2024-08-27

Rośnie sprzedaż opon

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przedstawił wyniki sprzedaży opon za pierwsze półrocze 2024 roku. W tym okresie na polskim rynku spadki utrzymały się jedynie w dwóch segmentach, podczas gdy w pozostałych odnotowano wzrosty.

W pierwszym półroczu 2024 roku sprzedaż opon na rynek do dystrybutorów w końcu zaczęła się odbijać: ogółem wzrosła o +1 proc., podobnie w największym segmencie opon do samochodów osobowych (+0,4 proc.). Wzrosty notowano także w segmentach: SUV +10 proc., rolniczym +12 proc., motocyklowym +1 proc. oraz opon przemysłowych aż o +24 proc. Spadki utrzymały się tylko w segmencie opon dostawczych -9 proc. i ciężarowych -2 proc.

W samym drugim kwartale 2024 wzrostowe trendy widać jeszcze mocniej: sprzedaż opon ogółem wzrosła o +3 proc., opon do samochodów osobowych o +4 proc., do SUV +6 proc., maszyn rolniczych +53 proc., a motocyklowych o +1 proc. Sprzedaż opon przemysłowych wzrosła aż o + 34 proc., zaś ciężarowych +17 proc. Spadki zanotowano jedynie w segmencie opon dostawczych -7 proc.

W Europie również zanotowano wzrosty sprzedaży w segmencie konsumenckim, jedynie segment samochodów ciężarowych utrzymał ujemną dynamikę. Największe wzrosty notowano w odniesieniu do opon całorocznych.

- Spadki sprzedaży opon do dystrybutorów wyhamowały, a w drugim półroczu prawie wszystkie sektory zanotowały wzrosty. To pozytywny sygnał, który daje nadzieję na dobre zakończenie 2024 roku i kontynuację wzrostowych trendów w 2025 roku. W tym optymizmie jedynie opony do samochodów dostawczych najpóźniej reagują na odbicie rynkowe, ale mamy nadzieję, że zobaczymy tu poprawę w kolejnych kwartałach. To ważny segment, zwłaszcza w kontekście odpowiedniej jakości opon do samochodów dostawczych, które miesięcznie przemierzają tysiące kilometrów. To bardzo przekłada się na bezpieczeństwo drogowe i jednocześnie na oszczędności na paliwie w firmach, które je eksploatują - skomentowała Anna Burakowska, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

- Rynek powraca do standardowych zakupów opon, co pokazuje spodziewaną poprawę koniunktury. Jak zwykle na plusie są opony do SUVów - w tym segmencie kierowcy wyjątkowo dbają o swoje samochody, co pokazują nieprzerwanie wzrostowe odczyty od kilku lat. Wysokie wzrosty w segmencie rolniczym to z kolei charakterystyczny trend pierwszego półrocza wynikający z sezonowości, zaś stabilizacja w sektorze motocyklowym to z kolei wynik tego, że kierowcy jednośladów kupują porządne opony niezależnie od koniunktury. W tym segmencie widzieliśmy wzrosty także wtedy, gdy inne segmenty mocno dołowały - dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Europejski rynek opon

- Po negatywnym trendzie w całym roku 2023 - ze spadkiem -8 proc. w segmencie konsumenckim oraz -17 proc. w segmencie samochodów ciężarowych (w porównaniu z 2022 r.), wolumeny w pierwszej połowie 2024 r. zwiększyły się, głównie dzięki segmentowi opon całorocznych. Ujemna dynamika pozostała w segmencie samochodów ciężarowych. Drugi kwartał był lepszy od pierwszego, nawet jeśli kontekst inflacyjny i geopolityczny doprowadził do spadku popytu i obniżenia poziomu zapasów. Sprzedaż opon rolniczych była wspierana przez deszczową pogodę - powiedział Adam McCarthy, sekretarz generalny Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).

Źródło i graf.: PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń