Firma Pirelli uzupełniła swoją ofertę ogumienia do supersamochodów Ferrari, wprowadzając nowe Cinturato P7 opracowane dla Ferrari GTO. Opona zadebiutowała na drodze w październiku podczas specjalnego wydarzenia zorganizowanego z okazji jubileuszu kultowego pojazdu.
Ferrari GTO, pionierski supersamochód włoskiej marki, obchodzi w tym roku swoje 40-lecie. Aby to uczcić, producent w październiku zorganizował GTO Legacy Tour 2024, ekskluzywną wyprawę dla właścicieli GTO prowadzącą z malowniczych Dolomitów do domu Ferrari w Maranello. Podczas tego wydarzenia na drogach zadebiutowały nowo opracowane opony Cinturato P7 z dedykowanej klasykom gamy Pirelli Collezione.
Opony Cinturato P7, pierwotnie opracowane na Rajdowe Mistrzostwa Świata 1974, a następnie wprowadzone jako ogumienie drogowe w 1976 roku, były pierwszym produktem o ultra niskim profilu, oferującym zwiększoną przyczepność na zakrętach dzięki niskiej wysokości ścianki bocznej w stosunku do szerokości bieżnika. Dla Ferrari GTO opona ta powraca w oryginalnym rozmiarze (225/50 R16 z przodu i 265/50 R16 z tyłu), łącząc vintage'owy design z nowoczesnymi materiałami i technologią.
P Zero do Ferrari F40, F50 i Enzo
Współpraca Pirelli z Ferrari była kontynuowana w 1987 roku wraz z wprowadzeniem Ferrari F40, które kontynuowało tradycję GTO i było pierwszym samochodem produkcyjnym, w którym w tym samym roku zastosowano kultowe opony Pirelli P Zero jako wyposażenie oryginalne. Ta opona wprowadziła rewolucyjny 17-calowy rozmiar felgi, wcześniej niespotykany w żadnym samochodzie drogowym, a także technologie, które pozwoliły F40 przekroczyć 300 km/h. Dziś gama Pirelli Collezione obejmuje specjalne P Zero dla F40, w rozmiarze 245/40 R17 z przodu i 335/35 R17 z tyłu.
Dla jego następcy, Ferrari F50 zaprezentowanego na Geneva Motor Show w 1995 roku, Pirelli opracowało opony oparte na systemie P Zero Corsa, w rozmiarze 245/35 R18 z przodu i 335/30 R18 z tyłu. Opona ta została wprowadzona na początku lat 2000 jako najbardziej sportowa w gamie drogowej, ze specjalną strukturą zapewniającą maksymalną stabilność przy dużych prędkościach i podczas pokonywania zakrętów, co pozwalało na jej użycie również na torze.
Ostatnio Pirelli wprowadziło do gamy Collezione nową P Zero Corsa System do Ferrari Enzo, w rozmiarze 245/35 R19 z przodu i 345/35 R19 z tyłu. Opracowana wraz z testerami Ferrari, najnowsza opona oferuje tę samą sportową charakterystykę prowadzenia, co nowy samochód, ale z jeszcze większym poziomem bezpieczeństwa i niezawodności, dzięki najnowszej technologii mieszanek gumowych.
Od klasyki do nowoczesności
Marka Pirelli była stałym elementem w ewolucji supersamochodów Ferrari: od klasycznego GTO po najnowocześniejsze modele. Należą do nich LaFerrari z 2013 roku i LaFerrari Aperta z 2016 roku, które oryginalnie były wyposażone w opony Pirelli P Zero Corsa Asimmetrico 2 - produkt o ultrawysokiej wydajności z gamy P Zero. Według producenta nazwa P Zero od 40 lat jest synonimem najbardziej ekstremalnych i prestiżowych samochodów, a także sportów motorowych.
Źródło i fot.: Pirelli