2024-09-18

Bosch na targach IAA

Na odbywających się w Hanowerze targach Bosch przedstawia swoje rozwiązania do pojazdów użytkowych, skupiając się m.in. na układach napędowych, usługach cyfrowych oraz nowoczesnych systemach wspomagania kierowcy. Firma prognozuje, że w 2035 roku co trzeci nowy pojazd ciężarowy będzie wyposażony w napęd elektryczny, a co dziesiąty w wodorowy.

Układy napędowe

Bosch tworzy rozwiązania z zakresu napędów elektrycznych oraz ogniw paliwowych do pojazdów ciężarowych i użytkowych. Elektryczna oś e-axle, którą można zainstalować w pojazdach użytkowych o masie do 7,5 tony, umożliwia obsługę tras w strefach niskiej emisji. Silnik elektryczny i falownik Bosch, wykorzystujące napięcie 800 V oraz półprzewodniki z węglika krzemu, zapewniają większy zasięg i krótszy czas ładowania w ciężkich, w pełni elektrycznych pojazdach użytkowych.

Bosch oferuje również technologie wodorowe. System ogniw paliwowych firmy stanowi odpowiednie rozwiązanie do pojazdów ciężarowych pokonujących długie dystanse, przy wyjątkowo dużych ładunkach. Obecnie Bosch produkuje system ogniw paliwowych o mocy 200 kW, a pracuje nad modułem bardziej wydajnym i kompaktowym.

Oprócz kompleksowych rozwiązań, producent oferuje także pojedyncze elementy systemu i podmoduły oraz komponenty do magazynowania wodoru. Wprowadzenie silników wodorowych uznanych przez UE za neutralne dla klimatu, z komponentami opracowanymi przez Boscha, planowane jest na lata 2025-2026. Firma rozwija także zbiorniki na wodór.

Cyfrowe usługi i zarządzanie flotą

Bosch oferuje zaawansowane usługi cyfrowe, które poprawiają efektywność pojazdów. Wśród nich są m.in. Automotive Connectivity Hub zapewnia dostęp do danych operacyjnych i diagnostycznych, a moduł Retrofit Efficiency pozwala na dostosowanie prędkości pojazdu do warunków otoczenia. System Vehicle Health, poprzez wczesne wykrywanie potencjalnych problemów, zmniejsza liczbę awarii pojazdów.

Do pojazdów elektrycznych Bosch opracował funkcję Battery in the Cloud, która poprawia wydajność baterii, prognozując ich degradację i optymalizując proces ładowania. Digital Fuel Twin śledzi wpływ alternatywnych paliw na redukcję emisji CO2, a system RideCare Insight wykorzystuje inteligentne czujniki do monitorowania stanu pojazdów w czasie rzeczywistym.

Nowoczesne układy kierownicze

Bosch rozwija również systemy kierownicze, które przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy. System ServoE zapewnia w pełni elektryczne wspomaganie kierownicy w pojazdach ciężarowych i posiada funkcję działania na żądanie, co przyczynia się do bardziej ekologicznej eksploatacji. Servotwin, elektrohydrauliczny układ kierowniczy dla tylnych osi, obsługuje funkcje wspomagania kierowania na poziomie SAE 2 i automatyzowane funkcje jazdy do poziomu SAE 4. Bosch opracował również elektrohydrauliczny układ kierowniczy na tylne osie, który zmniejsza promień skrętu i zużycie opon, a także modułowy wał kierowniczy, dzięki którego konstrukcji ruchy kabiny kierowcy względem podwozia nie wpływają na działanie układu kierowniczego.

Technologie wspomagające bezpieczeństwo

W ofercie Bosch są też zaawansowane systemy monitorowania otoczenia - wielofunkcyjna kamera trzeciej generacji  oraz radar przedni i boczny piątej generacji. Kamera wspiera systemy takie jak utrzymywanie pasa ruchu i automatyczne hamowanie awaryjne, a radary Bosch rozpoznają skomplikowane sytuacje drogowe, co zwiększa bezpieczeństwo kierowcy i innych uczestników ruchu. Firma dostarcza również rozwiązania m.in. z zakresu nawigacji i łączności.

Nowa struktura działu pojazdów użytkowych

W styczniu 2025 roku Bosch rozpocznie reorganizację swojego działu pojazdów użytkowych, aby wykorzystać potencjał związany z rozwojem światowego transportu towarowego i przejściem na napędy alternatywne. Według prognoz firmy w 2035 roku co trzeci nowy pojazd ciężarowy będzie napędzany elektrycznie, a co dziesiąty wodorem. Bosch stawia na rozwój różnych typów napędów, dlatego firma pracuje nie tylko nad napędami elektrycznymi zasilanymi bateriami, ogniwami paliwowymi i silnikami wodorowymi, ale także dąży do zwiększenia wydajności nowoczesnych silników spalinowych.

Źródło i fot.: Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń