Wybór odpowiednich opon do samochodów elektrycznych i hybrydowych może mieć znaczący wpływ na zasięg, komfort jazdy i bezpieczeństwo. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) podpowiada, jak dobrać ogumienie do takich pojazdów.
W samochodach elektrycznych często używa się opon z indeksem XL (o zwiększonej nośności), a także z nowym indeksem HL (o wysokiej nośności). Dobrze dobrane opony mogą zwiększyć zasięg nawet o kilkanaście procent. PZPO podkreśla, że te najlepsze są nie tylko oszczędne, ale również gwarantują najwyższe bezpieczeństwo i komfort, co można poznać po wartościach AAA na etykiecie w zakresie efektywności energetycznej, drodze hamowania na mokrej nawierzchni oraz głośności zewnętrznej.
- Samochody elektryczne i hybrydowe są cięższe od tradycyjnych aut spalinowych. Wynika to z obecności ciężkich baterii. Jednocześnie ich rozmiary opon i kół są takie, jak każdym innym pojeździe z danej klasy wielkości. Dlatego to dla ogumienia większe wyzwanie. Dedykowane opony mogą pomóc w zredukowaniu zużycia energii i zwiększeniu zasięgu. Oznacza to, że na jednym ładowaniu można przejechać więcej kilometrów. Do elektryków dedykowane są najnowsze mieszanki bieżników, które pozwalają na większe zasięgi tych aut, a jednocześnie spełniają z nawiązką wymagania dotyczące bezpieczeństwa jazdy - argumentuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.
Specjalne opony do specjalnych aut
Kolejny aspekt, na który zwraca uwagę organizacja, to charakterystyka momentu obrotowego w silniku elektrycznym. Jest on dostępny na wysokim poziomie już przy niskich obrotach, co oznacza, że opony do samochodów elektrycznych muszą zapewniać odpowiednią przyczepność i minimalne zużycie bieżnika w tych specyficznych warunkach. Przemysł oponiarski odpowiada na te potrzeby, oferując dedykowane opony do zeletryfikowanych pojazdów, które uwzględniają ich specyfikę. Przy wyborze opon do elektryków i hybryd należy również uwzględnić takie czynniki, jak:
Dodatkowe wskazówki PZPO
PZPO zaleca regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach co najmniej raz w miesiącu. Jest to ważne przede wszystkim dla własnego bezpieczeństwa, może również zwiększyć zasięg elektryka. Ze względu na wspomnianą już większą masę, pojazdy te są bardziej wrażliwe na brak przyczepności - z tego względu warto rozważyć nieco wcześniejszą zmianę opon na zimowe, gdy temperatury są w okolicach 10-12°C. Nowoczesne ogumienie zimowe zapewnia lepszą przyczepność już w takich temperaturach, zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni.
- Pokonywanie oporów toczenia opon generuje znaczną część energii w każdym pojeździe. W przypadku samochodów elektrycznych mniejsze opory toczenia przekładają się na dłuższy zasięg jazdy na jednym ładowaniu. Zwiększenie zasięgu o 10 proc. może oznaczać dodatkowe 50 km bez konieczności ładowania, co jest znaczącym atutem dla każdego użytkownika elektryka - dodaje dyrektor generalny PZPO.
Organizacja podkreśla, że serwisowanie opon do elektryków wymaga dodatkowych kompetencji - szczególnej ostrożności przy montażu i demontażu, a także jeszcze dokładniejszego przestrzegania standardów przechowywania. PZPO zaznacza, że rozwój kwalifikacji pracowników serwisów jest kluczowy. Szkolenia w zakresie doskonalenia umiejętności związanych z obsługą ogumienia do pojazdów elektrycznych i hybrydowych oferuje Akademia PZPO.
Źródło i fot.: PZPO