Alfa Romeo Tonale 1.5 T4 (160 KM) Edizione Speciale i 1.3 T4 PHEV Q4 (280 KM) Veloce

Dwie małe Alfy

Tak się złożyło, że testowałem dwa różne egzemplarze Tonale. Niebieski miał 160-konny benzynowy silnik 1.5, przedni napęd i opony letnie, natomiast zielony układ hybrydowy plug-in o łącznej mocy 280 KM z benzynowym silnikiem 1.3 180 KM, napęd obu osi Q4 i zimówki.

Letnie Pirelli P Zero AR, czyli certyfikowane przez producenta auta, miały rozmiar 235/40 R20 96V. „Czytanie opony” przyniosło następujące informacje: dwie warstwy sztucznego jedwabiu (rayon) pod boczną ścianką; pod bieżnikiem dwie warstwy sztucznego jedwabiu, dwie stalowe, jedna poliamidowa; maksymalna ładowność 710 kg; maksymalne ciśnienie 340 kPa, czyli 3,4 bara; treadwear 280, traction AA, temperature A - wysoka jakość bieżnika, bardzo dobra trakcja, odporność na temperaturę powstającą podczas pracy opony. Charakterystyczną cechą Pirelli były napisy również na rancie gumy, tuż nad stopką, średnio czytelne, muszę przyznać. 20-calowy rozmiar był seryjny w Edizione Speciale, opcjonalny dla TI oraz Veloce, niedostępny dla wersji wyposażenia Super i Sprint. Obecnie jest seryjny w Tributo Italiano, opcjonalny w Sprint i Veloce.

Zimowe Bridgestone Blizzak LM 005, 235/40 R20 96H miały nieco niższy indeks prędkości (H w miejsce V), w takim typie ogumienia zupełnie zrozumiały. Wewnętrzna konstrukcja okazała się odmienna niż w Pirelii - warstwa poliestrowa, zaś po bieżnikiem także dwie stalowe i kolejna poliestrowa. Ładowność 710 kg i maksymalne ciśnienie 3,4 bara były identyczne jak w Pirelli.

Ciśnienie z różnych broszur

W rodzinie Fiata dane o ciśnieniu znajdują się w instrukcji obsługi, Tonale nie czyni w tym wyjątku. Dla 235/40 R20 96V, czyli dla ogumienia w niebieskiej Alfie, przy małym i średnim obciążeniu powinno być 2,4 z przodu oraz 2,2 z tyłu. Przy pełnym obciążeniu ciśnienie rośnie, z zachowaniem różnicy 0,2 bara na korzyść przodu: 2,9 i 2,7. Gdy ogumienie jest ciepłe, należy dodać 0,3. Przypominajmy o tym kierowcom w razie korzystania z kompresorów przy trasie, podczas podróży. Instrukcja wymienia trzy inne rozmiary opon, dla których standardowe wartości wynoszą 2,4 i 2,2 (czyli tak jak dla „20”), natomiast z pełnym obciążeniem 2,7 i 2,5, czyli nieco mniej. Te rozmiary są następujące: 215/60 R17 96V, 235/50 R18 97V, 235/45 R19 95V.

W przypadku zielonej hybrydy plug-in sytuacja jest o tyle ciekawa, że prawidłowe wartości wyczytałem ze skróconej instrukcji po włosku (to samo było po francusku, niemiecku, niderlandzku). Polska broszura, niestety, nie obejmowała hybrydy plug-in. Tak więc dla 235/40 R20 96V powinno być po 2,5 bara i po 3,0 przy pełnym obciążeniu. Mniejsze opony, 17-19-calowe, odpowiednio 2,4 oraz 2,8 bara. W zimówkach trzeba dołożyć 0,2 bara, więc prawidłowe wartości w Bridgestone Blizzak to 2,7 oraz 3,2 przy pełnym obciążeniu. Jak widać, w plug-inie nie ma zróżnicowania między osiami. Nic dziwnego, z tyłu jest akumulator trakcyjny 15,5 kWh o masie 125 kg i jeszcze silnik elektryczny 122 KM.

Tylko online!

Układ iTPMS, jak wskazuje nazwa jest pośredni, indirect Tyre Pressure Monitoring System. Aktywuje się przy prędkości przekraczającej 15 km/h. W cyfrowym zestawie wskaźników lampka sygnalizująca spadek ciśnienia w ogumieniu jest z lewej, na dole. W przypadku tymczasowego wyłączenia iTPMS lampka miga 75 s, aby przejść w ciągłe świecenie. Procedurę resetowania układu zawiera instrukcja obsługi, ale… w wersji online. Dziwne, przecież znalazłoby się na to miejsce w „Skróconej instrukcji”.

W dobie rozwiniętego internetu ściągnięcie polskiej, pełnej wersji instrukcji obsługi Tonale nie jest trudne. Dowiedziałem się z tego pliku pdf, że iTPMS wymaga wywołania jego widżetu z prawej strony zestawu wskaźników, przyciskami na prawym ramieniu kierownicy. Jest to piąty widok z siedmiu dostępnych, dodam od siebie. Prawa strona musi być „podświetlona” (służy do tego przycisk z dwoma kwadracikami), w przeciwnym razie zmienisz stację radiową, a nie widżety. Wcisnąwszy przycisk na tym ramieniu, trzeba poczekać, aż ukazujące się wówczas pasmo na dole widżetu stanie się całe białe. Zakończenie czynności potwierdzi dodatkowo komunikat „Reset zapamiętany”.

Podobnie jest z momentem dokręcenia pięciu śrub w kołach. „Skrócona instrukcja” odsyła do ASO Alfy Romeo. Hm, wszak są to bardzo ważne informacje i dla serwisu, i dla kierowcy. Czasem włoskich producentów trudno zrozumieć. Od rzeczniczki Alfy w Polsce otrzymałem informację, że moment rozciąga się od 108 Nm do 132 Nm. W niebieskim egzemplarzu dwukolorowe, czarno-szare alufelgi zwracały uwagę typowym dla Alfy wzorem, zwanym „telefonami”, przywodzącym też na myśl pięć liści koniczyny. W mocniejszym, zielonym aucie też były koniczynki, ale srebrne.

Zestaw w kufrze

Pomocą w razie złapania gumy służył zestaw naprawczy Fix & Go leżący pod podłogą kufra, z prawej, w wytłoczce i osobnym etui (podatnym na przerwanie). Zestaw jest za darmo w Edizione Speciale (ale nie w PHEV Edizione Speciale), w innych wersjach wymaga dopłaty 350 zł. Jak klient nie dokupił zestawu, w razie złapania gumy pozostaje mu pomoc drogowa! Obecny cennik przy felgach i oponach w ogóle nie zawiera wzmianek o zestawie naprawczym.

Żeby dostać się do zestawu, nie trzeba wyjmować podłogi, wystarczy unieść jej koniec i zahaczyć o dwa sprężynujące występy po bokach. Obie części zestawu, butelka z uszczelniaczem 450 ml i kompresor, pochodziły z Chin, w obu autach. Skrótowe informacje z nalepek na sprężarkach zgadzają się z informacjami w instrukcji obsługi. Należy pompować do przynajmniej 1,8 bara, po czym przejechać 8 km i sprawdzić ciśnienie. Oczywiście instrukcja obsługi, nawet w skróconej postaci, przynosi więcej danych. Jeżeli po kwadransie pracy kompresora manometr wskazuje poniżej 1,8, należy przerwać i przestawić samochód o ok. 10 m (do przodu, czy do tyłu, Włosi nie precyzują), aby umożliwić rozprowadzenie uszczelniacza. Potem można znowu pompować, przez maksymalnie kwadrans. Odczyt poniżej 1,8 oznacza koniec samodzielnej podróży, w każdym przypadku (inni producenci aut wyznaczają granice 1,3). Zestaw powinien sobie poradzić z uszkodzeniem bieżnika o średnicy do 6 mm, a maksymalny czas pracy kompresora bez przerwy to 20 min - ryzyko przegrzania.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Przegląd Oponiarski 5/222 (Maj 2024)

 

Dane techniczne
Alfy Romeo Tonale 1.5 T4 (160 KM) Edizione Speciale

Rodzaj nadwozia

SUV, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

Masa własna

1600 kg

Dług./szer./wys.

4,528/1,841/1,601 m

Rozstaw osi

2,636 m

Pojemność bagażnika

500/1550 l

Ogumienie

letnie 235/40 R20 96V, zestaw naprawczy

Silnik

benzynowy z turbo, 1469 ccm, R4 16V, 160 KM przy 5750 obr./min i 240 Nm przy 1500 obr./min, plus 20 KM z silnika elektrycznego

Prędkość maksymalna

212 km/h

Przyśpieszenie 0-100 km/h

8,8 s

Spalanie (cykl mieszany)

5,7-6,2 l/100 km

Cena

189.500 zł (obecnie wersja niedostępna)

Dane techniczne

Alfy Romeo Tonale 1.3 T4 PHEV Q4 (280 KM) Veloce

Rodzaj nadwozia

SUV, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

Masa własna

1835 kg (bez opcji)

Dług./szer./wys.

4,528/1,841/1,601 m

Rozstaw osi

2,636 m

Pojemność bagażnika

385/1430 l

Ogumienie

235/45 R19 95V, w testowym egz. zimowe 235/40 R20 96H, zestaw naprawczy

Silnik

benzynowy z turbo, 1332 ccm, R4 16V, 180 KM przy 5750 obr./min i 270 Nm przy 1850 obr./min, silnik elektryczny przy tylnej osi 122 KM i 250 Nm, moc systemowa 280 KM

Prędkość maksymalna

205 km/h

Przyśpieszenie 0-100 km/h

6,5 s

Spalanie (cykl mieszany)

1,1-1,4 l/100 km

Cena

260.700 zł

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń