XIX Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego odbędzie się za niecałe cztery miesiące. Organizatorzy zapowiadają jakie tematy zostaną poruszone podczas tegorocznego wydarzenia.
Organizowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) kongres odbędzie się w dniach 20-21 listopada 2024 roku w warszawskim hotelu Sound Garden. Dostępna będzie także transmisja online.
Europejska motoryzacja na zakręcie
Zielona transformacja jaką przechodzi przemysł motoryzacyjny na całym świecie powoduje, że europejski kawałek tortu może być zjedzony przez innych graczy, z Chinami na czele. Komisja Europejska bojąc się tego nałożyła tymczasowe cła na chińskie elektryki, ale czy to wystarczy? Eksperci odpowiedzą także na pytania, czego potrzebujemy jako Europa, by zachować swoje miejsce w motoryzacyjnym łańcuchu wartości.
- Żyjemy w zmiennym świecie, co samo w sobie nie jest niczym zaskakującym ani nowym. Tym co jest pewną nowością to tempo zachodzących zmian. Zmianom tym muszą dotrzymywać kroku firmy z branży motoryzacyjnej. Nie ma czasu na nudę i głębszy oddech. Przed nowymi władzami UE sporo wyzwań i to tylko w obszarze motoryzacji nie mówiąc już o innych gałęziach gospodarki. Wspólnie z organizacjami do których należy SDCM, czyli FIGIEFA i CLEPA podkreślamy potrzebę dialogu z branżą, tak by stanowione prawo, o którym będziemy rozmawiali podczas Kongresu, było przejrzyste i wspierało firmy w procesie transformacji, ale także i przede wszystkim konkurencję zarówno poza, jak i w samej Europie. Na kształt przepisów tworzonych w UE już wkrótce w większym stopniu będzie miała Polska - za chwilę rozpoczyna się sześciomiesięczny okres naszej prezydencji, ale w tym czasie powstanie plan na kolejne miesiące. Oczekiwania przemysłu wobec UE i Polski są więc spore. Będziemy o nich dyskutować już wkrótce - zapowiada Tomasz Bęben, prezes SDCM.
Zielona, ale i cyfrowa
Podobnie jak podczas poprzednich kongresowych spotkań, również w tej edycji odbędzie się sesja poświęcona wyzwaniom czekającym przemysł i rynek motoryzacyjny. Wiele z tych zagrożeń ma wspólny mianownik, jakim jest konkurencyjność branży i groźba jej zachwiania. Tutaj organizatorzy podkreślają temat dostępu do danych. O sprawiedliwy dostęp do nich zabiegają przedstawiciele sojuszu kilku organizacji (AFCAR) kierowanego przez FIGIEFA, ale także CLEPA.
- Dane generowane przez pojazdy dają nieprawdopodobny potencjał do ulepszania i rozwijania nowych usług, z korzyścią dla konsumentów. Jednak by uzyskać dostęp do tych danych, dostawcy z branży motoryzacyjnej i inni usługodawcy zewnętrzni polegają obecnie w zasadzie na woli i warunkach dyktowanych przez producentów pojazdów. Cyberbezpieczeństwo staje się słowem zamykającym wiele próśb i dyskusji - zupełnie jak kilka lat temu słowo RODO w Polsce. Niezależny rynek motoryzacyjny także dba o bezpieczeństwo w tym to cybernetyczne - dodaje T. Bęben.
Niezależny rynek motoryzacyjny wsparło ostatnio orzeczenie ETS w sprawie Carglass/ATU przeciwko FCA, który stanowi, że producenci pojazdów są związani ograniczeniami przewidzianymi w rozporządzeniu w sprawie homologacji typu 2018/858 dotyczącym dostępu do OBD oraz informacji dotyczących napraw i konserwacji. Wyrok wskazuje, że niezależni operatorzy muszą mieć dostęp do "pełnego strumienia danych diagnostycznych" za pośrednictwem portu OBD, obejmującego odczyt i zapis danych podczas postoju oraz odczyt danych, gdy pojazd jest w ruchu. Innym kluczowym aspektem wyroku ETS jest uznanie, że zgodność z regulaminem EKG ONZ R155 w sprawie cyberbezpieczeństwa nie zwalnia producentów pojazdów z ich obowiązków w zakresie RMI wynikających z przepisów dotyczących homologacji typu. Trybunał orzekł, że narzucanie ograniczeń w zakresie cyberbezpieczeństwa z warunkami, które utrudniają prawowitym operatorom prawa dostępu, jest zabronione.
- Niedawny wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości niejako wymusił na Komisji Europejskiej konieczność wprowadzenia zmian w Załączniku X do rozporządzenia w sprawie homologacji typu 2018/858. Aktualnie trwają parce w tym zakresie. Przewiduje się, że projekt zmian zostanie pokazany publicznie na początku października bieżącego roku. Niezależny rynek motoryzacyjny, którego częścią jest EGEA, będąca także członkiem sojuszu AFCAR, a przez to współpracująca z FIGIEFA i innymi interesariuszami, od dawna apeluje o rozwiązania sektorowe w zakresie dostępu do danych pojazdu (SSL - Sector Specific Legislation). Przedstawiciele niezależnego rynku motoryzacyjnego zabiegają o stworzenie solidnych ram prawnych, po to aby chronić uczciwą konkurencję i zwalczać nieuczciwe praktyki w sektorze motoryzacyjnym. Koniec końców konsumenci powinni mieć wybór, gdzie chcą serwisować swoje pojazdy biorąc pod uwagę przystępność cenową i jakość z uwzględnieniem tego, że motoryzacja staje się coraz bardziej cyfrowa, z dużym naciskiem na nowe, bardziej ekologiczne rozwiązania - mówi Marcin Barankiewicz, sekretarz generalny EGEA, Europejskiego Stowarzyszenia Wyposażenia Warsztatów.
Jak informuje SDCM, podczas tegorocznego kongresu tematy związane z przemysłem i rynkiem motoryzacyjnym omawiane będą w ramach sesji merytorycznych w dniu 21 listopada. Udział stacjonarny w Kongresie będzie dostępny dla wszystkich uprzednio zarejestrowanych. Wzorem ubiegłego roku, dzień przed kongresem odbędą się wydarzenia towarzyszące przeznaczone dla Członków SDCM oraz zaproszonych gości.
Program i rejestracja dostępne są na stronie XIX Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego.
Źródło i graf.: SDCM