Goodyear zaprasza za kulisy

Zaawansowane mieszanki gumy, testy w zimowym laboratorium i na drogach na dystansie równym ośmiokrotnemu okrążeniu kuli ziemskiej oraz 3800 prób rozwojowych - tak powstają opony całoroczne firmy Goodyear. Na przykładzie Vector 4Seasons Gen-3 producent odsłania kulisy wieloetapowego procesu, który w tym roku przyniósł temu modelowi historyczną ocenę „dobrą” w teście ADAC.

39 lat temu Goodyear wprowadził na rynek pierwszą oponę całoroczną, torując drogę dla tego segmentu. Według wewnętrznych szacunków producenta w ciągu najbliższych pięciu lat rynek ogumienia całorocznego będzie rósł w tempie około 8 proc. rocznie.

Wizyta w Centrum Innowacji Goodyear

Opracowanie opony całorocznej wymaga precyzyjnej koordynacji wielu czynników i obejmuje kilka etapów: od stworzenia koncepcji konstrukcji opony, kształtu wgłębień, projektu wzoru bieżnika i składu mieszanki, po testowanie i dostrajanie kluczowych elementów, co pozwala uzyskać idealnie wyważoną oponę. Opona całoroczna łączy w sobie cechy wzoru bieżnika, struktury lameli, układu rowków i ścian bocznych, charakterystyczne zarówno dla opon letnich, jak i zimowych, aby zapewnić zrównoważone osiągi w zmiennych warunkach pogodowych.

Więcej niż guma i sadza

Mieszanka bieżnika opony Vector 4Seasons Gen-3 składa się z 17 składników, w tym kauczuków syntetycznych, które odpowiadają za bardzo dobrą przyczepność oraz odporność na zużycie. Krzemionka i żywice trakcyjne zapewniają optymalną przyczepność oraz skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni. Inne składniki to sadza, siarka, wosk, przeciwutleniacze oraz olej słonecznikowy, który zwiększa elastyczność gumy.

- Adaptacyjna mieszanka gumowa w Vector 4Seasons Gen-3 sprawia, że opona pozostaje elastyczna w różnych temperaturach i oferuje niezawodne osiągi oraz długie przebiegi w szerokim zakresie warunków. W rzeczywistości reprezentuje ona własną kategorię, łącząc to, co najlepsze z dwóch światów - wyjaśnił Chris Kaes, inżynier Goodyeara ds. mieszanek gumowych.

Opracowana w zimowym laboratorium

W zimowym laboratorium inżynierowie Goodyeara produkują różne rodzaje śniegu, aby testować na nich różne mieszanki gumy i struktury lameli. Pozwala to na dalszą optymalizację właściwości opon. Przykładowo - droga hamowania znacząco różni się w zależności od rodzaju śniegu i lodu. Jak informuje producent, test mieszanki Vector 4Seasons na metalowej płycie pokrytej śniegiem pokazuje, że już sama mieszanka gumowa zapewnia mocną przyczepność. W połączeniu ze specjalnymi lamelami 3D w centralnej części bieżnika technologia Snow Grip zapewnia dobrą przyczepność na śniegu. Około 63proc. powierzchni gumy ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią, podczas gdy pozostałe rowki odprowadzają wodę, chroniąc przed aquaplaningiem lub pośrednio zwiększając przyczepność.

Osiem razy dookoła świata

Zanim opona Goodyear trafi do produkcji seryjnej, pokonuje dystans równy ośmiokrotnemu okrążeniu Ziemi - na drodze lub stanowisku testowym z rolkami - i przechodzi 3800 testów rozwojowych. Na wewnętrznym torze testowym opona Vector 4Seasons Gen-3 pokazała skuteczność działania technologii prowadzenia na suchej nawierzchni, opracowanej dla całorocznych opon klasy premium. Obejmuje ona wzmocniony bieżnik oraz bloki barkowe, które minimalizują deformację opony pod dużym obciążeniem, np. podczas dynamicznej jazdy po suchej nawierzchni. Producent wskazuje, że w rezultacie droga hamowania jest krótsza, a produkt charakteryzuje się bardzo dobrą przyczepnością na suchej nawierzchni.

Źródło i fot.: Goodyear

powrót

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń