Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) apeluje do wszystkich kierowców, aby odpowiednio wcześniej przygotowali swoje pojazdy do zimowych warunków. Zmiana opon na zimowe to nie tylko kwestia komfortu jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwa - zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego.
Nadchodzące poranne przymrozki i pogarszające się warunki na drogach to sygnał, że czas na zmianę i sprawdzenie opon. Nie czekamy na żadną średniodobową temperaturę, bo nasze opony jeżdżą nie po średniej temperaturze. Jeśli więc przy porannym odwożeniu dzieci do szkoły temperatury są poniżej +7℃, to znaczy, że najwyższy czas na zadbanie o bezpieczeństwo na drodze - wskazuje PZPO. Przyczepność na mokrej i śliskiej zimnej nawierzchni zależy od odpowiedniego ogumienia. Temperatury spadają, a na drogach coraz częściej pojawiają się niebezpieczne warunki - mokra nawierzchnia, a niedługo także lód, śnieg i błoto pośniegowe. W związku z tym PZPO apeluje do wszystkich kierowców, aby nie czekali z wymianą opon na zimowe i sprawdzeniem opon całorocznych.
Dlaczego warto wymienić opony na zimowe?
Opony letnie, które doskonale sprawdzają się w ciepłych miesiącach, tracą swoje właściwości przy niskich temperaturach. Kiedy temperatura spada poniżej 7℃ mieszanka gumy, z której wykonane są opony letnie, staje się twardsza, co znacząco pogarsza przyczepność pojazdu do nawierzchni.
- Wiele osób zwleka ze zmianą opon na zimowe aż do pierwszych mrozów lub opadów śniegu. To spore ryzyko! Dla naszego bezpieczeństwa powinniśmy zakładać opony zimowe, gdy tylko temperatura rano i wieczorem spada poniżej 7℃. W takich temperaturach ogumienie letnie staje się coraz twardsze i nie zapewnia odpowiedniej przyczepności. Różnica w drodze hamowania w porównaniu z zimówkami może wynieść nawet ponad 10 m, a to są dwie długości dużego samochodu! - mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.
Statystyki pokazują zagrożenie na drogach
Dane klimatyczne IMGW jednoznacznie wskazują, że w Polsce przez prawie połowę roku temperatury i opady uniemożliwiają bezpieczną jazdę na oponach letnich. Testy PZPO przeprowadzone w 2023 roku potwierdziły, że opony zimowe premium zapewniają najkrótszą drogę hamowania i są bezkonkurencyjne w porównaniu z oponą całoroczną czy letnią.
- Nie warto oszczędzać na bezpieczeństwie - Raport Komisji Europejskiej dowodzi, że używanie opon zimowych zmniejsza ryzyko wypadku aż o 46 proc. - dodaje Piotr Sarnecki.
Statystyki z Niemiec również wskazują, że ryzyko wypadków w zimowych warunkach drogowych jest sześciokrotnie większe niż latem. Pamiętajmy, że w Polsce, szczególnie w miesiącach od listopada do marca, warunki na drogach są bardzo zmienne. Opony zimowe są dostosowane do takich warunków - nie tylko lepiej radzą sobie na śniegu, ale także na mokrej, zimnej nawierzchni.
Opony całoroczne - czy to dobre rozwiązanie?
Niektórzy kierowcy rozważają opcję opon całorocznych, jednak warto pamiętać, że nie każda opona całoroczna nadaje się na zimowe warunki - wskazuje PZPO i wyjaśnia, że aby mieć pewność, że opona spełni swoją rolę zimą, powinna mieć homologację zimową - symbol płatka śniegu na tle góry (tzw. 3PMSF). Tylko takie oznaczenie gwarantuje, że opona jest odpowiednio przygotowana do niskich temperatur i warunków zimowych. Jak zaznacza P. Sarnecki: - Pozostaje nam wybór między oponami zimowymi a całorocznymi z homologacją zimową. W naszym klimacie, gdzie zimy są mroźne i wilgotne, to kluczowe dla naszego bezpieczeństwa na drodze.
Organizacja przypomina, że oznaczenie M+S (błoto i śnieg) na oponach nie jest wystarczające, by uznać je za zimowe. Opony z takim oznaczeniem mogą mieć odpowiedni bieżnik, ale brakuje im mieszanki gumowej przystosowanej do niskich temperatur. Zimowe opony charakteryzują się bardziej miękką mieszanką gumową, która nie twardnieje w niskich temperaturach, co zapewnia lepszą przyczepność.
PZPO dodaje, że posiadanie opon całorocznych, choć bywa wygodne, nie zwalnia z odwiedzin w serwisie oponiarskim. Przynajmniej raz w roku powinniśmy dokonać rotacji opon między przednią i tylną osią, żeby zachować odpowiednią głębokość oraz sprawdzić wyważenie kół. W serwisie zweryfikują także, czy opony nie mają uszkodzeń takich, jak spękania, wybulenia czy tkwiące w bieżniku ostre wkręty.
Wskazówki PZPO: o czym pamiętać, wymieniając opony na zimowe?
- Kiedy temperatura spada poniżej 7°C kończy się przyczepność opony letniej, a zaczyna przyczepność opony zimowej. Nie warto czekać na pierwsze śniegi, by podjąć decyzję o wymianie. Bezpieczeństwo na drodze powinno być priorytetem każdego kierowcy - podsumowuje dyrektor generalny PZPO.
Źródło i graf.: PZPO