Po trzech kwartałach 2024 roku sprzedaż opon na rynek do dystrybutorów notuje coraz bardziej pozytywne trendy. Jak informuje Polski związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), wzrosty są wyraźne niemal we wszystkich segmentach.
Sprzedaż opon ogółem wzrosła o +4 proc., podobnie w największym segmencie opon do samochodów osobowych (+3 proc.), a do SUV aż o +16 proc. Mocne wzrosty notowano również w segmencie rolniczym +19 proc. i przemysłowym o +23 proc. Nieduże spadki pozostały w segmentach: opon dostawczych -3 proc., ciężarowych -1 proc. i motocyklowych -2 proc.
W samym trzecim kwartale 2024 wzrostowe trendy widać jeszcze mocniej. Sprzedaż opon ogółem wzrosła o +12 proc., opon do samochodów osobowych o +9 proc., do SUV aż o +33 proc., dostawczych +9 proc., do maszyn rolniczych +25 proc., przemysłowych +20 proc., zaś ciężarowych +1 proc.. Spadki zanotowano jedynie w segmencie opon motocyklowych -15 proc., co według PZPO może wiązać się z przesunięciem decyzji zakupowych na sezon wiosenny.
Z perspektywy całego europejskiego rynku także zanotowano wzrosty sprzedaży w segmencie konsumenckim, jedynie opony do samochodów ciężarowych i letnie miały ujemną dynamikę.
- Trzeci kwartał 2024 roku przyniósł wyraźne ożywienie w sprzedaży opon niemal we wszystkich segmentach rynku. Szczególnie optymistycznie wygląda dynamika wzrostu w sektorach rolniczym i przemysłowym. Jest to bardzo pozytywny sygnał, ponieważ opony stosowane w maszynach pracujących intensywnie wymagają najwyższej jakości, aby zapewnić trwałość i efektywność w długim okresie eksploatacji. Widzimy również odwrócenie trendu spadkowego sprzedaży opon do samochodów dostawczych - a ten segment zazwyczaj najpóźniej reaguje na zmiany rynkowe. Odpowiednia jakość opon ma tu kluczowe znaczenie - zarówno dla bezpieczeństwa, jak i dla efektywności kosztowej floty, która bardzo często pokonuje tysiące kilometrów miesięcznie - zauważa Anna Burakowska, prezes zarządu PZPO.
Europejski rynek opon
- Wychodząc z niskiej bazy, widzimy wzrosty wolumenów w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. Wyraźna poprawa nastąpiła w segmencie konsumenckim - głównie dzięki oponom całorocznym, ale w segmencie samochodów ciężarowych dynamika sprzedaży jest nadal ujemna. W tym samym okresie 2023 r. (w porównaniu z 2022 r.) wolumeny spadły o 8 proc. w przypadku opon konsumenckich i o 17 proc. w przypadku opon ciężarowych. Zarówno w segmencie konsumenckim, jak i ciężarowym nadal jesteśmy daleko od wolumenów sprzed pandemii: mniej odpowiednio o 6 i 11 proc. w porównaniu z okresem trzech kwartałów 2019 r. Trendy w trzecim kwartale 2024 r. są pozytywne w porównaniu z trzecim kwartałem 2023 r. we wszystkich segmentach produktowych, głównie ze względu na słabe wyniki w trzecim kwartale 2023 roku - skomentował Adam McCarthy, sekretarz generalny Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).
Źródło i graf.: PZPO