Zrównoważony rozwój wciąż ważny dla flot, barierą są koszty i złożoność rozwiązań - wynika z najnowszej edycji przeprowadzanej corocznie ankiety Goodyear Sustainable Reality.
Blisko 2/3 europejskich flot uznaje zrównoważony rozwój za „ważny” element swojej działalności, a w przypadku największych flot (powyżej 500 pojazdów) odsetek ten wzrasta do 93 proc. Takie wnioski płyną z czwartej edycji raportu Goodyear Sustainable Reality Survey 2024. Wśród najczęściej wymienianych barier utrudniających realizację celów proekologicznych wymieniano koszty i złożoność rozwiązań.
W tegorocznej edycji badania Goodyear wzięła udział rekordowa w historii ankiety liczba flot. Aż 1700 firm transportowych z całej Europy, w tym z Polski, podzieliło się opinią na temat działań proekologicznych i ich miejsca w strategii biznesowej. Badanie 2024 rzuca światło na najnowsze trendy i obawy operatorów flot wobec rosnącej presji związanej z godzeniem własnej wydajności z celami środowiskowymi.
Podobnie jak w poprzednich latach, w podziękowaniu za każdą wypełnioną ankietę, Goodyear zasadził drzewo we współpracy z organizacją non-profit TreeNation. W ciągu czterech lat prowadzenia badania posadzono ich już ponad 7000.
Różne motywacje
Motywacje do działań proekologicznych różnią się w zależności od wielkości floty. Ponad połowa większych flot (59 proc.) liczących od 100 do 500 pojazdów postrzega zrównoważony rozwój jako sposób na podkreślenie wartości korporacyjnych, a w przypadku największych flot odsetek ten wzrasta do 72 proc. Potwierdza to trend, w którym reputacja i wartości korporacyjne stają się głównymi motywatorami działań proekologicznych. Natomiast mniejsze floty (1-100 pojazdów) patrzą na zrównoważony rozwój z innej perspektywy, traktując go przede wszystkim jako sposób na obniżenie kosztów operacyjnych - aż 45 proc. z nich koncentruje się na oszczędnościach.
Cena i złożoność pozostają barierami
Chociaż zrównoważony rozwój pozostaje priorytetem dla flot, największym wyzwaniem wciąż pozostają koszty - aż 63 proc. firm transportowych wskazuje wysoki koszt zrównoważonych rozwiązań jako istotną barierę. Dodatkowo, 43 proc. respondentów uważa złożoność proekologicznych rozwiązań za kolejny poważny problem. Wyzwania te dotykają flot każdej wielkości, co podkreśla potrzebę wprowadzenia bardziej przystępnych cenowo i łatwiejszych do wdrożenia rozwiązań, które mogą realnie przyczynić się do zmian.
Więcej niż wydajność paliwowa
Oszczędność paliwa pozostaje kluczowym elementem strategii zrównoważonego rozwoju flot. Aż 58 proc. firm inwestuje w nowoczesne pojazdy, widząc w nich szansę na poprawę efektywności środowiskowej, a ponad połowa flot (52 proc.) nadal stawia na paliwooszczędne opony. Coraz większą rolę odgrywają również szkolenia kierowców (44 proc.) oraz rozwiązania telematyczne (43 proc.), co podkreśla rosnący nacisk na poprawę wydajności operacyjnej, wykraczającą poza sam sprzęt.
Zrównoważony rozwój kosztem wydajności?
Nowe pytanie w ankiecie 2024 ujawniło, że ponad 70 proc. flot uważa, iż zrównoważony rozwój odbywa się kosztem wydajności. To spostrzeżenie podkreśla istotną percepcję w branży transportowej, którą Goodyear aktywnie stara się zmieniać dzięki swoim najnowszym innowacjom.
Według producenta wprowadzone kilka tygodniu temu na rynek nowe linie opon Goodyear Eqmax i Eqmax Ultra pozwalają zakwestionować pogląd, że floty muszą poświęcić wydajność na rzecz zrównoważonego rozwoju. Ogumienie zostało zaprojektowane tak, aby zapewnić dłuższe przebiegi, oszczędność paliwa i trwałość i w 55 proc. jest wykonane z ekologicznych materiałów. Dzięki zaawansowanym mieszankom i innowacjom konstrukcyjnym, modele te oferują do 20 proc. dłuższy przebieg i do 6 proc. niższe opory toczenia w porównaniu do poprzednich modeli.
- W Goodyear rozumiemy, jak istotna jest równowaga między zrównoważonym rozwojem a wydajnością. Wyniki najnowszego badania potwierdzają obawy branży, jednak dzięki wprowadzeniu serii opon Eqmax i Eqmax Ultra z dumą oferujemy rozwiązania, które pozwalają flotom nie rezygnować z żadnego z tych dwóch kluczowych celów. Te opony są dowodem naszego zaangażowania w innowacje i dążenie do zrównoważonego rozwoju - powiedział Maciej Szymański, dyrektor ds. marketingu handlowego w Goodyear EMEA.
Szczegółowe informacje na temat ankiety oraz tego, w jaki sposób Goodyear wspiera floty w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju, są dostępne na stronie www.goodyear.com.
Źródło i graf.: Goodyear