Nie każda jest porządna

Do niedawna mówiło się, że to segment opon budżetowych ma najsłabsze osiągi. Niestety, są na rynku produkty, które są dalsze od podstawowych parametrów bezpieczeństwa. Są to opony niskich osiągów spoza Europy - wskazuje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) i przedstawia wyniki testów przeprowadzonych z udziałem organizacji.

Badania porównawcze opon całorocznych i zimowych, klasy budżetowej i opon niskich osiągów - przeprowadzone przez Grzegorza Dudę na zamkniętym placu Expo w Krakowie, we współpracy z PZPO, Politechniką Rzeszowską oraz firmą rzeczoznawczą Auto-Test - wykazały, że samochód na oponach zimowych budżetowych sprawdzonych producentów zahamował po 28,5 metra, podczas gdy w takich samych warunkach opony niskich osiągów potrzebowały aż 38,5 metra, czyli 10 metrów więcej.

Podobne różnice były w przypadku opon całorocznych budżetowych (32 metry) i całorocznych niskich osiągów (43 metry). Jak widać, nawet opona całoroczna z segmentu budżet od znanego producenta radziła sobie lepiej na zmrożonym śniegu niż zimowa opona niskich osiągów - podkreśla organizacja.

Do badania użyto urządzenia Datron, które służy do precyzyjnego cyfrowego pomiaru dynamiki pojazdu oraz drogi hamowania z dokładnością do 1 cm.

- Różnica w cenie pomiędzy zimowymi oponami budżetowymi, produkowanymi przez renomowanych producentów, a oponami niskich osiągów użytymi w tym badaniu to zaledwie 10 zł na sztuce - czyli na komplecie to jakieś 2 hot-dogi i 2 kawy na stacji! To nie jest kwota warta, by ryzykować zdrowie i życie. Ten test pokazał, że droga hamowania na śniegu przy prędkości 50 km/h w przypadku opon niskich osiągów wydłuża się aż o 10 metrów - wskazuje Grzegorz Duda, kierowca sportowy, 14-krotny mistrz Europy w wyścigach górskich.

- Jeśli już musimy oszczędzić na oponach, to róbmy to rozsądnie. Pamiętajmy, że poniżej segmentu opon budżetowych są opony, które tylko wyglądają podobnie - natomiast ich przyczepność pozostawia wiele do życzenia. Oczywiście opony budżetowe mają mniej zaawansowanych technologii niż opony klasy średniej i tym bardziej niż opony premium - dlatego są tańsze. Zapewniają jednak podstawowe bezpieczeństwo w określonych warunkach - podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor PZPO.

Poprzednie testy PZPO

Wyniki testu przeprowadzonego przez PZPO z Grzegorzem Dudą w 2023 roku potwierdziły, że opony zimowe premium zapewniają najkrótszą drogę hamowania i są bezkonkurencyjne w porównaniu z oponą całoroczną czy letnią. Bardzo niebezpiecznie podczas testów zachowały się opony zimowe budżetowe spoza Europy - ich średnia droga hamowania z dwóch przejazdów była aż o 30 m dłuższa niż opon premium i wyniosła 82 metry. Opona zimowa premium potrzebowała 51 m do zahamowania, całoroczna 64 m, podczas gdy letnia zatrzymała się dopiero po dystansie 108 m. Test odbywał się na torze Motoparku w Krakowie, na mokrym śniegu przy temperaturze 0 i przy prędkości 50 km/h.

Symbol alpejski = homologacja zimowa

Opony całoroczne również mają homologację zimową - czyli formalnie można na nich jeździć zimą. Mają jednak gorsze osiągi niż typowe opony zimowe i różnią się pod względem budowy, dlatego będą odpowiednie tylko dla pewnej grupy kierowców - zaznacza PZPO. Organizacja wskazuje, że kierowcy, którzy robią przebiegi roczne do 10 tys. km, jeżdżą po mieście zarówno latem jak i zimą oraz mają samochody do 150 KM mogą je rozważyć - pamiętając jednak, żeby pochodziły od sprawdzonego producenta, bo nie każdy dysponuje technologiami mieszanki gumowej, która zapewni bezpieczeństwo i zimą i latem.

- Rzeczywiście oba testy bardzo dobitnie pokazują różnice między klasami opon. One nie tylko różnią się opisami czy ceną. Różnią je przede wszystkim technologie odpowiedzialne za przyczepność. Porządne opony to większe bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów oraz nas wszystkich na drodze. Szczególnie dotyczy to trudniejszych warunków - przy mokrej nawierzchni, niskich temperaturach, jesiennej słocie czy w zimowej aurze - komentuje Piotr Sarnecki.

Źródło i graf.: PZPO

powrót

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń