Podczas serwisowania hamulców kierowcy koncentrują się na tarczach oraz klockach. Steinhof zwraca uwagę na przewody hamulcowe, które są równie ważnymi elementami i przypomina, że ich sprawność ma bezpośredni wpływ na skuteczność hamowania i ogólne bezpieczeństwo pojazdu.
Funkcja przewodów hamulcowych
Przewody hamulcowe, zarówno sztywne, jak i elastyczne, pełnią kluczową rolę w przenoszeniu siły hydraulicznej z pedału hamulca na elementy wykonawcze, takie jak tłoczki i cylinderki hamulcowe. Ich głównym zadaniem jest zapewnienie, że ciśnienie płynu hamulcowego jest przekazywane efektywnie, co jest niezbędne do prawidłowego działania hamulców. Nawet najdrobniejsze uszkodzenia przewodów mogą prowadzić do poważnych problemów, takich jak utrata ciśnienia w układzie - to znacząco wydłuża drogę hamowania lub w skrajnych przypadkach całkowicie uniemożliwia zatrzymanie pojazdu.
Najpopularniejsze rodzaje
Przewody hamulcowe dzielą się na dwa główne typy: sztywne i elastyczne. Sztywne przewody są najczęściej wykonane ze stali lub miedzi i odpowiadają za transport płynu hamulcowego na dłuższe odcinki w samochodzie. Z kolei przewody elastyczne, które łączą przewody sztywne z zaciskami hamulcowymi, muszą być odporne na zginanie i zmiany ciśnienia. Ich zużycie objawia się najczęściej w postaci pęknięć, wycieków lub puchnięcia, co może być wynikiem długotrwałego działania ekstremalnych temperatur, wilgoci, soli drogowej oraz mechanicznych uszkodzeń.
Skutki uszkodzonych przewodów hamulcowych
Brak regularnej kontroli prowadzi do uszkodzenia przewodów hamulcowych i poważnych konsekwencji. W przypadku przewodów sztywnych, głównym wrogiem jest korozja, w efekcie której dojść może do rozszczelnienia się układu lub zatykania przepływu płynu, co zagraża bezpiecznemu hamowaniu. Z kolei przewody elastyczne mogą tracić swoją elastyczność, co prowadzi do ich pękania lub deformacji pod wpływem ciśnienia, a w efekcie do awarii hamulców.
Steinhof zaleca regularne kontrole stanu przewodów hamulcowych podczas każdej większej inspekcji pojazdu lub przy okazji wymiany klocków hamulcowych.
Źródło i fot.: Steinhof