Podczas letnich upałów opony pracują szczególnie intensywnie. Narażone są na duże obciążenia, ścieranie i odkształcenia. Dlatego tak ważne jest, aby przed wyjazdem na wakacje dokładnie sprawdzić ich stan - podkreśla Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego i przedstawia siedem zasad, dzięki którym zapewnicie sobie i bliskim spokojny urlop.
1. Wizualna kontrola opon i felg
Pierwszym krokiem powinna być wnikliwa ocena wizualna opon. Zwróćmy uwagę na ewentualne uszkodzenia takie jak:
Pamiętajmy, że nawet drobne uszkodzenia mogą mieć poważne konsekwencje podczas jazdy z dużą prędkością. Uszkodzoną oponę należy jak najszybciej wymienić, aby uniknąć ryzyka rozerwania podczas jazdy.
2. Właściwe ciśnienie w oponach
Odpowiednie ciśnienie w oponach to nie tylko oszczędność paliwa, ale przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa. Zapewnia ono:
Prawidłowe wartości ciśnienia dla swojego auta znajdziemy w instrukcji obsługi lub na naklejce na środkowym słupku albo pod klapką wlewu paliwa. Pamiętajmy, aby pomiaru ciśnienia dokonywać przed wyjazdem w trasę na zimnych oponach maksymalnie po przejechaniu 2-3 km, lub po postoju w cieniu trwającym co najmniej dwie godziny.
3. Koło zapasowe
Wiele współczesnych aut nie posiada koła zapasowego, które zastąpiono zestawem naprawczym. Jednak w przypadku poważnego uszkodzenia opony taki zestaw może okazać się niewystarczający. Dlatego warto sprawdzić, czy auto posiada koło zapasowe i upewnić się, że jest ono w dobrym stanie oraz ma odpowiednie ciśnienie. W razie awarii, sprawny „zapas” pozwoli szybko wrócić do domu i uniknąć stresu związanego z holowaniem auta.
4. Opony letnie lub całoroczne
Jazda na oponach zimowych latem jest niebezpieczna i nieekonomiczna - zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 20-30 proc., a droga hamowania „zimowek” przy 100 km/h może być o 16 m dłuższa niż na oponach letnich. Ponadto ubezpieczyciele mogą odmówić wypłaty odszkodowania w sytuacji wypadku na nieodpowiednich oponach. Opony letnie zapewniają lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania w wysokich temperaturach. Opony całoroczne mogą być dobrym kompromisem, jeśli jeździsz głównie po mieście i na krótkich dystansach. Przy wyższych temperaturach opony całoroczne szybciej się zużywają, bo mają bardziej miękką mieszankę bieżnika niż opony letnie - choć oczywiście nie tak miękką, jak opony typowo zimowe.
5. Przegląd przed wyjazdem
Wizyta w profesjonalnym warsztacie i dokładny przegląd auta przed wyjazdem to ważny element przygotowań do wyjazdu. Mechanicy sprawdzą stan opon, zawieszenia, hamulców, układu kierowniczego i innych ważnych elementów. Wczesne wykrycie i usunięcie drobnych usterek może uchronić przed poważną awarią na trasie.
6. Ważne ubezpieczenie
Upewnijmy się, że ubezpieczenie OC i Assistance jest ważne. W razie nieprzewidzianej awarii lub stłuczki ubezpieczenie pokryje koszty naprawy lub holowania auta. Warto też sprawdzić zakres ochrony ubezpieczenia i w razie potrzeby rozszerzyć go o dodatkowe opcje, takie jak np. ubezpieczenie szyb.
7. Pamiętajmy o odpoczynku i bezpieczeństwie na drodze
Dobra kondycja i skupienie to podstawa bezpiecznej jazdy. Przed wyjazdem wysypiajmy się, aby uniknąć zmęczenia za kierownicą. Eksperci radzą, aby w trasie robić przerwy co 2-3 godziny - nawet wtedy, gdy kierowca nie odczuwa zmęczenia. Zachowajmy bezpieczną odległość od innych pojazdów i stosujmy się do przepisów ruchu drogowego. Unikajmy brawurowej jazdy i nie ryzykujmy. Pamiętajmy, że na drodze jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za siebie, ale również za innych uczestników ruchu.
- Opony są jedynym elementem łączącym pojazd z drogą i jednym z najszybciej obracających się elementów mechanicznych. Tu nie ma miejsca na błędy. Zachęcam kierowców do regularnego kontrolowania stanu opon i korzystania z profesjonalnych usług serwisowych. To nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale także komfortu i oszczędności podczas wakacyjnych podróży. Stosując się do powyższych porad, zapewnisz sobie i bliskim bezpieczny i komfortowy urlop. Niech wakacje będą czasem relaksu i beztroskiej zabawy, a nie stresu i nieprzewidzianych awarii! - apeluje Piotr Sarnecki z PZPO.
Źródło i fot.: PZPO