Francuski producent popiera zapisy nowego rozporządzenia UE R117-04 w zakresie osiągów nowych opon samochodowych w momencie ich zużycia.
Według firmy Michelin nowe prawo, które obowiązuje od 1 lipca 2024 roku, przysłuży się poprawie bezpieczeństwa przy większym poszanowaniu środowiska i ochronie siły nabywczej kierowców.
Grupa Michelin zaznacza, że ważne dla niej jest, aby informować konsumentów o tym, jakie znaczenie dla bezpieczeństwa mają osiągi ogumienia w momencie, kiedy opona jest zużyta poniżej połowy bieżnika, a przejrzystość jest tym bardziej istotna, że niektóre osiągi pogarszają się z czasem - zwłaszcza w odniesieniu do bezpieczeństwa.
Unijne rozporządzenie R117-04
Nowe prawo unijne obejmuje m.in. test, który według Michelin przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, jednocześnie zachęcając kierowców do korzystania z godnych zaufania opon, aż do dopuszczalnej głębokości bieżnika wynoszącej 1,6 mm.
Przyjęty przez organy europejskie test hamowania na mokrej nawierzchni mierzy odległość wymaganą do zmniejszenia prędkości pojazdu z 80 do 20 km/h (z 50 do 12 mph) na drodze o standardowej nawierzchni z warstwą wody o grubości 1 mm. Procedura uwzględnia również inne szczegółowe parametry, takie jak współczynnik przyczepności do nawierzchni czy temperaturę otoczenia.
400 mln opon staje się przedwcześnie odpadem
Według badania Michelin, 50 proc. opon jest wycofywanych z eksploatacji przed osiągnięciem 3 mm głębokości bieżnika. Z obliczeń producenta wynika, że w związku z rozporządzeniem R117-04 popyt na nowe opony w Europie może zostać zmniejszony o 128 milionów sztuk rocznie, co przełoży się na ograniczenie emisji CO2 o około 6,6 miliona ton metrycznych.
W skali globalnej, każdego roku przedwcześnie wycofuje się z eksploatacji 400 milionów opon, co pozwoliłoby uniknąć emisji 35 milionów ton metrycznych CO2, odpowiadających emisji Nowego Jorku w okresie sześciu miesięcy - wylicza Michelin.
Według producenta dłuższa eksploatacja opon pozwoli także chronić siłę nabywczą konsumentów i przekłada się na prawie 7 miliardów euro, które każdego roku mogliby zaoszczędzić europejscy kierowcy.
Źródło i fot.: Michelin