Podczas opracowywania nowych produktów Nexen wykorzystuje nowoczesne technologie. Wirtualna rzeczywistość (VR) służy producentowi do oceny wydajności opon, a sztuczna inteligencja (AI) do prognozowania ich parametrów.
W celu wzmocnienia współpracy z producentami samochodów, skrócenia czasu rozwoju pojazdów i obniżenia kosztów, na początku lipca Nexen wprowadził „High Dynamic Driving Simulator” - bazujący na technologii VR symulator jazdy do projektowania opon. Aby zrealizować ten projekt firma nawiązała współpracę z brytyjskim dostawcą sprzętu „Ansible Motion”.
Symulator umożliwia testowanie osiągów opon w środowisku wirtualnym, co eliminuje potrzebę tworzenia wstępnych fizycznych prototypów. Tworzy on środowisko symulujące rzeczywiste warunki bez użycia prawdziwych pojazdów, pozwalając kierowcom ocenić właściwości wirtualnego ogumienia. Dzięki nowoczesnemu urządzeniu Nexen planuje z wyprzedzeniem przewidywać i optymalizować parametry osiągów wymagane w zakresie opon przeznaczonych na oryginalne wyposażenie z wyprzedzeniem.
Przed wprowadzeniem symulatora jazdy Nexen wykorzystywał już technologie VR i AI w procesach rozwoju opon. W 2022 roku firma uruchomiła system AI Performance Prediction System, który wykorzystuje uczenie maszynowe do przewidywania kluczowych wskaźników wydajności ogumienia już na etapie koncepcyjnym. Bazując na danych testowych zgromadzonych na przestrzeni lat, system ten umożliwia projektantom szybkie i dokładne prognozowanie istotnych parametrów, takich jak oszczędność paliwa, hałas, prowadzenie i przyczepność.
Nexen zamierza dalej rozwijać zastosowanie technologii AI. Producent opracowuje system wykorzystujący technologię eXplainable AI (XAI), który nie tylko generuje odpowiedzi na podane wartości testowe, ale także wyjaśnia i interpretuje wyniki oraz procesy, aby dostarczać optymalne rozwiązania projektowe.
Wdrażając wirtualne procesy rozwojowe i technologie wspierane przez sztuczną inteligencję, Nexen Tyre ma nadzieję zwiększyć konkurencyjność swojej technologii opon. Jednocześnie wspiera to praktyki firmy w obszarze zarządzania ESG. Ograniczenie zależności od testów fizycznych zmniejsza zużycie paliw kopalnych i redukuje emisję dwutlenku węgla związaną z produkcją prototypów.
Źródło i fot.: Nexen Tire
Oprac.: (zg)