Mity na temat klocków

Na temat wymiany, sposobu wyboru i przebiegów na jednym komplecie klocków hamulcowych powstało wiele mitów, a firma Steinhof postanowiła się do nich odnieść.

Mit 1: Sportowe lepsze od zwykłych

Sportowe klocki są projektowane z myślą o optymalnej skuteczności hamowania w wysokich temperaturach, co sprawdza się podczas intensywnej jazdy. Jednak w codziennych warunkach, zwłaszcza przy niższych temperaturach, mogą działać gorzej niż standardowe klocki. Dlatego jeśli samochód eksploatowany jest głównie w mieście na krótkich dystansach, sportowe klocki nie przyniosą oczekiwanych korzyści - wskazuje Steinhof i dodaje, że mogą okazać się one okazać źródłem wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Mit 2: Dobre wytrzymują rekordowe przebiegi

Najważniejsza jest skuteczność hamowania i odporność na wysokie temperatury. Klocki hamulcowe, które mają za sobą wiele kilometrów mogą nie gwarantować krótkiej drogi hamowania. Dodatkowo ich budowa może przyspieszać zużycie tarcz hamulcowych. Trwałość klocków zależy od wagi samochodu, stylu jazdy i warunków eksploatacji. Według firmy Steinhof efektywne zatrzymanie pojazdu powinno być jednym z najważniejszych kryteriów wyboru.

Mit 3: Kiepskie można poznać po tym, że piszczą

Piski są niepożądane, ale nie zawsze są wskaźnikiem niskiej jakości klocków - wyjaśnia Steinhof. Hałas to często wynik drgań elementów układu hamulcowego, a nie samych klocków. Klocki różnych marek mogą zachowywać się inaczej w różnych modelach samochodów. Piski mogą być także wynikiem nieprawidłowego montażu klocka, zużycia zacisku czy braku warstwy tłumiącej drgania.

Mit 4: Stan ocenisz patrząc przez felgę

Przez otwory w feldze widać jedynie klocki zamontowane od zewnętrznej strony tarcz. Te od wewnętrznej strony są niewidoczne, a mogą być bardziej zużyte. Dlatego firma Steinhof zaznacza, że klocki hamulcowe należy sprawdzać podczas każdego przeglądu technicznego, przynajmniej raz w roku lub co 10-15 tys. km, zdejmując koła i oceniając ich stan po obu stronach tarczy.

Mit 5: Dobre klocki nie brudzą felg

Pylenie klocków nie wpływa na ich jakość i parametry hamowania. Technologie ograniczające pylenie są przydatne, ale nie decydują o skuteczności hamowania. Według Steinhof, w rzeczywistości najlepsze klocki, zapewniające doskonałe parametry hamowania i nie niszczące nadmiernie tarcz, mogą pylić bardziej niż inne.

Kiedy wymienić klocki?

Steinhof wskazuje na trzy główne powody wymiany klocków hamulcowych: negatywny wynik przeglądu, wskazania czujników zużycia lub inne objawy, takie jak spadek skuteczności hamowania czy niepokojący hałas. Zwykle elementy te wytrzymują przebieg od 30 do 45 tys. km.

Źródło i fot.: Steinhof

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń