Bosch Engineering i Ligier Automotive rozwijają alternatywne, przyjazne dla środowiska układy napędowe, które mogą zostać wykorzystane w sportach motorowych. Firmy wspólnie opracowały napędzany wodorem pojazd demonstracyjny Ligier JS2 RH2.
W ostatnich miesiącach przeprowadzone zostały intensywne testy silnika wodorowego i całego pojazdu demonstracyjnego Ligier JS2 RH2 pod kątem stabilności i wytrzymałości oraz dalszej optymalizacji koncepcji napędu. Rozwój i inżynieria napędów wodorowych w motosporcie umożliwiają wprowadzenie zaawansowanych technologii na torach wyścigowych, a zdobyta wiedza może posłużyć również do tworzenia rozwiązań do pojazdów codziennego użytku - podkreśla Bosch.
Imponujące osiągi
W ostatnich miesiącach firmy dokonały dalszych modyfikacji pojazdu. Jak informuje Bosch, efektem prac jest 3-litrowy silnik wodorowy z turbodoładowaniem o mocy 443 kW, momencie obrotowym wynoszącym 650 Nm i o doskonałej reakcji przejściowej. Firma zaznacza, że odporność i długoterminowa wydajność systemów wodorowych została potwierdzona w ekstremalnych warunkach eksploatacyjnych oraz przy temperaturach zewnętrznych od 0°C do +35°C poprzez liczne testy i symulacje. Podczas testów prędkości maksymalnej Ligier JS2 RH2 wielokrotnie osiągał ponad 280 km/h. Pojazd pokonał także ponad 5000 kilometrów na torze wyścigowym - dystans zbliżony do trasy pokonywanej w ostatnich latach przez zwycięskie zespoły w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.
- Wyniki projektu pokazują, że nasza technologia wodorowa może sprostać wymaganiom wyścigów długodystansowych oraz stanowić doskonałą podstawę do rozwoju przyszłych samochodów wyścigowych i pojazdów sportowych o wysokich osiągach - powiedział dr Johannes-Jörg Rüger, prezes Bosch Engineering GmbH.
Doświadczenie zdobyte przy projekcie Ligier JS2 RH2 zostanie wykorzystane w przyszłych projektach klientów obu firm, przykładowo w zakresie projektowania zbiorników wysokociśnieniowych i bezpieczeństwa wodorowego.
Ciekły wodór - pierwsze badania koncepcyjne
Jeśli chodzi o zastosowania mobilne, obecnie wodór magazynuje się głównie w postaci gazu pod ciśnieniem do 700 barów. W dłuższej perspektywie alternatywą dla tego rozwiązania może być wodór ciekły, głównie ze względu na jego większą gęstość - wskazuje Bosch. Współpracujące przy Ligier JS2 RH2 firmy rozwijają się w zakresie tej technologii. Obie przeprowadziły już wstępne badania koncepcyjne, mające na celu integrację systemów ciekłego wodoru w pojazdach.
Podczas prac nad pojazdem demonstracyjnym, firma Bosch Engineering odpowiadała za jego ogólną konstrukcję, rozwój koncepcji silnika i zbiornika, a także kompleksowy, wieloetapowy system bezpieczeństwa wodorowego. Ligier Automotive zadbał o dynamikę pojazdu, zaprojektowanie nadwozia samonośnego oraz adaptację istniejącego podwozia i kompletny system chłodzenia samochodu.
Premiera podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans
W czerwcu bieżącego roku, Ligier JS2 RH2 po raz pierwszy wjechał na tor podczas demonstracyjnego okrążenia samochodów wyścigowych napędzanych wodorem. Wydarzenie odbyło się kilka godzin przed rozpoczęciem 92. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Pojawił się obok H24, prototypu wyścigowego zasilanego wodorem MissionH24 oraz innych producentów zaangażowanych we wdrożenie wodoru do motorsportu.
- Dążymy do integracji nowych źródeł energii z przemysłem motoryzacyjnym. To demonstracyjne okrążenie pokazuje, że sporty motorowe są niesamowitą przestrzenią badawczą do opracowywania i testowania nowych technologii - skomentował Jacques Nicolet, prezes Ligier Automotive.
Źródło i fot.: Bosch