testu przeanalizowano pięć różnych rozmiarów opon marki Vredestein do wozów asenizacyjnych, oceniając ich wpływ na zużycie paliwa i ubicie gleby, a także ogólną wydajność w warunkach polowych oraz drogowych. Badanie przeprowadzono na ciągniku Case Puma 260 CVX i wozie asenizacyjnym Samson PG II Genesis z osią tandemową.

Testom poddano następujące opony:

  • Vredestein Flotation Trac 650/55 R26.5
  • Vredestein Flotation Trac 750/60 R30.5 (opona referencyjna)
  • Vredestein Flotation Optimall VF 750/60 R30.5
  • Vredestein Flotation Trac 800/60 R32
  • Vredestein Flotation Trac 800/60 R38

Wpływ średnicy opon

Jak informuje producent, podczas badania zauważono, że zmiany opon na Vredestein, od najmniejszej do największej, przynosiły korzyści, w tym znaczne zmniejszenie zużycia paliwa i ubicia gleby. W przypadku największej opony względem modelu referencyjnego możliwe było uzyskanie oszczędności paliwa na poziomie nawet 14 proc. Wraz ze zmianami opon od najmniejszej do największej zjawisko poślizgu kół zostało ograniczone nawet o 30 proc. Poprawa w tym zakresie w przypadku większych rozmiarów pozostawała jednak na porównywalnym poziomie. Większa powierzchnia styku większej opony jest równoznaczna z bardziej równomiernym rozłożeniem obciążenia na glebę, co przekłada się na nacisk na podłoże poniżej 1 bara. Pomaga to zmniejszyć ubicie gleby i chronić podłoże.

Opony VF kontra opony bez tej technologii

W przypadku zastosowania technologii VF oszczędności paliwa na polu są jeszcze większe. Umożliwia ona oponie elastyczną adaptację do zmiennych obciążeń i warunków terenowych. W przypadku modelu Vredestein Flotation Optimall VF 750/60 R30.5 możliwe było obniżenie zużycia paliwa nawet o 8 proc. w porównaniu z oponą referencyjną o tym samym rozmiarze bez technologii VF.

W przypadku prac obejmujących pokonywanie znaczących odległości po drogach test wykazał niewielkie różnice w zakresie zużycia paliwa. Najbardziej ekonomiczną oponą w badaniu okazał się model Vredestein Flotation Optimall VF.

Zalety regulacji ciśnienia i napędu kół

Test pozwolił firmom również zwrócić uwagę na dodatkowe korzyści wynikające z regulacji ciśnienia w oponach za pomocą systemu centralnego pompowania opon (CTIS), który odpowiednio reguluje ciśnienie do prac polowych i poruszania się po drogach w celu zapewnienia optymalnej wydajności opon. Funkcja ta nie tylko zwiększa poziom ochrony gleby, ale także pozwala znacząco obniżyć zużycie paliwa - nawet o 10 proc. Ponadto wyposażenie cysterny w napęd kół w dużym stopniu zmniejsza głębokość śladu (do 16 proc.) i ogranicza ubicie gleby.

Rezultaty testu podkreślają znaczenie wyboru odpowiedniego ogumienia. Technologia VF, napęd kół i systemy regulacji ciśnienia w oponach dodatkowo optymalizują ich wydajność. Zastosowanie kół o małej średnicy może okazać się korzystne w przypadku transportu drogowego, natomiast koła o dużej średnicy są najlepszym wyborem w przypadku prac polowych lub zadań obejmujących pokonywanie jedynie krótkich odcinków po drogach – wskazuje producent i zaznacza, że opisywane rozwiązania zapewniają wyraźne korzyści zarówno w zakresie oszczędności, jak i zrównoważonego rozwoju, pomagając rolnikom i kontrahentom zmaksymalizować wydajność maszyn i uniknąć nadmiernego ubicia gleby z myślą o ochronie cennych gruntów uprawnych.

Źródło i fot.: Apollo Tyres

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń