Skoda Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo

A po dwa razy

Fabia Monte Carlo seryjnie jeździ na „16”, testowy egzemplarz miał opony Bridgestone Turanza Eco Enliten z dwoma literami A na unijnej etykiecie, za efektywność paliwową i przyczepność na mokrej nawierzchni oraz 71 dB zewnętrznego hałasu.

Informacje o testowej Fabii, otrzymane od importera Skody, zawierały specyfikację opon. Mogą być trzy marki premium w rozmiarze 195/55 R16 91V XL: Bridgestone, Continental lub Goodyear. Różnice są w danych z etykiety. Bridgestone A, A, 71 dB; Continental A, B, 72 dB; Goodyear A, B, 69 dB. Czytanie bocznej ścianki przyniosło oczywiście następne informacje. Produkcja w Hiszpanii, Extra Load, warstwa poliestrowa na całości, a pod bieżnikiem jeszcze dwie stalowe i kolejna poliestrowa, maksymalne obciążenie 615 kg, maksymalne ciśnienie 340 kPa, czyli 3,4 bara.

Na krawędzi

Przy tych 3,4 bara chcę się zatrzymać, bo to zalecana wartość na tylnej osi Fabii, przy dużym obciążeniu samochodu, oczywiście mierzona na zimno, tym niemniej bardzo wysoka. Nie ma żadnej rezerwy, buforu. Nalepka z ciśnieniami znajduje się w nietypowym miejscu, „na bocznej ściance pod zamkiem prawych tylnych drzwi”, jak oznajmiają autorzy instrukcji obsługi na s. 135. Trzeba więc otworzyć tylne, prawe drzwi. Na nalepce wydrukowano tylko rozmiary obręczy, co dla niektórych kierowców, mniej zafascynowanych techniką, może być dobrym rozwiązaniem. Jednak niezależnie od średnicy, 15-18 cali, w grę wchodzą trzy liczby, mianowicie 2,5 przy częściowym obciążeniu oraz przy pełnym obciążeniu 2,7 z przodu i wspomniane 3,4 z tyłu. Ciśnienie użytkownik powinien kontrolować co najmniej raz w miesiącu i przed każdą, dłuższą podróżą.

Lampa alarmująca o ubytku ciśnienia jest w obrotomierzu, z lewej strony zestawu wskaźników. Zestawu tradycyjnego, ze wskazówkami, co z przyjemnością odnotowuję. Do ustawiania TPMS, jak to w rodzinie Volkswagena, służy centralny, dotykowy ekran, kolejno: Car, Ustaw, Opony, Wskaźnik ciśnienia w oponach. Po wybraniu pola SET samochód napisze pytanie „Czy ciśnienie we wszystkich 4 oponach odpowiada wartościom wymaganym?”. Masz trzy możliwości: Anuluj, Pomoc, Potwierdź. Potwierdź skutkuje kolejną informacją „Wartości ciśnienia w oponach zostały zapisane.” Ciekawie robi się po żądaniu pomocy, grafika na ekranie odsyła do wewnętrznej strony klapki wlewu paliwa, a przecież nalepka, akurat w tej Skodzie, czeka gdzie indziej.

Dodajmy, że na tym samym rzucie ekranu co „Wskaźnik ciśnienia w oponach” widnieją również „Opony zimowe Ostrzeżenie o prędkości”. Szybkość reguluje się suwakiem na dole, w zakresie 30-240 km/h, co 10 km/h. Każdorazowe przekroczenie tak ustawionego limitu auto sygnalizuje gongiem i komunikatem na środku zestawu wskaźników „Opony zimowe: przekroczono 140 km/h.” (przykładowa prędkość). I tyle, można bez problemu kontynuować przyspieszanie.

Opony i felgi

Standardowe gumy Fabii, w różnych jej wersjach, to 185/65 R15 i 195/55 R16. Większe są opcjonalne, 215/45 R17 i 215/40 R18. Zamiana kół, w celu równomiernego zużycia opon, jest zalecana co 10 tys. km, tył na przód, przód na tył, bez krzyżowania.

W cenniku modelu mamy podane nazwy i również rozmiary sześciu obręczy. Jedyna stalowa 5,5J x 15 zwie się Calisto, a ze stopów lekkich: Rotare (5,5J x 15), Ursus (6J x 16), Proxima (6J x16), Procyon (7J x 17), Libra (7J x18). Testowy wóz miał czarno-srebrne, polerowane Proximy z plastikowymi nakładkami Aero zakrywającą pięć śrub, o momencie dokręcenia 120 Nm. Uwaga - założenie plastikowych nakładek, w gruncie rzeczy takich kołpaków na alufelgi, jest trudniejsze niż ich zdjęcie.

Dokładniejsze dane zawiera instrukcja obsługi przy opisie łańcuchów, zakładanych na przednie koła, z ogniwami i zamkami nie większymi niż 13 mm. Pojawia się tutaj „14”, niedostępna na polskim rynku - 185/70 R14 na 5J x 14 ET38, poza tym 5,5J x 15 ET40 i 6J x 16 ET45.

Zapas raczej pełny

Skoda seryjnie wrzuca zestaw naprawczy nadający się do reperacji nakłucia na bieżniku do 4 mm. Cennik wymienia jako opcję w Monte Carlo „zapasowe koło stalowe dojazdowe”, ale to, co znalazłem pod podłogą bagażnika, było pełnowymiarowe, 185/65 R15 88H. Tak więc obowiązuje ciśnienie 2,5-3,4 bara, a nie 4,2 podane na nalepce dla dojazdówki 125/70 R18. Zresztą „tylko” do 350 kPa (3,5 bara) można pompować oponę Nexen N’Blue HD Plus, zrobioną w Korei. Maksymalne jej obciążenie wynosi 560 kg, pod bocznymi ściankami jest warstwa poliestrowa, pod bieżnikiem poliestrowa, dwie stalowe, poliamidowa.

Dane techniczne testowanego samochodu (wg specyfikacji testowego egzemplarza)

Rodzaj nadwozia

hatchback, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

1670/521 kg

Dług./szer./wys.

4,125/1,780/1,482 m

Rozstaw osi

2,551 m

Pojemność bagażnika

380/1190 l, z pełnowymiarowym kołem zapasowym 343/1153 l

Zalecane ogumienie

195/55 R16 91V XL, zestaw naprawczy (w testowym egz. opcjonalny zapas 185/65 R15 88H)

Silnik

benzynowy z turbosprężarką, 1.498 ccm, R4 16V, 150 KM przy 5000-6000 obr./min 250 Nm przy 1500-3500 obr./min

Prędkość maksymalna

222 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

8,0 s

Spalanie (cykl mieszany)

5,5 l/100 km

Cena

103.900 zł

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Przegląd Oponiarski 10/226 (Październik 2024) 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń