Tej jesieni firma Nokian Tyres świętuje 90. urodziny opony zimowej. Producent wynalazł pierwszą na świecie „zimówkę” w 1934 roku. Od tamtej pory ogumienie zimowe jest wciąż unowocześniane, by sprostać oczekiwaniom współczesnych kierowców oraz zmiennym warunkom na drodze.
Firma Nokian Tyres wynalazła oponę zimową, by radzić sobie z surową fińską zimą. Przed 1934 rokiem nie było ogumienia odpowiedniego do jazdy zimą - opony miały gładką powierzchnię i wymagały łańcuchów śniegowych, by uzyskać przyczepność. Opona zimowa charakteryzowała się agresywną rzeźbą bieżnika, zapewniającą przyczepność i trakcję, a jego otwarta konstrukcja pozwalała na samooczyszczanie się ze śniegu podczas jazdy, co umożliwiało bezpieczną podróż po zimowych drogach. Pierwsza na świecie opona zimowa - Kelirengas - została zaprojektowana z myślą o samochodach ciężarowych, a dwa lata później, w 1936 roku, wprowadzono dodatkowo ulepszony projekt Lumi-Hakkapeliitta (Snow-Hakkapeliitta), przeznaczony do samochodów osobowych. Aby radzić sobie z problemami na śliskich drogach, powodowanymi przez rosnącą liczbę pojazdów i pługi, Lumi-Hakkapeliitta miała niewielkie przyssawki, zapobiegające ślizganiu się na pokrytych lodem powierzchniach. Niemal 90 lat później Hakkapeliitta Nokian Tyres pozostaje jedną z najbardziej znanych marek opon zimowych na świecie.
Innowacja uruchomiła rewolucję w zimowej jeździe -- nagle dawało się osiągnąć znacznie więcej, w bezpieczniejszy sposób, niezależnie od pogody. Na początku lat sześćdziesiątych do projektu dodano kolce, tworząc kolejną innowację.
Nowoczesna jest bezpieczna i ekologiczna
Opona zimowa, jako jeden z najważniejszych elementów wyposażenia do zimowej jazdy, jest dzisiaj równie ważna jak przed 90 laty. Nowoczesne ogumienie stanowi mieszankę około 100 różnych surowców - to mniej więcej trzy razy tyle co w zimówkach z lat trzydziestych, w tym tych odnawialnych, jak i z recyklingu.
- Opona zimowa nauczyła nas, że możemy zapewnić bezpieczeństwo trzymając się kilka kroków naprzód przed wyzwaniami. W miarę tego, jak świat wciąż się zmienia, tak samo zmieniają się wyzwania. W ciągu tych 90 lat zmieniły się warunki pogodowe, pojawiły się nowe materiały, a rozwój produktu poczynił wielkie kroki w stronę tworzenia coraz bardziej zrównoważonych ekologicznie opon - mówi Teemu Soini, wiceprezes Nokian Tyres VP do spraw innowacji i rozwoju. - Dwa główne obszary naszych innowacji i rozwoju to bezpieczeństwo i ekologia, a priorytetem, zwłaszcza w przypadku opon zimowych, jest bezpieczeństwo.
Różne warunki wymagają różnych opon
Nowoczesna opona zimowa bazuje na dekadach rozwoju produktu i pracy nad innowacjami. Jak zaznacza producent, testowanie w prawdziwych warunkach zimowych, na przykład w ośrodku testowym w fińskiej Laponii, zapewnia, że ogumienie produkowane przez wynalazcę opony zimowej będzie chroniło kierowców we wszystkich warunkach.
- Różne warunki jazdy wymagają różnych rodzajów opon zimowych, ponieważ warunki zimowe znacznie się różnią w zależności od obszaru i panującego w nim klimatu: w Europie Środkowej zimy są bardziej deszczowe, podczas gdy w Skandynawii drogi pokrywa śnieg lub lód. Dlatego Nokian Tyres dopasowuje swoje opony zimowe do warunków obszaru, dla którego są przeznaczone - mówi Marko Saari, wiceprezes do spraw zarządzania produktami z Nokian Tyres.
Oprócz różnych warunków jazdy zimą, na rozwój opon zimowych wpływa również rozwój technologii samochodowej.
- Na przykład opony dla pojazdów elektrycznych muszą znosić większe obciążenia, ze względu na dodatkową wagę akumulatora oraz natychmiast reagować na wysoki moment obrotowy. Naszym punktem wyjścia jest to, że wszystkie nasze produkty czynią jazdę bezpieczną, niezależnie od tego, czym się jedzie. Testowanie pozostaje kluczem do zapewnienia, że osiągi opon spełniają potrzeby nowoczesnych kierowców - dodaje M. Saari.
Nokian Tyres w swojej fabryce w Finlandii produkuje opony zimowe dla rynku skandynawskiego i dla Ameryki Północnej, a te przeznaczone na rynki Europy Środkowej produkowane będą w zakładzie w Rumunii.
Aby uczcić 90. rocznicę, Nokian Tyres rozpoczyna kampanię na sezon zimowy, w której znajdzie się także konkurs wiedzy dla kierowców w wybranych krajach Europy. Uczestnicy mogą sprawdzić swoją wiedzę o marce i jej produktach oraz otrzymują szansę na wygranie zestawu opon zimowych klasy premium w czterech rundach konkursowych. Kampania i konkurs potrwają do 24 listopada, więcej szczegółów znaleźć można na witrynie internetowej Nokian Tyres.
Źródło i fot.: Nokian Tyres