Mimo tego, że dzięki wieloletnim badaniom jakość i osiągi opon całorocznych znacznie się rozwinęły, wciąż funkcjonują pewne mity na ich temat. Aby pomóc kierowcom rozważającym zakup tego rodzaju ogumienia, Dunlop zebrał „5 faktów, które warto znać”.
Jako przykład postępu w rozwoju ogumienia całorocznego producent podaje oponę nowej generacji Dunlop All Season 2. Zaawansowany produkt został wprowadzony na rynek po 18 miesiącach intensywnych prac badawczo-rozwojowych.
W ostatnich latach branża oponiarska zanotowała znaczący wzrost zainteresowania oponami całorocznymi - według danych ETRMA i ANURA w Europie w latach 2019-2023 segment ten odnotował wzrost o 66 proc. Pomimo tego, pewne mity wciąż pokutują - zaznaczają fachowcy Dunlop i przedstawiają pięć faktów, które warto poznać przed zakupem.
Mit 1: Opony całoroczne szybko się zużywają
Fakt: Najnowsze technologie zapewniają długie przebiegi
Trwałość opon jest jednym z kluczowych czynników branych pod uwagę przy zakupie. Dzięki nowoczesnym technologiom, opony całoroczne oferują coraz dłuższe przebiegi. W przypadku modelu Dunlop All Season 2 producent wskazuje, że za dłuższą żywotność opony odpowiada zoptymalizowana konstrukcja. Równomierne rozłożenie ciężaru na powierzchni styku z nawierzchnią skutkuje lepszym rozkładem ciśnienia, a to przekłada się na bardziej równomierne zużycie bieżnika i wydłużony przebieg.
Opona została niedawno doceniona w najnowszym teście opon całorocznych w rozmiarze 225/50 R17 magazynu Auto Bild (wydanie 39, 26 września 2024), zdobywając tytuł „Eco-Master” oraz ocenę „najlepsza” pod względem przebiegu, uzyskując przy tym ogólną ocenę „dobrą”. Redaktorzy pochwalili nowy model Dunlopa za „zrównoważony, dobry poziom osiągów bez poważnych słabości” oraz za „najdłuższy przebieg w teście”.
Mit 2: Opony całoroczne nie radzą sobie w warunkach zimowych
Fakt: Opony całoroczne są certyfikowane do jazdy na śniegu
Opony całoroczne są oznaczone tym samym standardowym oznaczeniem „trzech szczytów górskich i płatka śniegu” (3PMSF), co opony zimowe. Oznacza to, że spełniają wszystkie wymagania niezbędne do jazdy po śniegu. Aby uzyskać ten certyfikat, zarówno ogumienie zimowe, jak i całoroczne jest testowane zgodnie z branżowymi standardami.
Aby zagwarantować odpowiednie parametry, Dunlop opracował trójwymiarowe lamele na bieżniku opony, które są kluczową cechą konstrukcyjną skutkującą zwiększoną sztywnością, a także „wgryzające się” krawędzie zapewniające lepszą przyczepność na śniegu. Dzięki temu opona oferuje skuteczne hamowanie w każdych warunkach pogodowych - wskazuje producent. Nowy model charakteryzuje się również zoptymalizowanym kształtem osnowy, w którym zastosowano wytrzymałe materiały strukturalne, co zwiększa stabilność opony oraz poprawia prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni.
Dunlop zaleca stosowanie opon całorocznych w łagodniejszych warunkach zimowych. W przypadku silnych opadów śniegu i oblodzenia najlepszym rozwiązaniem będą opony zimowe. Zalecenie to jest zgodne z wynikami niedawnego badania przeprowadzonego na zlecenie Goodyear, które wykazało, że prawie 2/3 europejskich kierowców postrzega opony zimowe jako lepsze pod względem przyczepności i hamowania na zaśnieżonych i oblodzonych drogach.
Mit 3: Opony całoroczne mają gorszą przyczepność latem
Fakt: Opony całoroczne wykazują się świetnym prowadzeniem w okresie letnim
W przeciwieństwie do poprzedniego mitu, niektórzy kierowcy żywią błędne przekonanie, że opony całoroczne sprawdzają się tylko zimą. Dzięki najnowszym technologiom, nowoczesne opony całoroczne stanowią ogromny krok naprzód, zapewniając zarówno dobre osiągi na suchej nawierzchni, jaki i przyczepność zimą – wskazuje Dunlop. Oznacza to, że kierowcy nie doświadczą braku osiągów podczas letnich podróży.
Mit 4: Opony całoroczne nadają się tylko do małych samochodów miejskich
Fakt: Opony całoroczne pasują do większości pojazdów
Wielu kierowców nadal uważa, że opony całoroczne sprawdzają się jedynie w małych, kompaktowych pojazdach, co nie jest prawdą. Opony Dunlop All Season 2 są dostępne w rozmiarach od 14 do 19 cali i mogą być z powodzeniem stosowane w większych samochodach, ponieważ osnowa każdego rozmiaru opony została dostosowana do konkretnego zastosowania.
Mit 5:Opony całoroczne to „tylko kompromis”
Fakt: Opony całoroczne najnowszej generacji oferują zrównoważone osiągi przez cały rok
W miarę jak technologia umożliwiająca produkcję opon całorocznych dojrzewała przez lata, coraz więcej kierowców w całej Europie z nich korzysta, uznając je za atrakcyjną alternatywę dla wymagających sezonowej zmiany opon letnich i zimowych. Dunlop poleca opony całoroczne kierowcom poruszającym się głównie po drogach miejskich, mieszkającym poza terenami górskimi lub o mniej surowych warunkach zimowych. Nowoczesne opony całoroczne są zaprojektowane tak, aby zapewnić optymalne osiągi w różnych warunkach.
- Ciężko pracowaliśmy, aby stworzyć kolejną generację opon całorocznych Dunlop odpowiadającą na potrzeby kierowców w całej Europie - powiedziała Sonia Leneveu, dyrektorka ds. marketingu opon osobowych w regionie EMEA w Goodyear. - Nasi klienci doceniają zalety opon całorocznych, które ostatecznie ułatwiają korzystanie z samochodu. Wypróbowane i przetestowane produkty Dunlop korzystają z ponad stuletniego doświadczenia marki, które jest kontynuowane w nowej gamie All Season 2.
Źródło i graf.: Goodyear