2024-09-13

Innowacje dla tramwajów

Bosch prezentuje nowy system wspomagania tramwajów. Rozwiązanie skupia się na poprawie bezpieczeństwa oraz stanowi kolejny krok w kierunku automatyzacji w ruchu miejskim.

Nowoczesny transport publiczny jest coraz istotniejszy, co sprawia, że dostępność, a przede wszystkim bezpieczeństwo tych usług są ważniejsze niż kiedykolwiek - wskazuje firma. Na miejskich drogach panuje zazwyczaj duży ruch - kolizje mogą prowadzić do kosztownych dla operatorów napraw, a zakłócenia w rozkładach jazdy powodują niezadowolenie pasażerów.

Na międzynarodowych targach techniki komunikacyjnej InnoTrans w Berlinie Bosch Engineering zaprezentuje nowe systemy przeznaczone do pojazdów tramwajowych, zwiększające bezpieczeństwo i niezawodność w ruchu miejskim. W tym celu firma opracowała nowy system ostrzegania przed kolizją czołową. Uzupełniają go funkcje monitorowania bliskiego zasięgu, bocznego oraz kontrola koncentracji motorniczego, które mają pomóc zminimalizować liczbę wypadków lub nawet zapobiec im w przyszłości.

- To kolejny krok ku automatyzacji. Poszczególne systemy znacznie zwiększają niezawodność operacyjną, jednocześnie zmniejszając ryzyko kolizji i wypadków. Zapewniają kluczowe wsparcie dla maszynistów w wielu krytycznych sytuacjach: na przystankach, ruchliwych drogach czy trudnych skrzyżowaniach. W ten sposób można znacznie ograniczyć liczbę zdarzeń drogowych i wynikających z nich utrudnień - wyjaśnił Heiko Mangold, szef działu technologii kolejowej w Bosch Engineering GmbH. Istniejący od 2017 roku system antykolizyjny firmy Bosch Engineering wspiera motorniczych z całego świata w ich pracy.

System wspomagania tramwajów od Bosch

Dzięki nowym funkcjom Bosch Engineering rozszerza swoją ofertę systemów wspomagania dla tramwajów. Złożony z wielu modułów pakiet pozwala operatorom pociągów miejskich i tramwajów, a także producentom pojazdów wybrać funkcje dokładnie odpowiadające ich indywidualnym potrzebom.

Funkcja monitorowania przedniej części pojazdu pozwala na ostrzeżenie o zbliżających się kolizjach czołowych i wykrywa znaki oraz sygnały drogowe. System jest również dostępny w dwóch zaawansowanych wersjach: plus i rozszerzonego zasięgu. Natomiast asystent bliskiego zasięgu monitoruje obszar wokół tramwaju i wydaje ostrzeżenia na przystankach - na przykład w momencie, gdy dzieci przechodzą bezpośrednio przed tramwajem lub jeśli ktoś znajduje się między dwoma wagonami. System zapobiega również otwarciu drzwi po niewłaściwej stronie i pomaga personelowi kolejowemu w precyzyjnym pomiarze odległości podczas łączenia wagonów tramwajowych w zajezdni.

Wspomaganie boczne tramwaju ma zapobiegać kolizjom spowodowanym przez pojazdy przecinające tor jazdy tramwaju. Niewłaściwie wykonywane ruch poprzeczny, zmiana pasa i manewr skręcania w lewo są głównymi przyczynami wypadków tramwajowych w ruchu mieszanym.

- Nasz system ostrzega motorniczego o zbliżającym się niebezpieczeństwie na wczesnym etapie, umożliwiając mu odpowiednie dostosowanie jazdy. Dzięki temu wielu wypadkom udaje się zapobiec - wyjaśnił H. Mangold. System zostanie wyposażony w funkcję monitorowania przodu.

Innymi przyczynami wypadków mogą być zmęczenie i rozproszenie uwagi motorniczego. System Bosch monitoruje kierunek spojrzenia, mimikę twarzy i postawę kierującego pojazdem, dzięki czemu umożliwia wykrycie wszelkich niepokojących oznak i ostrzeżenie go.

System wspomagania jazdy tramwajem wykorzystuje nowoczesną technologię czujników Bosch najnowszej generacji. Składa się z kamery, radaru, sensora LiDAR i technologii ultradźwiękowej, co umożliwia monitorowanie całego zewnętrznego otoczenia tramwaju oraz kabiny kierowcy wewnątrz pojazdu. Zarejestrowane dane są przetwarzane przez wysokowydajne jednostki sterujące, zoptymalizowane do użytku w pojazdach szynowych. Nowoczesne rozwiązania transmisyjne umożliwiają bezprzewodowe aktualizacje systemu oraz wprowadzenie funkcji monitorujących stan techniczny.

Szybka i bezpieczna integracja

System wspomagania tramwajów opracowany przez Bosch można łatwo zainstalować w nowych tramwajach lub zmodernizować dzięki niemu starsze pojazdy, niezależnie od ich marki. Może być wykorzystywany zarówno przez producentów tramwajów, jak i zewnętrznych dostawców.

Na życzenie klienta Bosch Engineering może również pełnić funkcję integratora systemu podczas modernizacji. Oprogramowanie i komponenty systemu są zgodne ze wszystkimi międzynarodowymi wytycznymi dla tramwajów i pociągów miejskich. Zostały one zaprojektowane specjalnie z myślą o trudnych warunkach pracy w transporcie szynowym i charakteryzują się wyjątkową wytrzymałością i niezawodnością.

Bosch Engineering pracuje również nad automatyzacją miejskiego transportu szynowego. Przykładem jest zautomatyzowanie ruchu w zajezdni, co pozwala motorniczemu jedynie zatrzymać tramwaj w zajezdni na koniec zmiany - następnie system przejmuje kontrolę i samodzielnie kieruje tramwaj do jego miejsca postojowego.

Źródło i fot.: Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń