2024-05-29

Motocyklowe TOP 5 od PZPO

Odpowiedni dobór opon motocyklowych jest kwestią priorytetową, dlatego Akademia Oponiarska Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego przypomina o kluczowej roli ogumienia dla bezpieczeństwa motocyklistów.

Rynek opon motocyklowych pęka w szwach: od dualowych, sportowo- turystycznych i hypersportowych, przez klasyczne, aż po te dedykowane chopperom, skuterom off-roadowi i wszystkie segmenty pośrednie między nimi. Każdy typ motocykla i upodobania jeźdźców mają swoje specyficzne potrzeby i wymagają dopasowanych opon. Szczegółowe informacje na temat rozwiązań technologicznych stosowanych w różnych typach jednośladów można znaleźć bez problemu u producentów, ale jakie są kluczowe zasady wyboru bezpiecznych opon? Na to pytanie odpowiada Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) i Akademia Oponiarska.

Po pierwsze „primo”

- Jeśli chcemy poprawiać fabrykę i np. dodać nakedowi trochę scramblerowej duszy, to pogadajmy o tym ze sprzedawcą lub z profesjonalnym serwisem opon motocyklowych. Może się okazać, że pewne zmiany nie przyniosą korzyści - np. bez dodatkowej ingerencji w zawieszenie, albo będą niemożliwe z uwagi na błotniki. W poprawianiu fabryki trzeba uwzględniać też parametry homologacyjne maszyny, w tym indeksy opon. - podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor PZPO.

Po drugie „primo”: ciśnienie

Zanim wdrożymy radę z internetu „zmniejsz ciśnienie w kołach, to zwiększysz przyczepność” - pamiętajmy, że takie rzeczy są bezpieczne tylko w zawodniczych oponach torowych. Cała reszta musi mieć ciśnienie wskazane przez producenta motocykla - bo zarówno zawieszenie, jak i rozmiar opon zostały z tym parametrem skorelowane.

Po trzecie: nie oszczędzaj na własnym bezpieczeństwie

Tańsze opony mogą być interesującą opcją, ale ich niższa cena wynika z tego, że są wykonane z gorszej jakości materiałów, z użyciem starszych technologii i nie oferują takiego poziomu bezpieczeństwa jak opony renomowanych marek. Pamiętaj, że opony to jedyny element motocykla, który ma bezpośredni kontakt z drogą, dlatego ich jakość ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Przyczepność zaczyna się i kończy na oponach.

- Używane opony mogą być kuszącą alternatywą ze względu na niższą cenę. Należy jednak pamiętać, że mogą one kryć niebezpieczne, niewidoczne gołym okiem uszkodzenia, prowadzące do poważnych awarii i wypadków - podkreśla Piotr Sarnecki.

Po czwarte: regularnie sprawdzaj stan opon i dbaj o ich prawidłowe użytkowanie

Należy monitorować ciśnienie, stan bieżnika i unikać mechanicznych uszkodzeń, a opony wymieniać, gdy bieżnik się zużyje lub pojawią się jakiekolwiek uszkodzenia.

Po piąte: skorzystaj z fachowej pomocy

W przypadku braku pewności co do wyboru lub stanu opon, PZPO zaleca wizytę u doświadczonego mechanika lub doradcy w sklepie motocyklowym. Pomogą w doborze odpowiednich opon do motocykla, stylu jazdy i potrzeb.

- Niestety, nawet najlepsze i wymarzone opony mogą zostać źle dobrane lub zniszczone przy montażu przez niefachowy warsztat. Jeśli do tego dodamy ryzyko nieprawidłowego montażu zawieszenia tylnego czy przeniesienia napędu, brak umiejętności sprawdzenia łożysk w kołach czy działania układu hamulcowego w serwisie, który nie posiada właściwych umiejętności w obszarze serwisu powierzonego motocykla, może to doprowadzić do usterki bądź nawet wypadku. Patrzę na to zarówno jako aktywny motocyklista, jak i ekspert prowadzący szkolenia techniczne w obszarze techniki motoryzacyjnej - wskazuje Rafał Kosiński z Akademii Praktycznych Umiejętności, która współpracuje z Akademią Oponiarską przy szkoleniach z obsługi opon motocyklowych.

Użytkowanie opon - o czym pamiętać?

Nowe opony nie wymagają mycia rozpuszczalnikami - warstwa zabezpieczająca zetrze się podczas pierwszych kilometrów jazdy. Przez pierwsze 100-200 km należy ostrożnie pokonywać zakręty, stopniowo zwiększając wychylenie. Pozwoli to na dotarcie opon do maszyny i jeźdźca, zapewniając optymalną przyczepność i bezpieczeństwo.

Niezbędnym elementem bezpiecznych osiągów współczesnych motocykli jest dokładne wyważenie kół. Zapewnia ono stabilność i radość z jazdy, eliminując drgania generowane przez niewyważone koła. Warto wyważanie powierzyć profesjonalistom - podkreślają w PZPO.

Uszkodzenia opon - takie, jak pęknięcia, naderwania, ubytki i uszkodzenia boków - kwalifikują je do natychmiastowej wymiany. Łatanie po przebiciu to też tylko tymczasowa opcja żeby dojechać do warsztatu i wymienić oponę. Chyba, że serwis ma odpowiednie tabele naprawcze i profesjonalne materiały oraz warunki do jej wykonania, a także daje gwarancję na swoją usługę.

Akademia Oponiarska oferuje szkolenia dla mechaników motocyklowych i zachęca do korzystania z serwisów, których pracownicy je ukończyli.

Źródło i fot.: PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń