Każdy niepokojący dźwięk dobiegający z samochodu może być potencjalnym sygnałem poważnych problemów. Mechanicy z sieci warsztatów Q Service Castrol tłumaczą, jak słuchowo odróżnić awarię silnika od usterek zawieszenia.
Jak rozpoznać awarie silnika?
Stuki, metaliczne odgłosy i piski mogą wskazywać na problemy z pompą płynu chłodzącego bądź paskiem klinowym - wskazuje sieć niezależnych warsztatów samochodowych i zaznacza, że zbyt późna wymiana elementu może doprowadzić do kosztownej naprawy lub nawet wymiany silnika. Jeśli kierowca słyszy charakterystyczne dudnienie, szczególnie przy przyspieszaniu, może to wskazywać na problem z panewkami. W przypadku, gdy podczas postoju kierowca słyszy z przedniej części nadwozia regularny, metaliczny stuk, może to być znak, że należy wymienić rozrząd. Odgłos grzechotania pojawia się przy zerwaniu paska rozrządu bądź przeskoczenia łańcucha, co grozi uszkodzeniem systemu napędu i zaburzeniem pracy jednostki. Według marki warto w takiej sytuacji wymienić napęd rozrządu, by nie doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika.
Z kolei głośna praca turbosprężarki może być sygnałem usterki, często związanej z niewłaściwym smarowaniem części silnika. Nieregularne dźwięki takie jak gwizdy mogą sygnalizować problemy związane z nieszczelnościami w układzie dolotowym powietrza.
Gdy uszkodzone jest zawieszenie
Źródeł zgrzytów i stuków w przypadku zawieszenia jest wiele. Każde z nich może wskazywać na zużycie elementów zawieszenia, takich jak amortyzatory, sworznie, drążki czy tuleje stabilizatora, które mają bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Stuki są szczególnie słyszalne w trakcie jazdy na nierównej nawierzchni i mogą oznaczać uszkodzenie tulei tylnej belki. Z kolei odgłos stuków, który pojawia się podczas manewru hamowania, przyspieszania i pokonywania zakrętów mogą być objawem pękniętych sprężyn zawieszenia - wylicza Q Service Castrol.
Jeśli podczas skręcania kierownicy właściciel pojazdu usłyszy charakterystyczne skrzypienie bądź trzeszczenie, może to świadczyć o uszkodzeniu górnego łożyska kolumn resorujących.
- Każdy niezidentyfikowany dźwięk powinien być sygnałem do wizyty w serwisie. Wczesna diagnoza może zapobiec poważniejszym awariom i oszczędzić koszty napraw. Co ważne, cykliczna wymiana oleju i innych płynów eksploatacyjnych jest kluczowa w utrzymaniu silnika w dobrym stanie. Należy również zwracać uwagę na stan techniczny zawieszenia, szczególnie przed dłuższymi podróżami - alarmuje Jarosław Wawrzyniak, właściciel serwisu należącego do sieci Q Service Castrol.
Fachowcy z Q Sevice podkreślają, że regularne przeglądy techniczne i odpowiednie reagowanie na pierwsze symptomy mogą znacząco przedłużyć żywotność zarówno silnika, jak i zawieszenia. Ważne jest, aby nie ignorować żadnych sygnałów dźwiękowych i regularnie serwisować auto w profesjonalnych warsztatach.
Źródło i fot.: Q Service Castrol