Ocena zużytych filtrów

Eksperci PZL Sędziszów zalecają, aby podczas wymiany filtrów przyjrzeć się tym zużytym. Rodzaj zgromadzonych zanieczyszczeń może wskazywać na pewne usterki.

Ocena filtra kabinowego

W przypadku filtra kabinowego niepokojące są dwa sygnały - wskazuje PZL Sędziszów . Po pierwsze - wilgoć. Oczywiście, w jakimś niewielkim stopniu może być efektem normalnej pracy klimatyzacji, ale najczęściej to znak, że coś niedobrego dzieje się z odpływami skroplin. Najczęściej należy je odetkać. Zdarza się także, że układ nawiewów jest rozszczelniony i do kasety dostaje się woda. Czasem z podszybia (zużyte uszczelki kasety) a czasem z powodu popękanej obudowy (ślad po wypadku). Przyczynę jak najszybciej należy zdiagnozować i usunąć, ponieważ filtr kabinowy tylko wtedy spełnia swoją rolę, kiedy jest suchy. Wilgoć powoduje rozrost pleśni, degradację włókniny filtrującej i przykry zapach w kabinie. Drugim niepokojącym sygnałem jest brud po obu stronach filtra. Oznacza to, że pracował w pozycji nieprawidłowej i albo został źle zamontowany, albo jest jakiś problem z uszczelnieniem kasety.

Ocena filtra powietrza

Filtry powietrza podlegają bardzo podobnej analizie jak filtr kabinowy. W tym przypadku niepokojące sygnały to jednak nie tylko wilgoć czy obustronne zanieczyszczenie, ale także zaolejenie. Na ogół znajdują się one w kasetach pod maską, a zatem są narażone na uszkodzenia w razie stłuczki lub wypadku. Nieszczelności w kasecie to prosta droga do zatarcia silnika, który będzie zasysał powietrze niefiltrowane. Jeśli pod silnikiem nie ma płyty osłaniającej - do takiej nieszczelnej kasety dostaje się po prostu piasek. Co do oleju na filtrze - wiadomo, że nie powinien on się tam znajdować. W przypadku nowszych aut PZL Sędziszów wskazuje, że należy jak najszybciej usunąć przyczynę usterki. W przypadku starych aut - przynajmniej rozważyć skrócenie okresu między wymianami filtra. Niepokojącym objawem może być także wyraźne odkształcenie filtra, które świadczy o tym, że jest on zasysany do układu dolotowego. Dzieje się tak, jeśli użytkownik przesadnie wydłuża interwały między wymianami i eksploatuje samochód z zapchanym filtrem.

Ocena filtra oleju

Przy każdej wymianie filtra oleju należy upewnić się, że miejsce jego montażu jest w dobrym stanie - podkreśla producent. Dodatkowo należy sprawdzić, czy nie pozostała w nim stara uszczelka. Kolejne kroki zależą od rodzaju filtra. PZL Sędziszów wskazuje, że w przypadku wkładów warto dokładnie obejrzeć stary wkład i wnętrze puszki pod kątem opiłków lub innych nietypowych zanieczyszczeń, które wskazują na problemy z silnikiem. W przypadku filtrów puszkowych, oczywiście, nikt nie będzie za każdym razem zdejmował i rozbierał filtra oleju. Ale np. podczas pierwszego przeglądu po zakupie samochodu używanego warto się o to pokusić - radzi producent i wyjaśnia, że drobiny metalu zazwyczaj świadczą o zużyciu silnika. Ich kolor oraz twardość mogą nawet wskazywać na konkretny problem (panewki, drobiny zębów pompy oleju itp.)

Ocena filtra paliwa

Tak jak w przypadku filtrów oleju - filtr paliwa trzeba najczęściej rozebrać, aby dostać się do warstwy filtrującej. Niestety - nawet wtedy zanieczyszczenia rzadko widoczne są gołym okiem. Jeśli takowe się pojawiają (ślady korozji, metalu, tworzyw sztucznych) to znaczy, że silnik ma spory problem. Czasem warto odesłać stary filtr paliwa razem z wtryskiwaczami do regeneracji. Eksperci obejrzą wkład pod mikroskopem - czasem w ten sposób da się wykryć drobiny metalu powstałe w wyniku łuszczenia się pompy paliwa - podpowiada PZL Sędziszów.

Źródło i fot.: PZL Sędziszów

powrót

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń