W Japonii powstało nowe centrum logistyczne Aeon Fukuoka XD wykorzystujące najnowsze technologie Toyoty. W ośrodku wdrożono zaawansowany system magazynowy oparty na inteligentnych robotach i elektrycznych pojazdach autonomicznych, centrum usprawni również dostawy towarów dzięki zautomatyzowanemu systemowi zarządzania ruchem ciężarówek E-TOSS oraz nowej flocie wodorowych aut dostawczych.
Toyota oraz Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT) wyposażyły w najnowocześniejsze technologie nowe centrum logistyczne firmy Aeon, japońskiego właściciela sieci supermarketów i sklepów detalicznych. Projekt wpisuje się w realizowaną przez prefekturę Fukuoka politykę dekarbonizacji transportu opartej na wodorze.
Współpraca Aeon z Toyotą i CJPT ma na celu ograniczenie emisji CO2 i osiągnięcie neutralności węglowej w Aeon Fukuoka XD. Dzięki wykorzystaniu wodorowych pojazdów i nowoczesnych technologii firma chce zwiększyć wydajność logistyki, co przełożyć się ma na zmniejszenie zużycia energii i obniżenie kosztów.
Technologie Toyoty w centrum logistycznym Aeon
Centrum oddane do użytku 24 lipca zostało wyposażone w kompleksowy zautomatyzowany system zarządzania towarami oparty na zestawie bezemisyjnych, autonomicznych pojazdów oraz robotów. Należą do nich wyposażone w sztuczną inteligencję ramiona robotyczne, które zdejmują produkty z palet, oraz bezzałogowe wózki widłowe AGF (Automated Guided Vehicle). Aby zapewnić im płynność pracy, magazyn został wyposażony odpowiednio przystosowane regały i szyny oraz sieć odpowiednio oznaczonych ścieżek, które ułatwiają autonomicznym pojazdom poruszanie się po ośrodku.
Transport towarów do i z centrum Aeon Fukuoka XD również jest w znacznym stopniu zautomatyzowany dzięki opracowanemu przez Toyotę systemowi E-TOSS opartemu na technologiach łączności i przetwarzaniu danych w czasie rzeczywistym. 15 proc. floty obsługującej centrum stanowią lekkie ciężarówki Toyoty zasilane ogniwami paliwowymi na wodór, które podczas pracy nie emitują żadnych spalin, a jedynie czystą wodę. Wybór aut dostawczych na ogniwa paliwowe wpisuje się w strategię prefektury Fukuoka, zakładającej dekarbonizację transportu ciężarowego w oparciu o technologie wodorowe.
Wzrost wydajności i redukcja emisji CO2
Współpraca Aeon z CJPT i Toyotą rozpoczęła się w kwietniu 2021 roku. Wdrożone rozwiązania technologiczne i organizacyjne przyniosły poprawę wydajności. Jak informuje Toyota, czas pracy ciężarówek potrzebny do wykonania tych samych zadań udało się skrócić aż o 10 proc., co przełożyło się na 10 proc. redukcję emisji CO2. Od września 2022 roku zakres wspólnych działań został rozszerzony o hurtowników i dostawców koncernu Aeon. To doprowadziło do szerokiej współpracy międzybranżowej i usprawnienia całego łańcucha dostaw.
Toyota i CJPT w ramach dalszej współpracy będą wspierać Aeon w optymalizacji procesów logistycznych oraz osiągnięciu neutralności węglowej. Firma, dzięki automatyzacji operacji i skróceniu tras ciężarówek, planuje zmniejszyć emisję CO2 o 35 proc. do 2030 roku. Aby jeszcze bardziej ograniczyć emisje Aeon zamierza również rozbudować flotę wodorowych ciężarówek i innych niskoemisyjnych pojazdów.
Japonia stawia na transport wodorowy
Prefektura Fukuoka to wysoko uprzemysłowiony region, w którym operuje jedna z największych flot ciężarówek w zachodniej Japonii. W 2022 roku władze prefektury zawarły porozumienie z Toyotą i CJPK w kwestii rozbudowy transportu wodorowego. Zgodnie z umową do przedsiębiorstw i instytucji państwowych trafią samochody i ciężarówki na ogniwa paliwowe, pojazdy korzystające z tej technologii będą także wykorzystywane w regionalnym transporcie publicznym. Istotnym elementem kontraktu jest też rozbudowa i rozwój infrastruktury tankowania wodoru. Wodór to kluczowa technologia w Strategii Zielonego Wzrostu japońskiego rządu. Kraj dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Commercial Japan Partnership Technologies Corporation to spółka joint venture Toyoty, Isuzu, Suzuki i Daihatsu, istniejąca od 2021 roku. Jej zadaniem jest popularyzacja samochodów użytkowych wyposażonych w najnowsze technologie, takie jak zelektryfikowane napędy, samochody autonomiczne, systemy łączności oraz systemy współdzielenia pojazdów.
Źródło i fot.: Toyota