Firma Hankook dostarcza opony UUHP Ventus S1 evo Z do nowego modelu BMW M5. Ogumienie zostało specjalnie zaprojektowane dla siódmej generacji tego modelu, który po raz pierwszy w historii otrzymał zelektryfikowany napęd.
Jak informuje producent, Ventus S1 evo Z do BMW M5 odznaczają się wysoką nośnością, aby stabilnie przemieszczać hybrydę typu plug-in. Z drugiej strony Hankook zaznacza, że trzeba było zapewnić bardzo dobrą przyczepność, aby w kontrolowany sposób przenosić na jezdnię moc układu silnika V8 oraz silnika elektrycznego wynoszącą 535 kW / 727 KM, jak również maksymalny moment obrotowy układu wynoszący 1000 Nm.
Inżynierowie firmy uwzględnili także jedną z kluczowych cech charakterystycznych BMW M5 i dostosowali oponę do szybkiej i precyzyjnej reakcji układu kierowniczego zarówno w ruchu ulicznym, jak i na torze wyścigowym. W rezultacie powstało ogumienie mieszane w rozmiarach 285/40 ZR20 na przedniej i 295/35 ZR21 na tylnej osi, które według firmy stanowi doskonałą kombinację, na którą składa się szybka reakcja kierownicy, perfekcyjne przeniesienie sił bocznych na zakrętach oraz typowa dla modelu M dynamika jazdy. Projektanci przyczynili się również do umiarkowanego zużycia paliwa i odpowiednio energii, osiągając przy tym niski opór toczenia. Podobnie jak w przypadku wszystkich opon, które są zatwierdzone do modeli BMW M i BMW, również i te są na boku oznaczone gwiazdką.
- Jesteśmy dumni z naszej bliskiej współpracy z BMW M, w ramach której opracowaliśmy doskonałą oponę do tak legendarnego pojazdu, jakim bez wątpienia jest model M5 - mówi Klaus Krause, wiceprezes i szef europejskiego centrum technicznego firmy Hankook w Hanowerze. - Naszym jednoznacznym celem było przeniesienie niepowtarzalnej dynamiki jazdy tej limuzyny High Performance na drogę bez jakichkolwiek kompromisów w zakresie oporu toczenia. I ten cel udało nam się osiągnąć w rezultacie trzech lat prac rozwojowych.
Dla maksymalnej precyzji kierowania
W przypadku opon, które są używane wyłącznie w modelach BMW M, obowiązują najwyższe wymagania producenta w zakresie wszystkich istotnych dla jazdy cech. Przeniesienie na drogę charakterystyki pierwszej generacji modelu M ze zelektryfikowanym napędem na początkowym etapie wymagało nadania oponie Ventus S1 evo Z właściwości High Load (HL). Właściwości nowego profilu obejmują dużą powierzchnię kontaktu oraz nowo rozmieszczone rowki wzdłużne, które zapewniają szybką odpowiedź na polecenia kierownicy nawet w wymagającym zastosowaniu na torze wyścigowym. Dynamiczne zachowanie układu kierowniczego wspomagają szerokie bloki bieżnika.
Ponadto Ventus S1 evo Z przeznaczony do BMW M5 jest wyposażony we wzmocniony aramidowy pas hybrydowy, co dodatkowo zwiększa osiągi, zwłaszcza na suchej nawierzchni. Zapobiega on niepożądanemu rozszerzaniu się opony pod wpływem siły odśrodkowej przy dużej prędkości i poprzez indeks prędkości (Y) informuje o dopuszczeniu do prędkości maksymalnej przekraczającej 300 km/h. Oprócz tego, zastosowane włókna aramidowe minimalizują ryzyko zniekształcenia bieżnika wywołanego działaniem sił bocznych podczas zmiany kierunku jazdy, co sprzyja stabilnemu prowadzeniu i zachowaniu lepszej kontroli. Podczas projektowania Hankook Ventus S1 evo Z skoncentrowano się również na optymalnym komforcie na co dzień. Jak informuje firma, udało się zrealizować połączenie dynamiki jazdy z niskim oporem toczenia.
Specjalna mieszanka
W bieżniku zaprojektowanej do modelu BMW M5 opony Ventus S1 evo Z zastosowano mieszankę materiałów, która jest precyzyjnie dostosowana do charakteru jazdy limuzyny High Performance. Dzięki dodaniu różnych wysokowydajnych żywic zapewnia ona optymalną przyczepność w szerokim zakresie temperatur. Ponadto, jak informuje Hankook, produkt oferuje stały poziom osiągów przez cały czas jazdy, za co odpowiada nowatorska struktura sieciowanych wypełniaczy organicznych.
Bezkompromisowa procedura testowa
Aby osiągnąć oczekiwaną charakterystykę jazdy, w trakcie projektowania opony inżynierowie polegali na algorytmach wspieranych przez sztuczną inteligencję. Szczególną uwagę poświęcono optymalnemu rozkładowi sił w profilu opony podczas pokonywania zakrętów. W celu ustalenia odpowiedniego połączenia radości z jazdy, bezpieczeństwa i dynamiki na zakrętach, ogumienie zaliczyło również wiele okrążeń na torze Nürburgring Nordschleife i Nardò.
Bezpieczna jazda zimą
Limuzynę High Performance można również zamówić z oponami zimowymi Hankook iON i*cept w rozmiarze HL 275/40R20 109V XL na oś przednią i HL 285/40R20 111V XL na tylną. Produkt z oznaczeniem 3PMSF, zaprojektowany pierwotnie do samochodów wyłącznie elektrycznych, pasuje do charakterystyki osiągów tej hybrydy typu plug-in. Te opony również są na boku oznaczone gwiazdką. iON i*cept do modelu BMW M5 opiera się na sztywniejszej mieszance bieżnika niż w przypadku konwencjonalnych opon zimowych. Hankook zaznacza również, że indywidualny projekt profilu opony iON przyczynia się do bezpiecznego przenoszenia wysokiego momentu obrotowego na drogę.
Źródło i fot.: Hankook Tire